نیازی به شورای رهبری نداریم/ دولت و مجلس در روند برجام تعجیل کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه امروز در سلسله نشستهای فرصتهای تاریخی انقلاب که در خانه انقلاب اسلامی اصفهان برگزار شد، گفت: برای اثبات موضوعاتی مانند مرجعیت، 2 نفر عادل و شاهد و گاهی نیز یک نفر باید شهادت دهند، اما به این شرط که 2 نفر عادل دیگر خلاف آن را نگویند و در مرجعیت اگر از 2 نفر خبره سؤال شود که آیا فلان شخص اعلم است و کسی خلاف آن را بیان نکرد، گفتار این 2 فرد موضوع را اثبات میکند.
وی در ادامه افزود: در صورتی که تعارض وجود داشته باشد، اکثریت شهود ملاک است در صورت تساوی تخییر ملاک است و این مسائل فقهی و عقلی در انتخاب ولایتفقیه نیز وجود دارد، این که در مجلس خبرگان حدود 90 نفر از نمایندگان رهبر را تعیین میکنند این تعداد نیاز نیست و 2 نفر بدون معارض کفایت میکند و این که این تعداد را دخالت میدهند قوت قلب و اطمینان آور است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مشابه این موضوع در بحث مرجع تقلید وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما نیاز نداریم که 60 نفر اجتماع کنند اما این اجتماع در جامعه مدرسین سبب قوت اطمینان میشود و بر اساس این مقلد میتواند از آن مرجع تقلید کند و از سایرین نمیتوان تقلید کرد.
وی تصریح کرد: در اجتماع خبرگان به طور مثال 80 نفر برای رهبری جامعه اسلامی تعیین میشود، گفتار 80 نفر اطمینان قلبی است در جای دیگر مجموعه دیگری را نمیتوان قویتر از این 80 نفر پیدا کنید و نفر دیگری را اعلم انتخاب کنند.
آیتالله مهدوی خاطرنشان کرد: کسانی که تفریق و تفکیک میکنند میان بحث ولایتفقیه و شخص ولیفقیه و میگویند ما قبول داریم که فقیه ولایت دارد بر جامعه، اما شخص ولیفقیه را قبول نداریم و فرد دیگری را قبول داریم از نظر شرعی حرف این اشخاص حجیت ندارد و قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: چرا که انکار شخص مواجه است با اصل ولایت فقیه، گاهی روی بغض و کینههایی که دارند میگویند که ما ولیفقیه را قبول نداریم، وقتی 80 نفر میگویند فلانی رهبری است افراد باید بیش از 80 نفر را پیدا کند که شخص دومی را رهبر معرفی کند در این صورت حجت شرعی دارند، معمولاً میگویند مجلس خبرگان این فایده را دارد که همه استانها در انتخاب رهبر دخیل میشوند، بله این فایده را دارد اما بیانی که گفته شد یک بیان خاص است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ولایتفقیه دارای 2 مرحله اعطای ولایت و اعمال ولایت است، خاطرنشان کرد: جنبه دموکراتیک بودن در نظام ولایتفقیه به این است که مردم در انتخاب حاکم دخیل باشند و این مسأله در اعمال ولایتفقیه ملاحظه شده و اعطای ولایت از جانب بالاست در نظامهای جهان این نکته دیده نشده که خالق جهان به آن ولایت میدهد و این مسئله در نظام ما استثناء است.
امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: در نظامهای دموکراتیک مردم هر کسی را انتخاب کردند این رییسجمهور دارای حق ولایت و حق اعمال است و در کل امور کشورش تصرف میکند، در نظام ما یک مرحله بالاتر دیده شده است، انتخاب رییسجمهور توسط مردم همانند نظامهای دموکراتیک دنیا است تا این مرحله رییسجمهور را طاغوت میدانیم ، نظام آنها دموکراتیک نیست چراکه 30 درصد از مردم به رییسجمهور رأی دادند و حق مابقی ضایع میشود چرا که بقیه این رییسجمهور را قبول ندارند اما برای همه مردم تصمیم میگیرد این نظام دموکراتیک دنیا است.
وی با بیان این که ما یک مرحله بالاتر از این سطح دموکراتیک اعتقاد داریم، گفت: مردم ریاست جمهوری را انتخاب میکنند، رییس جمهور تصرف و اعمال ولایت در کل مملکت میکند و تصرف میکند نسبت به کسانی که زیر سن قانونی هستند و یا دیوانهاند و در برابر این قانون، نظامهای دنیا نمیتوانند جواب این اشکالات را بدهند.
آیتالله مهدوی تصریح کرد: ما در این زمینه یک راهکار بالاتر داریم و آن این است که حاکم پروردگار است و پیغمبر یا امام معصوم یا منصوب از طرف امام، باید رییسجمهور را منصوب کند، خدا اذن داده است که پیامبر و امامان حاکم باشد و امامان و پیامبر اذن دادهاند که ولیفقیه حاکم باشد، در حقیقت اعطاء ولایت از جانب خدا است و اعمال آن با مردم است، اما مردم اعطای ولایت نمیکنند.
وی با بیان این که مردم در انتخاب نمایندگان خود در مجلس خبرگان اعمال اجتهاد میکنند و اجتهاد را اعطا نمیکنند، گفت: همچنین نظامی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
وظیفه اول مجلس خبرگان انتخاب رهبری در موقع ضرورت است
عضو مجلس خبرگان در پاسخ به این سؤال که کسانی که در انتخابات شرکت میکنند حق انتخاب دارند یا حق حضور دارند، گفت: اشخاص شرکت کننده در انتخابات هم حق دارند به عنوان عضو در کشور که از حق خود استفاده کنند و هم تکلیف دارند البته تکلیف به این معنا نیست که نمیتوانند از حق خودشان استفاده کنند و حق بدون تکلیف اختیار است.
