۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۳۱۶۹۱۱
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

ارکان و اصول خانواده موفق

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، شناخت زن و شوهر نسبت به یکدیگر، دیدن خوبی ها و نکات مثبت در زندگی به جای نقاط منفی و کاستی ها، مقایسه نکردن همسر با دیگران، احترام متقابل، عدم تحمل بی حرمتی به همسر و ارتباط با خدا و ائمه اطهار(ع) و پرهیز از گناه را از اصول حاکم بر خانواده موفق نام برد.
حجت الاسلام محمد وحيدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد وحیدی، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در مراسم ازدواج دانشجویی(همسفر تا بهشت) در حرم مطهر رضوی، گفت: حاکمیت آرامش، شادی و نشاط میان زن و شوهر، سالم بودن فرزندان از نظر جسمی و صالح بودنشان از نظر روحی، سالم و صالح بودن نسل خانواده و محترم بودن بزرگترها در میان خانواده، چهار رکن خانواده بالنده و موفق است.


وی افزود: دو نوع خانواده وجود دارد؛ خانواده ای که هیچ اصلی بر آن حاکم نیست و هر روز به شکلی زندگی می کند که بدترین نوع خانواده است و خانواده ای که بر پایه اصول زندگی می کند.


حجت الاسلام وحیدی تصریح کرد: خانواده هایی که بر پایه اصول زندگی می کنند نیز بر مبنای اصول موردعمل، به دو بخش اصول مورد قبول عقل و شرع و اصول غیرقابل قبول عقل و شرع تقسیم می شوند.


کارشناس مشاور خانواده در تبیین اصول مورد قبول عقل و دین برای حاکمیت بر فضای خانواده گفت: نخستین اصل، معرفت و شناخت زن و شوهر نسبت به یکدیگر است چرا که خداوند هر یک از زن و مرد را با ویژگی های خاص خود خلق کرده است.


وی ادامه داد: زن و شوهر باید دو نوع شناخت عام(مربوط به همه مردان و زنان) و خاص(مربوط به همسر خود) را داشته باشند.


حجت الاسلام وحیدی، دیدن خوبی ها و نکات مثبت در زندگی به جای نقاط منفی و کاستی ها را دومین اصل خانواده موفق برشمرد و به نقل از امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به زوج های جوان تأکید کرد: مانند زنبور عسل باشید که روی گل ها و گیاهان شیرین می نشیند و برای همین هم محصولش شفا است اما مگس روی چیزهای بد می نشیند و ثمری ندارد.


استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: موارد منفی یا ضعف را هم باید با رعایت شرایط نصیحت (جلوی دیگران نبودن، یادآوری خوبی ها، گفتن عیبی که از همه مهم تر است و توجیه کردن آن عیب به گونه ای که طرف مقابل را مقصر جلوه ندهیم) به همسر خود بگوییم.


وی، سومین اصل حاکم در خانواده موفق را مقایسه نکردن همسر با دیگران دانست و گفت: خداوند همه خوبی ها و همه بدی ها را به یک نفر نداده بنابراین هر کمالی معمولا با نقصی همراه است. زوج های جوان از مقایسه همسر خود با دیگران پرهیز کنند چرا که اولین گام لغزش و بی علاقگی نسبت به همسر همین است.


حجت الاسلام وحیدی، احترام متقابل را چهارمین اصل خانواده موفق معرفی و اظهار کرد:  خوب صدازدن، مشورت کردن، صحبت کردن و خوش قولی از مصادیق احترام به شمار می رود.


وی، عدم تحمل بی حرمتی به همسر و ارتباط با خدا و ائمه اطهار(ع) و پرهیز از گناه را از دیگر اصول خانواده موفق عنوان و تصریح کرد: اگر همه اصول رعایت شود اما این اصل رعایت نشود و همسران اهل گناه باشند، به فرموده خداوند زندگی شان دچار سختی و تنگنا خواهد شد.


استاد حوزه و دانشگاه به همسران تأکید کرد: هر گاه با مشکلی در زندگی مواجه شدید سفره دل خود را نزد خدا و اهل بیت(ع) باز کنید و از آن ها استمداد بگیرید./930/202/ب2

ارسال نظرات