جمهوری اسلامی یک کشف بود/ وجود جمهوریت و اسلامیت در سیره پیامبر و حضرت علی
حجتالاسلام خطاط ادامه داد: امیرمؤمنان(ع) به کمیل فرمودند «ای کمیل هیچ حرکتی نیست مگر آن که قبل از اقدام باید آن را بشناسی و این شناخت باید الهی باشد»، فلسفه حکومت ولایت فقیه این است که تمام زندگی بشر به فقه مربوط می شود، انسان در همه ابعاد مادی، معنوی، شخصی و اجتماعی زندگی، به هیچ علمی به اندازه فقه نیازمند نیست.
وی افزود: فقه تمام زندگی ما را تحت پوشش قرار می دهد، تفکر عمومی درباره فقه بیشتر به سمت نماز و روزه و احکام فردی است، در حالی که این تنها بخش کوچکی از سیطره فقه بر زندگی بشر است، امام خمینی(ره) فرمودند «فقه تئوری زندگی انسان از گهواره تا مرگ است».
ولایت مطلقه به معنای اختیار تام است/ در فقه اسلامی اختیارات حکومتی را ولایت میگویند
مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان بیان داشت: همه دنیا ولایت مطلقه را برای حاکم قائل هستند و اختلاف ما با سایر فرهنگها و مکاتب در پذیرش ولایت مطلقه فقیه است، پس در مطلقه بودن اختلافی وجود ندارد، تمام بایدها و نبایدهای زندگی بشر از سوی فقه معلوم میشود، حتی بایدهای پزشک هم باید با مجوز فقه باشد.
حجتالاسلام خطاط فقیه را دارای توانایی استخراج احکام از اصول و قواعد که همان قرآن و اهل البیت(ع) هستند، دانست و گفت: در همه جهان حاکم برای این که بتواند به وظایف خود عمل کند، اختیاراتی دارد، در فقه اسلامی این اختیارات حکومتی را ولایت می گویند.
بدون خواست مردم هیچ حکومتی دوام ندارد/ مشروعیت حکومت از جانب خداست
استاد حوزه و دانشگاه افزود: اختلاف در مطلقه بودن ولایت آنجاست که آیا این اختیارات تنها شامل ضرورتها است یا شامل مصلحتها هم می شود، پاسخ این است که مطلقه بودن به معنای هم ضرورت ها و هم مصلحت هاست و همان اختیارات تام حکومتی است، اما این اختیارات باید در اختیار کسی باشد که قدرت استنباط تمام جهات زندگی بشر از منابع شیعی را داشته باشد.
مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان ابراز داشت: مطرح شدن مدل حکومتی جمهوری اسلامی از سوی امام خمینی(ره) یک ابداع و نوآوری نبود، بلکه یک کشف بود، هر چند واژه جمهوری اسلامی واژه ای جدید در ادبیات جهان بود، اما واقعیتی است که در اسلام وجود دارد، هم جمهوریت و هم اسلامیت در سیره پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) وجود دارد.
حجت الاسلام خطاط افزود: مشروعیت حکومت باید به خداوند متعال برگردد و در مدل ولایت فقیه این چنین است، این مردم نیستند که به حکومت و ولایت مشروعیت می دهند، بلکه اگر مردم حکومتی را نخواهند و نزد آن ها مقبولیت نداشته باشد آن حکومت پا نمیگیرد و دوامی ندارد./869/202/ب2