۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۳۱۶۵۵۰
مشروح میزگرد سیاسی «باید ها و نبایدهای مجلس دهم» در دانشگاه آزاد مشهد؛

حق شناس: انتخابات اسفندماه از مهم ترین انتخابات دو دهه اخیر است/ خرم: اجرای توافق هسته ای با چالش ها و دست اندازهایی مواجه خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: دو اصل اساسی هر انتخابات، امکان مشارکت سیاسی آحاد جامعه و مهم‌تر از آن رقابت میان کاندیدا‌ها است. مشاور وزیر کشور در دولت دهم نیز تصریح کرد: امروز مهمترین وظیفه مجلس آینده نظارت بر عملکرد تیمی است که قرار است برجام را اجرا کند.
انتخابات مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، میزگرد سیاسی «باید ها و نبایدهای مجلس دهم» عصر امروز 24 بهمن با حضور محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، عبدالرضا داوری، مشاور وزیر کشور در دولت دهم، صالح اسکندری، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، علی خرم، مشاور وزیر امور خارجه دولت یازدهم در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

 

صالح اسکندری عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در این نشست با بیان این که ما به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رسیده بودیم، اظهار کرد: در این شرایط برخی از جریانات غرب گرا می خواهند تقدم و تأخر توسعه سیاسی و اقتصادی را شروع کنند.

 

تقدم توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی توسط جریان اصلاحات

مشاور سیاسی نماز جمعه استان تهران افزود: جریان اصلاحات در دوران خاتمی به دنبال این موضوع بود که توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی مقدم است و بدون توسعه سیاسی نمی توان توسعه اقتصادی ایجاد کرد.

 

وی افزود: دولت امروز بر این پایه استوار است که توسعه اقتصادی غالب بر توسعه سیاسی است و متفکران این دولت بر این عقیده اند که باید احزاب را تعطیل کرد و نقادان را طرد کرد و مدلی مثل مالزی ارایه داد.

 

سردبیر هفته نامه آدینه بیان داشت: کالبد بی سر جریان اصلاحات دنبال سر بی تن می گشت که این سر بی تن را در دولت روحانی پیدا کرد و نتیجه این تلفیق ناهمگون بعضی از کج کارکردها در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شده است که آثار آن خطرناک است.

 

ناهمگونی در تیم اقتصادی دولت سبب کج کارکردها در عرصه های مختلف

وی با بیان این که نه تنها توسعه مدلی مالزی در این کشور اجرا نشد بلکه عوامل این طریق راه رفتن خودشان را هم فراموش کردند، تصریح کرد: این ناهمگونی ها در عرصه اقتصاد منجر به این اتفاق شد که به عنوان مثال در وضعیت بحرانی سال94  قریب به نیم میلیارد دلار موز وارد کشور شد.

 

مدرس دانشگاه بیان داشت: برخی از اعضای تیم ناهمگون اقتصادی دولت به دنبال دولت رفاه هستند و به همین دلیل اقدام به خرید هواهپیمایی هایی کردند که در کشورهای پیشرفته هم تعداد این نمونه ها بسیار انگشت شمار است و این درحالی است که حتی معلوم نیست زیر ساخت های فرودگاه های ما برای این هواپیماها آماده هست یانه.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: از طرفی هم پولی که حیات ما را تضمین می کند صرف خرید خودرو می شود.

 

محمد جواد حق شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه با طرح این پرسش که انتخابات چه جایگاه و ویژگی هایی دارد؟ گفت: مهمترین نماد ارتباطی در دنیای مدرن که برگرفته از چند صد سال تلاش محققان است شکل دادن به رابطه میان آحاد ملت و حکومت بوده است.

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که مردم چه نسبتی با حکومت دارند؟ آیا مردم ارباب حکومت هستند؟ آیا مردم بنده و پیرو حکومت هستند؟ افزود: برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها جنگ های مذهبی و سیاسی شکل گرفت و انقلاب هایی نیز به وجود آمد که شاخص ترین آن انقلاب کبیر فرانسه بود.

