۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۱۶۶۷۶
حجت‌الاسلام بهروزی لک تبیین کرد؛

چگونگی مواجهه جهان غرب با فتوای تاریخی ارتداد سلمان رشدی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که فتوای تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی، خاطره مرزبانی از حریم دیانت را تداعی می‌کند، به تبیین چگونگی مواجهه جهان غرب و استکبار با این قضیه و برجسته‌سازی آن در مقابل جهان اسلام پرداخت.
حجت‌الاسلام بهروزي لک

حجت الاسلام غلامرضا بهروزی‌لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز صدور فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد و اعدام سلمان رشدی اظهار داشت: سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد شخصی همچون سلمان رشدی، خاطره مرزبانی از حریم دیانت اسلامی را برای ما تداعی می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال با راهنمایی انبیای خودش و با اعزام رسولان و ابلاغ شریعت خویش انسان‌ها را به هدایت رهنمون کرده است؛ البته انسان‌ها اختیار اولیه‌ای دارند که این هدایت را بپذیرند یا نپذیرند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به آیه «لااکراه فی‌الدین» تأکید کرد: همان گونه که علامه طباطبایی در تفسیر این آیه آورده است «دین و ایمان مقوله‌ای نیست که اکراه‌پذیر باشد و ایمان امری قلبی است».اما افزون بر اختیار تکوینی، انسان‌ها به لحاظ تشریعی وظایفی را دارند و خداوند در چارچوب تشریع الهی خویش و برای حفظ مصالح جامعه اسلامی احکامی را وضع کرده است که یکی از این احکام حکم مرتدان و مجازات کافران و معاندان است.

 

وی افزود: بنابراین خداوند متعال، تنبیه و مجازاتی را در شریعت اسلامی برای افرادی وضع کرد که از هدایت برخورد شده و بعد از آن از دین خارج می‌شوند، تا کیان جامعه دینی حفظ شود.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک به حکم ارتداد سلمان رشدی اشاره و تصریح کرد: در اینجا دو مسأله مطرح است. نخست ارتداد فردی چون سلمان رشدی است. اما مسأله مهمتر از انحطاط و ارتداد سلمان رشدی، چگونگی مواجهه جهان غرب و جهان استکباری با این قضیه و بزرگنمایی و برجسته‌سازی آن در مقابل جهان اسلام بوده است.

 

وی تأکید کرد: این مسائل به توطئه‌های دشمنان علیه مسلمانان برمی‌گردد و گرنه همیشه افرادی هستند که از اسلام خارج می‌شوند؛ بنابراین مسأله مهم در اینجا همان مواجهه جهان غرب با آیین اسلام است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: انتشار کاریکاتورهای موهن علیه اسلام و شخصیت پیامبر اکرم (ص) و قرآن سوزی کشیش مجنون آمریکایی حاکی از توطئه‌ و هجمه دشمنان علیه دین هدایت است.

 

وی خاطرنشان کرد: واقعه سلمان رشدی را باید از دو جهت مورد بررسی قرار دهیم، در مرحله نخست از نگاه شخصی و فردی است که وی با خروج از دین اسلام و انتشار آیات شیطانی خودش از دین خارج شد و از هدایت باز ماند و به ضلالت و گمراهی دچار شد.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک افزود: در گام بعد اقدامات فریبکارانه و خصمانه دولت‌های غربی است که به بهانه‌های واهی، سلمان رشدی را در برابر جهان اسلام قرار دادند، چنان که در همان ایام مسلمانان را مضطرب و آزرده خاطر کرد و آرامش آنها را گرفت.

 

وی گفت: احترام به دین و آیین بسیار حائز اهمیت است و باید این احترام در میان امت‌ها وجود داشته باشد؛ از این‌رو قرآن کریم، مسلمانان را از سبّ و دشنام ائمه کفر باز داشته است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: مسلمانان باید جنبه دشمنی و خصومت غرب را جدی بگیرند و اگر از زمان امام خمینی(ره) تا امروز، سالروز صدور این حکم را زنده نگه می‌داریم، به این دلیل است که استکبار جهانی هنوز همان سیاست‌ها را ادامه می‌دهد.

 

وی با اشاره به بازخواست خداوند از یهودیان زمان پیامبر(ص) یادآور شد: هرچند که یهودیان زمان پیامبراکرم(ص) این گناهان را انجام نداده بودند؛ اما به این گناهان رضایت داشتند و از آنها طرفداری می‌کردند؛ خداوند متعال از این‌جهت را در قرآن مذمت می‌کند.

 

حجت الاسلام بهروزی‌لک افزود: امروز نیز واقعه سلمان‌رشدی، از این قبیل است و دشمن بر این روش و سیره باقی مانده است؛ بنابراین مسلمانان باید از اهانت دشمنان به مقدسات اسلام به ویژه شخصیت پیامبراکرم(ص)، اعلام تبری و بیزاری داشته باشند تا چنین اقداماتی تکرار نشود و اگر تکرار شد، جهان اسلام، آماده دفاع از مقدسات باشد./908/ت302/ی

ارسال نظرات