۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۳۱۶۵۴۴
مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی:

بهترین مسؤولان کسانی هستند که بیشترین سود را به مردم برسانند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عمومی گفت: بهترین مسؤولان کسانی هستند که بیشترین سود را به مردم برسانند، اما لیبرال ها از مردم استفاده ابزاری می کنند.
حجت الاسلام والمسلمين محمد عمومي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد عمومی، مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی، شامگاه شنبه در جلسه ای که با عنوان "پاسخگویی به شبهات ولایت فقیه " در خانه انقلاب اسلامی و ولایت اصفهان برگزار شد، گفت: برای بررسی موضوعات مختلف اعتقادی باید ابتدا موضع هستی شناسی و انسان شناسی افراد بررسی شود و تفاوت های اصول اسلام با شرق و غرب را باید در همین جا ریشه یابی کرد.

 

وی ادامه داد: سنگ بنای اولیه تفاوت ما با لیبرالیسم و سوسیالیسم در منابع است، بعد از منابع تفاوت ها در مبانی است که از منابع استخراج می شوند، مورد بعدی اهداف یک مجموعه یا جریان فکری است که اهداف از مبانی استنتاج می شوند، تفاوت چهارم به لحاظ اصول است، اصول متناسب با اهداف هستند.

 

در نگاه الهی هدف منحصراً قرب الهی است/ در حکومت اسلامی حتی عدالت اجتماعی هم هدف نهایی نیست

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی افزود: در نگاه الهی هدف منحصراً قرب الهی است، هدف از تشکیل حکومت اسلامی زمینه سازی برای تقرب الی الله است، در نگاه دینی سیاست و اقتصاد اهداف کاملاً متفاوتی با نگاه شرق و غرب دارد، در اسلام حتی عدالت اجتماعی هم هدف نهایی نیست و برای این که زمینه ساز بندگی خدا شود مهم است و مورد توجه قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام عمومی اظهار داشت: در نگاه لیبرالی هدف منحصر به منافع گروهی، قبیله ای و فردی است در حالی که در نگاه دینی حاکمان خادمان قومند، "الخلق عیال الله"، چون مردم نان خور خدا هستند بهترین مسؤولان کسانی هستند که بیشترین سود را به مردم برسانند، اما لیبرال ها از مردم استفاده ابزاری می کنند.

 

وی افزود: در نگاه دینی خود مردم دارای کرامت ذاتی هستند و امیرمومنان(ع) به مالک اشتر می فرماید که ای مالک مردم از 2 حال خارج نیستند، یا هم دین و آیین تو هستند و یا از جهت خلقت انسانی همانند تو هستند و باید به حقوق آن ها احترام بگذاری، در حالی که حضرت امیر(ع) ارزش حکومت بر مردم را کمتر از کفش پاره و آب بینی بز می دانند، مگر آن که بتوانند حقی را احقاق کنند یا جلوی باطلی را بگیرند.

 

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی تصریح کرد: اصول در هر سیستم و مکتب بر اساس اهداف تنظیم می شوند، اصول حاکم بر یک حکومت الهی با غرب متفاوت خواهد بود چراکه منابع، مبانی و اهداف متفاوت هستند، سپس این روش ها هستند که باید بر اساس اصول انتخاب شوند، در طول دوران انقلاب هر جا که از اصول اسلامی فاصله گرفتیم، موفق نبودیم که برنامه تعدیل اقتصادی از جمله آن ها بود که با مخالفت مقام معظم رهبری در این که باید حتماً عدالت اجتماعی در آن لحاظ شود، قرار گرفت.

 

در حکومت اسلامی برد و باخت در انتخابات معنایی ندارد

حجت الاسلام عمومی برد و باخت و پیروزی و شکست در انتخابات در یک حکومت اسلامی را بی معنا دانست و گفت: بر اساس تفکر اسلامی و اهداف حکومت اسلامی همه کاندیداها و همه شرکت کنندگان در انتخابات پیروز هستند، هر چند که بعضی انتخاب می شوند و وارد مجلس می شوند و عده ای هم نمی توانند وارد شوند، رقابت در انتخابات میان کاندیداها در یک حکومت اسلامی بر اساس "فاستبقوالخیرات" است، درباره انتخابات دو اطلاعیه بسیار مهم در سایت آیت الله بهجت وجود دارد که حتماً مطالعه کنید.

 

وی ولایت را تنها از طرف خدا دانست و گفت: حتی ائمه اطهار(ع) هم ولایتشان از سوی خداوند است، اصل عدم ولایت شخص بر شخص دیگر است، مگر آن مقداری که از جانب خدا به او اعطا شود، اعتقاد ما بر این است که ولایت تشریعی به معنای حاکمیت و ولایت جامعه به حضرات معصومین(ع) داده شده و در عصر غیبت هم به ولی فقیه عادل جامع الشرایط داده شده است.

 

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی اظهار داشت: ما چون حکومت چه در تکوین و چه در تشریع را از آن خدای متعال می دانیم، چیزی به نام حکومت اکثریت را قبول نداریم و اگر اکثریت به چیزی رای داد ولو بر خلاف تشریع الهی باشد آن را مقبول و مشروع نمی دانیم، در اصل جریان سعادت انسان یگانه مرجع برای تعیین تکلیف و قانون خدای متعال است و بعد در بعد سیاست و اداره جامعه بر عهده معصوم و در عصر غیبت بر عهده وی فقیه است.

 

مشروعیت حکومت یعنی باید تمام تصرفات حاکم در جامعه بر اساس حجت الهی باشد/ مقبولیت با مشروعیت متفاوت است

حجت الاسلام عمومی گفت: بر خلاف مفهوم سیاسی رایج در جهان امروز از مشروعیت، در اسلام مشروعیت با مقبولیت متفاوت است، مشروعیت وابسته به مقبولیت عمومی نیست، مشروعیت حکومت یعنی تمام تصرفات حاکمان در عزل و نصب و سایر موارد بر اساس حجت الهی باشد، مردم به حکومت مشروعیت نمی دهند.

 

وی نقش مردم در تحقق یک حکومت الهی را حیاتی دانست و ابراز داشت: در طول 25 سال خانه نشینی امیرمومنان(ع) ایشان همواره بر مردم ولایت داشتند، اما مردم از ایشان روی گردان شدند و ایشان نتوانستند اعمال ولایت کنند و مبسوط الید نبودند، نقش و مقبولیت مردم در مبسوط الید کردن ولی مشروع است.

 

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با اشاره به مردم سالاری دینی اظهار داشت: برای تحقق حکوکت الهی دو رکن وجود دارد، یکی رکن دینی  که همان اسلامیت نظام است و دیگری هم جمهوریت نظام یعنی حضور مردم در صحنه برای بسط ید حاکم الهی و تحقق عدالت اجتماعی و فراهم شدن زمینه معرفت الله و بندگی خدا است، بدون تنفیذ رهبری رییس جمهور و وزرا هیچ کدام مشروع نیستند. /869/202/ب1

ارسال نظرات