 

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط امروز ایران انتخابات هفتم اسفند 94 را می‌توان از مهم‌ترین انتخابات‌های دو دهه اخیر دانست.

 

عضو شورای سیاستگذاری اصلاحات با اشاره به اهمیت نقش مجلس خبرگان در رابطه با تعیین آینده سیاسی انقلاب افزود: تک تک آرای مردم ایران بر سرنوشت یک یا دو نسل بعد نیز اثرگذار خواهد بود.

 

امکان مشارکت سیاسی آحاد جامعه و رقابت میان کاندیدا‌ها دو اصل اساسی هر انتخابات

حق شناس با بیان این که دو اصل اساسی هر انتخابات، امکان مشارکت سیاسی آحاد جامعه و مهم‌تر از آن رقابت میان کاندیدا‌ها است، بیان کرد: یکی از مهمترین انتخاباتی که در این چند دهه اخیر با آن مواجهه هستیم انتخابات هفتم اسفند است و این اولین بار است که دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همزمان با یکدیگر برگزار می‌شوند.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: خبرگان رهبری براساس یک زمان بندی هشت ساله شکل می‌گیرد و نمایندگانی که انتخاب می‌شوند هشت سال دوره استقرارشان به طول خواهد انجامید، قطعا این خبرگان در سیاست ایران به شدت تأثیرگذار خواهد بود.

 

وی ادامه داد: ما مجلسی توانمند و با شخصیت می‌خواهیم در واقع مجلسی که از معاون اول ریاست جمهوری پول نگیرد.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان این که از آن جایی که مردم استبداد قدرت را نمی توانستند تحمل کنند، به همین دلیل باید قدرت محدود می شد، اظهار کرد: برای این که این حد را محصور کنند یک تقاطع زمانی برایش تعریف کردند چرا که افزایش قدرت سبب فساد می شود و از طرفی برای محدود کردن قوا تفکیک قوا را قائل شدند.

 

اجرای توافق هسته ای با پیچیدگی های فراوانی روبرو است

در ادامه علی خرم، مشاور وزیر خارجه کشور در ادامه با بیان این که اگر بخواهیم به ده سال آینده نگاه کنیم اجرای توافق هسته ای با پیچیدگی های فراوانی روبرو است، افزود: برای اجرای توافق هسته ای با توجه به تغییر شرایط جهان که از دست ما نیز خارج است با دست اندازهایی مواجه خواهیم شد.

 

وی ادامه داد: توافق هسته‌ای به خودیِ خود، مولد تغییراتی در سطح جهان و منطقه بود و ایران توانایی این را دارد که از این تغییرات در جهت پیشرفت خود و حرکت به سمت تبدیل‌شدن به قدرتی منطقه‌ای استفاده کند.

 

 خرم با اشاره به این که تغییر در نحوه موازنه قوا در سطح جهان با واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو خواهد شد، افزود: متفکرین و صاحبنظران باید برنامه‌ریزی درستی طراحی کنند تا ایران بتواند تأثیرات این واکنش‌ها را به حداقل برساند و مسیر رسیدن به قدرت منطقه‌ای را هموار سازند.

 

مشاور وزیر خارجه کشور تصریح کرد: آمریکا قصد انتقال مرکز ثقل حضور سیاسی خود را از خاورمیانه به خاوردور، جهت مقابله با قدرت‌گیری سریع چین را داشت اما با اصرار متحدینش در خاورمیانه به حضورش در این منطقه ادامه داد که این نشان از پتانسیل ایران برای ظهور به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای است که ساز و کار سابق را برهم می‌زند.

 

وی با بیان این که لازمه تبدیل ایران به‌ یک قدرت اقتصادی منطقه‌ای، افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و خصوصی‌سازی است، گفت: طبق سند چشم‌انداز 20ساله توسعه ایران، ما باید تا سال 1404 به‌عنوان اولین قدرت اقتصادی منطقه شناخته شویم اما در 10 سال اخیر 9 رتبه پسرفت داشته‌ایم به طوری که امروز از لحاظ اقتصادی در جایگاه سیزدهم در منطقه قرار داریم.

