۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۳۱۶۸۴۳
استاد حوزه علمیه:

رسالت روحانیت فهم، ابلاغ و اقامه دین در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه های علمیه مراکز آموزشی و تربیتی هستند که تکلیفشان علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین و پرورش افراد برای مأموریت هستند، گفت: طلبه کسی است که برای ایفای نقش و در راه شناخت عمیق دین خدا، ابلاغ، دفاع و اجرای آن می‏کوشد و برنامه خدمت اجتماعی خود را در این رسالت متمرکز کرده است.
نشست هويت طلبه انقلابي در مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین نشست عمومی از سلسله نشست های مباحث هویت طلبه انقلابی صبح امروز در محل نمازخانه مدرسه علمیه عباسقلی خان مشهد با حضور جمعی از طلاب و اساتید این مدرسه برگزار شد.


حجت الاسلام محمد الهی خراسانی در ابتدای این نشست با اشاره به آیه قرآن کریم(فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُون) به موضوع هویت طلبه انقلابی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: وقتی تعبیر به هویت انقلابی می شود  باید به سه مفهوم هویت، طلبه و انقلاب توجه کرد و تحلیلی از این سه مفهوم داشت تا بتوان بعد از موضوع شناسی، این بحث را دنبال کرد.


وی با اشاره به اینکه اولین مفهوم هویت است؛ هویت را مجموعه مشخصه های وجودی و نه صرفا ذهنی دانست و افزود: هویت؛ مشخصه های وجودی وجه تمایز با دیگران را مشخص می کند.


حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه با بیان اینکه گاهی صحبت از ماهیت وگاهی هویت است، ابراز کرد: هویت یعنی من با همه مشخصه های وجودی، مثل: هویت خانوادگی، ملی، دینی و اجتماعی؛ ولی ماهیت، اندام وجود است، این اندام وجود، اسمش ماهیت است مثل حیوان ناطق.


وی تصریح کرد: منظور از هویت طلبگی مشخصه هایی است که طلبه را از غیر طلبه جدا می کند و هر طلبه می تواند سطوح و شکل هایی از هویت را داشته باشد مثل هویت فردی، تاریخی، جغرافیایی و حتی دینی.


حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان اینکه هویت طلبگی یعنی مشخصه‌های طلبگی که او را از دیگران متمایز می‌کند، خاطرنشان کرد: هویت طلبگی در بحث طلبگی دارای قید است و آن قید، قید احترازی است زیرا اصل در قیود احترازی بودن است.


وی با اشاره به اینکه ما طلبه غیر انقلابی هم داریم، اظهار کرد: آنچه که در عنوان طلبه انقلابی مطرح است این است که قید انقلابی بودن به او خورده است.


استاد حوزه علمیه خراسان منشور طلبگی را آیه 122 سوره توبه دانست و یادآور شد: از این آیه قرآن کریم به منشور طلبه و روحانیت تعبیر می شود؛ طلبه ای که می خواهد ماموریت روحانیت را دنبال کند.


حجت الاسلام الهی خراسانی در ادامه به نسبت طلبه، حوزه و روحانیت پرداخت و افزود: روحانیت نهاد و سازمانی است که مأموریتش تبیین معارف اسلام، دین و دفاع از معارف دینی و اجرای آن است و نقش ویژه این سازمان مهم در مناسبت با «دین اسلام» تعریف می شود.


وی با بیان اینکه حوزه های علمیه مراکز آموزشی و تربیتی هستند که تکلیفشان علاوه بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین و پرورش افراد برای مأموریت هستند، گفت: طلبه کسی است که برای ایفای نقش و در راه شناخت عمیق دین خدا، ابلاغ، دفاع و اجرای آن می‏کوشد و برنامه خدمت اجتماعی خود را در این رسالت متمرکز کرده است.

 

استاد حوزه علمیه خراسان در ادامه عمل به آیه 122 سوره توبه را که  فهم و تفقه در دین، انذار و هشدار و تلاش برای تحقق آرمان‏های دینی و ابلاغ پیام دین است را از مأموریت‌های طلاب و روحانیان دانست و خاطرنشان کرد: وقتی به سه مفهوم تفقه در دین، ابلاغ دین و زمینه سازی برای ترتیب اثر دقت می‌کنیم فهمیده می‌شود اینها مراتبی است که اولیای الهی داشتند.


وی گفت: آیه 122 سوره توبه این وظایف را بر عهده گروهی از مسلمانان گذاشته شده است و این رسالتی است که آنها در درجه اول باید دین را دریافت کرده و در درجه دوم به بهترین شکل ابلاغ کنند و در مرحله آخر توجه داشته باشند که آن را اجرایی کنند.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی در پایان با اشاره به اینکه روحانیت نهادی است که این مأموریت‌های سه گانه فهم، ابلاغ و اقامه را دنبال می کند: افزود: روحانی کسی نیست که دین را فقط بفهمد بلکه باید این سه مأموریت را به بهترین وجه انجام دهد./859/202/ب2

ارسال نظرات