۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۳۱۶۹۹۷
عضو جامعه مدرسین:

داعش فتنه ای بشری است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: این دستور کلی خداوند به همه انسان‌ها اعم از مسلمین و غیر مسلمین است که باید سراغ سیره‌ زندگی رسول اکرم(ص) برویم و آن را در ابعاد مختلف، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری بررسی کنیم و بفهمیم چه دستوراتی داشته و چه مطالبی را بیان فرمودند.
محمد جواد فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی سیمای «پیامبر اکرم(ص) از منظر هنر»، برگزاری این همایش را اقدام بسیار مهم و به‌جایی دانست که نیروی انتظامی عهده‌دار آن است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: نیروی انتظامی که خود جلوه‌ای از حکومت اسلامی است باید چنین موضوعاتی را کنکاش و پژوهش کند تا در درجه‌ی اول سطح اطلاعات نیروهای محترم خود و به دنبال آن سطح اطلاعات جامعه را در این موضوع افزایش دهد.

 

وی ابراز کرد: این همایش با موضوعی جدید برگزار شده و مقالات ارسالی هم به ابعاد مختلف موضوع آن پرداخته‌اند؛ امیدوارم این همایش بین‌المللی هم در سال 95، بسیار موفق‌تر از گذشته باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پیامبر ما که حتّی انبیاء اولوالعزم هم نداشتند، خطاب خدای تبارک و تعالی در قرآن کریم به تمام انسان‌ها از گذشته تا آینده است که فرمود «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» هر آنچه که رسول من برای شما آورد، بلا فاصله به آن تمسک کنید، هر امری که کرد انجام دهید و هر نهی‌ای که کرد بپذیرید.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برای درک اهمّیت این مقام و رتبه، توجه به این نکته لازم است که در آیات دیگر، یکی از شئون پیامبر را ابلاغ دستورات خدای تبارک و تعالی به مردم بیان می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستور خداوند، لازم است که از فرمایش رسول خدا اطاعت کرد؛ اما در این آیه شریفه که می‌فرماید «ما آتاکم الرسول فخذوه»؛ یعنی اگر پیامبر هم یک امر و نهی‌ای از ناحیه‌ی خودش کرد، این هم واجب الاطاعة است، ولو به عنوان قرآن و به عنوان وحی بر او نازل نشده باشد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی یادآور شد: بر اساس این آیه شریفه، قاعده‌ای در روایات ما تحت عنوان تفویض النبی مطرح می‌شود یعنی خدای تبارک و تعالی به پیامبر مقام تشریع را اعطا کرد که در قانونگذاری حضرت می‌تواند حتی آنچه را که خدا نازل نفرموده، بیان کند.

 

وی با بیان این‌که اصل نمازهای پنچ‌گانه دو رکعت بوده است، تأکید کرد: این که نماز ظهر، عصر و عشاء چهار رکعتی و نماز مغرب سه رکعتی شده، به سبب امر حضرت رسول اکرم(ص) است که به عنوان «فرض النبی» از سوی خداوند واجب شده است.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: نتیجه‌ای که از این مقدار بحث می‌گیرم ولو اینکه یک بحث بسیار عمیق تفسیری، کلامی و فقهی است و در جای خودش باید به آن پرداخته شود این است بشر امروز مخاطب خدای تبارک و تعالی است و مأمور است به امتثال از اوامر و نواهی رسول اکرم(ص)که کامل‌ترین انبیاء و کامل‌ترین انسان‌ها بوده، به طوری که نزد خداوند تعالی کسی را اشرف از رسول اکرم در میان خلایق سراغ نداریم.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: این دستور کلی خداوند به همه انسان‌ها اعم از مسلمین و غیر مسلمین است که باید سراغ سیره‌ زندگی رسول اکرم برویم و آن را در ابعاد مختلف، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری بررسی کنیم و بفهمیم چه دستوراتی داشته و چه مطالبی را بیان فرمودند.

 

وی افزود: اصول اخلاقی‌ای از رسول اکرم(ص) موجود است که اگرچه تمام بشر جمع شود نمی‌تواند به آن مرتبه‌ی اخلاقی برسد، اما باید اخلاق فردی پیامبر، اخلاقی که با خانواده داشته، اخلاقی که با همسایگان و مردم داشته خصوصاً اخلاقی که در برخورد با پیروان سایر مذاهب داشته، جمع‌آوری شده و اصول و ضوابط آن درآورده شود.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی یادآور شد: زمانی که وارد بحث هنر می‌شویم نباید اول در ذهن خود معماری و تصاویر و نقاشی و فیلم را تصوّر کنیم؛ البته اینها هم جنبه‌های هنری بسیار خوبی است، اما نکته بسیار مهم این است که هیچ هنری مهم‌تر از اخلاق و رفتار انسان نیست، چیزی که متأسفانه بشر امروز از آن خیلی فاصله دارد.

