۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۳۱۶۶۵۸
امام جمعه موقت تبریز:

قیام مردم تبریز در 29 بهمن نقطه عطفی در تاریخ ایران است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله آل هاشم گفت: قیام مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که سبب شکل گیری قیام های بعدی در سراسر ایران شد و مقدمه پیروزی نهایی انقلاب اسلامی و شکستن ستون فقرات رژیم شاهنشاهی شد.
آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبريز

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم امام‌جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به فرا رسیدن 29 بهمن سالروز قیام خونین مردم تبریز علیه رژیم ستم‌شاهی، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی مملو از برگ‌های زرین حماسه‌های ملت غیور ایران است و در این میان مردم آذربایجان نقش پیشتازی دارند.


وی با بیان این‌که این قیام بزرگ به همراه قیام 19 دی سال 1356 پایه‌ها و ارکان طاغوت را متزلزل کرد و موجب پیروزی نهایی انقلاب اسلامی در سال بعد شد، افزود: قیام مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که موجب شکل گیری قیام های بعدی در سراسر ایران شد و مقدمه پیروزی نهایی انقلاب اسلامی و شکستن ستون فقرات رژیم شاهنشاهی شد.


امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: قیام شورانگیز 29 بهمن مردم تبریز که به مناسبت گرامیداشت چهلم شهدای 19 دی مردم تبریز اتفاق افتاد، دومین حلقه از زنجیره‌ علل شتاب‌دهنده‌ای بود که به رهبری امام خمینی(ره) نهضت اسلامی را به سوی سرنگونی رژیم پهلوی سوق داد.


وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز قیام 29 بهمن تبریز در سال 56 و به مناسبت بزرگداشت چهلم شهدای قم، اظهار داشت: این قیام خودجوش و مردمی عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) بود.


امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به شور و انگیزه مردم آذربایجان در صیانت از ارزش های اسلام، گفت: این قیام، تبلور عینی بغض فرو رفته ملتی بود که سال‌های متمادی، ارزش‌ها و اعتقادات دینی‌شان بر اثر هجمه فرهنگی جهان سلطه به بوته فراموشی سپرده شده بود.


وی تأکید کرد: قیام 29 بهمن تبریز ستون فقرات رژیم ستم‌شاهی را شکست و خورشید حیات‌آفرین انقلاب اسلامی آغاز به تابیدن کرد، تبریز در تاریخ معاصر ایران همواره بستر اسلام‌خواهی و عدالت‌طلبی بوده است که و در این مهم رخداد های بزرگی را تخقق بخشیدند.


آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد:  مبارزات هدفمند و هماهنگ روحانیت آذربایجان در دوران ستمشاهی، حمله همزمان به مدرسه طالبیه تبریز و مدرسه فیضیه قم در سال 1342 و قیام شورانگیز 29 بهمن تبریز در حمایت از رهبری نهضت، همگی برگ های زرینی از غیرتمندی و پیشرویی آذربایجان و اعتقاد و باور مردم این دیار به مرجعیت دینی و اسلام است.


وی ابراز داشت: انقلاب اسلامی نهضتی بود که با اصل اساسی نه شرقی و نه غربی و با تاکید و باز تولید ارزش های نو، هنجارهای ایمانی و انقلابی و اسلامی را برای مردم به ارمغان آورد، قیام شجاعانه مردم تبریز که از 29 بهمن سال 56 تا 22 بهمن 57 ادامه یافت، موجب شکل گیری سلسله قیام های بعدی در سراسر ایران علیه رژیم طاغوت شد./854/302/ب3

ارسال نظرات