۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۳۱۶۴۲۸
فردا در زاهدان؛

پنجمین جشنواره شعر انقلاب افتتاح می‌شود

خبرگزاری رسا ـ پنجمین جشنواره شعر انقلاب 25 بهمن ماه در زاهدان با حضور جمعی از شاعران ایران و شاعرانی از کشورهای هند و پاکستان افتتاح می‌شود.
جشنواره شعر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «علیرضا قزوه» دبیر پنجمین جشنواره شعر انقلاب و مدیر مرکز آفرینش ها هنری، در نشست خبری که پیش از ظهر امروز شنبه 24 بهمن ماه در حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت: جشنواره پنجم شعر انقلاب از دل حوزه هنری برخاسته و جشنواره ای است که دارای هدف است، ایده این جشنواره از بیانات رهبر معظم انقلاب است که می فرمایند شعر انقلاب شعری است که در هدف انقلاب و خدمت دین، پیشرفت جامعه و انسانیت است.

 

دبیر پنجمین جشنواره شعر انقلاب، با اشاره به موضوع فراخوان جشنواره شعر انقلاب، بیان کرد: موضوع این جشنواره بر مبنای عدالت، انسانیت، وحدت، معارف دین، گفتمان اسلامی و بیداری اسلامی است، با ارسال آثار مرحله داوری ابتدایی و داوری پایانی آن انجام شده است، سابقه داوران این جشنواره در سطح بالایی می‌باشد و نام شاعران با کد بر روی آثار آنها درج شده است.

 

وی با بیان اینکه عدالت و انسانیت نخستین شعار ما برای برپایی این جشنواره بوده است، خاطرنشان کرد: می توان برای برپایی این جشنواره در سال های آینده فکرهای بهتری کرد، برای فردا برای افتتاحیه در زاهدان شاعران از چند کشور دوست پاکستان و هند حضور دارند، با حضور آنها در سرزمین ما می توان فکرها و ایده های بهتری را مطرح کرد اما سعی شده است که جشنواره با کمترین هزینه برگزار شود.

 

دبیر پنجمین جشنواره شعر انقلاب با اشاره به اهمیت سرودهای انقلابی، تصریح کرد: باید در زمینه سرودهای انقلابی بیشتر کار کنیم و سرود انقلاب را حماسه آفرینی کرد، حمید سبزواری به عنوان انقلاب کارهای حماسی خوبی آفرید که بخشی از خاطرات خوب ما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی است، همچنین در اختتامیه این جشنواره از موسوی گرمارودی تجلیل و تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

قزوه با بیان اینکه شعر انقلاب بیش از همه شعر حماسه و شعر استکبار ستیزی است، عنوان کرد: فضای شعر فجر سبب آشتی جوانان ما است، شعر انقلاب در بین هفت هنر، شعر انقلاب وضعیت بهتری دارد و همیشه با کمترین هزینه بیشترین افتخار را آفریده است.

 

«فاضل نظری» معاون هنری حوزه هنری، در ادامه این نشست با بیان اینکه آنچه این جشنواره را از جشنواره های دیگر متمایز می کند عنوان و هدف اصلی آن است، گفت: شعر انقلاب به فهم و درجه بالندگی رسیده است و یک مفهوم واقعیت یافته است که می توان در محیط فرهنگی و اجتماعی نمونه بارز آن را مشاهده کرد در حالی که با سایر رشته های هنری تفاوت کارکردی و ماهوی وجود دارد.

 

معاون هنری حوزه هنری با بیان اینکه شعر انقلاب اسلامی یعنی شعری که در بستر انقلاب روییده شده و با ارزش های محوری انقلاب اسلامی منطبق است، گفت: امسال با مراجعه به فرمایش رهبری شعر انقلاب در هدف انقلاب در هدف پیشرفت همه جانبه کشور و در خدمت انسان سازی است، این عناوین در پیشانی عناوین جشنواره می پردازد و شعری که به موضوع انسانیت می پردازد شعر انقلاب است و محدود به زمان و مکان انقلاب نیست و حوزه گسترده تری شامل تعالی انسان را مطرح می شود.

 

نظری در ادامه افزود: شعر انقلاب بیانیه انقلاب در طول سال ها از بدو انقلاب بوده است و از همان ابتدا با همین گستره تعریف می شود، برای انقلاب اسلامی بیانیه مأموریت دقیق از زمان شکل گیری آن نیست و انقلاب اسلامی چه فریاد و انقلابی را در عالم منتشر کرد، این جشنواره مفهوم متفاوت با دیگر جشنواره ها دارد و از حوزه کارکرد هم با سایر جشنواره های شعر تفاوت دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: چهره های درخشان شعر انقلاب در جوان ها معرفی شود این از اهداف جشنواره شعر انقلاب است، افزون بر این جشنواره شعر جوان سوره را داریم و هدف آن استعدادیابی جوانان است.

 

معاون هنری حوزه هنری گفت: این جشنواره جهت و مسیر مشخص و مدونی دارد و هدفی که در اهداف این جشنواره آن را با سایر جشنواره ها متفاوت می کند، توجه به مفهوم شعر انقلاب و نام آن به سمت هدفی می رود تا آن هدف فراموش نشود.

 

نظری در پایان صحبت های خود با بیان اینکه تجربه انقلاب اسلامی قابل توسعه دادن است و می توان آن را به کشورهای دیگر منتقل کرد، اظهار داشت: ما آرمان های مشترک داریم و قصد داریم این جشنواره به صورت بین المللی باشد و این ضرورت دارد، به این دلیل که شعر زبان انقلابیون و آزاده های جهان است که علیه بی عدالتی شعر می گویند./818/202/ب1

ارسال نظرات