 

وی تصریح کرد: بشر با این‌همه ادعای تمدنی که امروز دارد، با این همه سر و صدایی که راجع به عقلانیت دارد، به‌طوری که می‌گوید بشر گذشته را از جهت عقلانی با خود قابل مقایسه نمی‌دانیم؛ ولی همین بشر صنعتی مدعی عقلا نیت و علم و تمدن، از اخلاق فاصله بسیاری دارد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که هیچ هنری بالاتر از اخلاق وجود ندارد، گفت: انسان، هیچ هنری بالاتر از روش زندگی ندارد. چیزی که باید اعتراف کنیم با آن روش زندگی که رسول اکرم(ص) از ما می‌خواهد، در همه ابعاد خیلی فاصله داریم. بنابراین ما باید سیره‌ی رسول اکرم را در همه‌ی این ابعاد بررسی و کاوش جدید کنیم، نمی‌توانیم بگوئیم بعضی از کتاب‌ها کلمات پیامبر را نوشته‌اند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مرحوم علامه طباطبائی کتاب «سنن النبی» را نوشتند و برخی از کتاب‌های دیگر که روش زندگی را در همه‌ی امور و ابعاد زندگی به ما گفته‌اند و همین مقدار برای آشنایی ما با سیره حضرت کافی است؟ خیر، ما باید در کلمات پیامبر یک دقّت و مرور جدید کنیم، من مطمئنم که اگر مرور جدیدی بر کلمات پیامبر(ص) بشود ما مطالبی خیلی تازه برای عرضه کردن به نسل جوان و جامعه خود و دنیای امروز پیدا می‌کنیم.

 

وی ابراز کرد: از  بررسی هنری و رسانه‌ای سیره‌ پیامبر در مباحثی همچون صلح، رحمت و محبت، مطالبی وجود دارد که بشر امروز فاصله بسیاری از آن فاصله دارد و نسبت به آن بی‌خبر و جاهل محض است؛ مخصوصاً رفتار انسانی پیامبر اکرم(ص) که در اوج رفتارهای انسانی است.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: همه اینها را باید بررسی کرده و مجدداً دقت مضاعف کنیم و به جامعه جهانی ارائه بدهیم؛ اینکه رسول اکرم که حجّت خداست، وقتی جنازه‌ی یک مسیحی را از کنارش عبور می‌دهند به احترام عبور جنازه‌ی یک انسان برمی‌خیزد؛ وقتی اصحاب به ایشان عرض می‌کنند که او مسلمان نبود که شما برخاستید، فرمود مسلمان نبود ولی مثل ما انسان بود.

 

وی افزود: در این همایش به دنیا بگوئید که داعش نه فقط به دنبال تخریب چهره‌ی واقعی اسلام، بلکه مأموریت‌اش تخریب چهره‌ واقعی همه ادیان بشری است ولو در ظاهر به اسم اسلام به میدان آمده و در آرم‌شان نام مبارک پیامبر را ترسیم نموده‌اند ولی این نام را دزدیده‌اند و زیر پرچم پیامبر، علیه پیامبر کار می‌کنند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: ما به چه وسیله‌ای می‌توانیم به دنیا بگوئیم که اینها دروغ می‌گویند، فقط گفتار کافی نیست بلکه باید این همایش‌ها گرفته شود، بین المللی هم باشد تا به دنیا بگوئیم رسول اکرم مظهر رحمت و عاطفه بوده، رسول اکرم(ص) می‌فرمود اگر با کفار جنگ کردید حقّ ندارید آب آشامیدنی آنها را سمی کنید اما جنایت‌کاران داعش که دست‌پرورده‌ی اسرائیل و آمریکا هستند به راحتی گلوی یک بچه را می‌بُرند، بچه‌ای که معصوم است و هیچ گناهی از او صادر نشده، انسان‌های بی‌گناه را گردن زده و به طرز فجیعی می‌کشند.اینها اصلاً با سیره‌ی رسول اکرم(ص) سازگاری ندارد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی عنوان کرد: این همایش می‌تواند به سهم خودش خیلی خوب این مسئله را تبیین کند. به نظر بنده فتنه داعش امروز فقط یک فتنه‌‌ی دینی نیست بلکه یک فتنه‌ی بشری است که مربوط به همه‌ی بشر است مربوط به مسلمان‌ها هم نیست، مربوط به همه‌ی بشریت است، ما باید برای بشر امروز خطر این فتنه‌ی بشری را هر چه بیشتر گوشزد کنیم، تا مراقبت از خود کنند همچنین اسلام حقیقی را ان شاء الله معرفی کنیم./997/پ202/ج1

ارسال نظرات