 

مشاور وزیر خارجه کشور اظهار داشت: طبق تحقیقات دانشگاهی 23 درصد از عوامل این پسرفت ناشی از تحریم‌های اقتصادی بوده که علیه ایران اعمال شد و ما باقی آن به علت سوء مدیریت اقتصادی است.

 

بهبود چهره خارجی، رفع ایران هراسی و اسلام هراسی  

وی با تاکید بر اهمیت تغییرات حاصله از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: این توافق سبب شده که کشورهای غربی دیگر درصدد مقابله اقتصادی با ایران نباشند و قصد تعدیل روابط خود را دارند بنابراین کاندیداهای مجلس بدانند که قرار است با یک ایران جدید وارد صحنه شوند و در جهت حفظ کیان و ارتقای جایگاه آن باید بکوشند.

 

مشاور وزیر خارجه کشور بیان داشت: بهبود چهره خارجی، رفع ایران هراسی و اسلام هراسی از دیگر فعالیت هایی است که مجلس آینده در دستور کار خود دارد.

 

عبدالرضا داوری، مشاور وزیر کشور در دولت دهم در ادامه به بررسی سه مقطع مهم انقلاب و روش دیپلماسی آن زمان پرداخت و گفت: واقعه گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در سال 58، جنگ تحمیلی و قطعنامه 598 و پرونده هسته ای  از جمله مهمترین وقایع در ایران است که کشور ما  با این سه واقعه در مسایل بین المللی مطرح شد.

 

وی با بیان این که در این سه پرونده بین المللی، مجلس و پارلمان ایران از نقش آفرینی کنار گذاشته شد، افزود: جریانی در کشور پس از انقلاب شکل گرفت که قصدش این است که حاکمیت میانه روی و اعتدال را جایگزین اندیشه های رهبر کبیر انقلاب کند و همه تلاشش این است که برچسب تندروی و افراط گری را نیز به این گفتمان مقابل بزند.

 

مشاور وزیر کشور در دولت دهم تصریح کرد: در سایه این گفتمان اعتدال و میانه روی پیوندهای جدیدی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شکل  گرفته است که متفاوت از اهداف بنیادین انقلاب است.

 

وی در ادامه با اشاره به فرمان تاریخی امام (ره) درباره سلمان رشدی گفت: رهبر کبیر انقلاب در سال 67 این فرمان را در حالی صادر کرد که همه شاخصه های اقتصادی ما از رشد اقتصادی گرفته تا میزان رشد نقدینگی در سطح پایینی قرار داشت و کشور در بدترین وضعیت اقتصادی بود که این فرمان امام از سوی این جریان اعتدال و میانه رو در واقع تفریط است.

 

داوری اظهار کرد: در حال حاضر آن چیزی که در کشور ما در تزاحم و تضاد است روابط و گفتمان های بین این دو جریان است چرا که از طرفی جریان اعتدالی و میانه رو و از طرفی دیگر جریانی که تلاش می کند که حرکت های خودش را برپایه اندیشه های امام راحل بنا کند.

 

بررسی تاریخ معاصر پس از انقلاب با دیپلماسی دولت های گذشته

مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به تاریخ معاصر پس از انقلاب در دیپلماسی دولت های گذشته گفت: در قرار داد الجزایر، قطعنامه 598 و تیم هسته ای امروز، گروه مشابه پای کار بودند و بازیگری این قرار دادها را برعهده داشتند که قرار داد الجزایر به عنوان یک خیانت محسوب می شود و قطعنامه 598 هم یک فریب بزرگ تاریخی بود.

 

وی ادامه داد: در قطعنامه 598 عراق هیچ وقت در شورای امنیت به عنوان متجاوز شناخته نشد و ایران حتی نتوانست از عراق غرامت بگیرد.

 

مشاور وزیر کشور در دولت دهم تصریح کرد: همان تیمی که در الجزایر و قطعنامه 598 این کارها را کرد امروز مجری قرارداد برجام است و امروز مهمترین وظیفه مجلس آینده نظارت بر عملکرد تیمی است که قرار است برجام را اجرا کند که سابقه موفق اجرایی در حوزه قراردادها ندارد./934/پ200/ج

ارسال نظرات