آیتالله مهدوی با اشاره به این که شرکت در انتخابات و رأی دادن از این جهت که یک نفر عضو کشور است حق است و تکلیفی است بر عهده او چراکه نظام ما مردمی است اظهار کرد: اگر مردم شرکت نکنند چه کسی باید در انتخابات شرکت کنند و حق رأی مردم به دست چه کسی میافتد.
وی پیرامون وظایف مجلس خبرگان و فعالیتهای این مجلس تصریح کرد: وظیفه اول مجلس خبرگان رهبری این است که در موقع ضرورت رهبر را انتخاب کند و وظیفه دوم شرایط را ملاحظه کند که آیا شرایط لازم رهبری و ولایت در رهبر باقی است یا خیر، این دو وظیفه سنگین خبرگان رهبری است.
امامجمعه موقت اصفهان افزود: خبرگان رهبری در ابتدا شرایط را در رهبری رصد کنند و مرحله دوم در بررسی بقاء این شرایط در رهبری را باید در نظر داشته باشند، بعضی اوقات گفته میشود نظارت بر بقاء صفات، وقتی گفته میشود نظارت، بار حقوقی دارد و این مطرح میشود که ناظر خود را فوق رهبری میداند یعنی ناظر حالت استعلا دارد، به همین دلیل در قانون اساسی کلمه نظارت نیامده است شاید ممکن است توجه هم نداشته است خوب است که نیاوردند مصلحت نیست که بگوییم خبرگان نظارت میکند بر بقاء صفات رهبری چرا که خیلیها فکر میکنند خبرگان میخواهند نظارت کنند یعنی خود را برتر میدانند.
هیچ حقوقی در مجلس خبرگان رهبری دریافت نمیشود
وی با بیان این که مقام خبرگان دون مقام ولیفقیه است ابراز کرد: خبرگان تشخیص میدهد و بر اساس ملاکهایی که در نظر دارد رهبری را تعیین مصداق میکند، این بحث مسأله دقیق و شرعی است اگر ما بخواهیم کوچکترین خلافی کنیم جنبه شرعی و قانونی دارد، در ابتدای حضور در مجلس خبرگان رهبری قسم میخوریم و عضو مجلس میشویم، اگر کسی قسم نخورد طبق آییننامه نمیتواند ایشان در مجلس باشد و نظر دهد، اگر قسم نخورد ضربه به مملکت میزند و کفاره سنگینی برای او دارد.
آیتالله مهدوی خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان وظیفه سنگینی دارد، در همه امور مجلس خبرگان نمیتواند درگیر شود، خبرگان رهبری سالی 2 بار اجلاس میگیرد، مسؤولان نمیخواستند مجلس خبرگان بار مالی داشته باشد و خبرگان حقوق ندارد به صورت ماهیانه فقط رفت و شد اجلاس ممکن است برای کشور هزینه داشته باشد، هیچ حقوقی در مجلس خبرگان رهبری دریافت نمیشود و تنها هزینه رفت و آمد نمایندگان پرداخت میشود، با جدیت میگویم که مجلس خبرگان بار مالی نداشته است، نیازی هم نداشتهایم.
وی با اشاره به وظایف مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: مجلس خبرگان رهبری 6 کمیسیون دارد که در میان این کمیتهها دو کمیسیون 107 و 109 قانون اساسی 2 وظیفه خطیر دارند و افرادی که در مظنه رهبری هستند را در همه دنیا بررسی میکنند، این کمیسیون برای روز مبادا بررسی میکند که یک وظیفه سنگین است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت وظایف نمانیدگان مجلس خبرگان رهبری، گفت: مجلس خبرگان رهبری صفات مقام معظم رهبری را در حدوث و در بقاء توسط کمیسیون 107 و 109 قانون اساسی انجام میدهد و صبحت ها، عزل و نصبها و زیرمجموعههای دفتر رهبری مانند صداوسیما را مورد بررسی قرار میدهد که در دوره گذشته در کمیسیون 107 و 109 به برخی ابهامات دست برخورد کردیم که طی جلسهای با اعضای مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری دیدار کردیم که ایشان پاسخهایی را در این زمینه به نمایندگان دادند که همه مسائل برای اعضا برطرف شد و مسألهای که مشخص شد این بود که اشرافیت ایشان به مسائل چند برابر ماست.
هیچکس را اعلمتر نسبت به رهبر معظم انقلاب سراغ نداریم
وی با اشاره به وجود کمیسیون تحقیق در مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: من عضو کمیسیون تحقیق هستم و موضوعاتی که در این کمیسیون مطرح میشوند سریترین موضوعات کشور هستند که چه کسانی از دید مجلس خبرگان در مظنه رهبری هستند، این کمیسیون از 15 نفر تشکیل شده و برای اینکه مسائل جایی بازگو نشود وظایف به 3 نفر سپرده شده و دیگر اعضا به آنها کمک میکنند.
آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: جمعبندی نظر کمیسیون که در صحن علنی توسط مخبر کمیسیون ارائه شد، مطرح شد که ما با اشراف بر همه افراد و عالمان جهان، هیچکس را اعلمتر نسبت به رهبر معظم انقلاب سراغ نداریم که این مسأله را من از طریق تریبون نماز جمعه نیز به مردم اطلاع رسانی کردم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا هر کسی که اجتهاد دارد و به صرف این که مجتهد باشد نصب از سوی خداوند تعلق پیدا میکند یا خیر اظهار کرد: مجتهد جامعالشرایط از طرف خدا ولایت دارد و اگر فردی به این مجتهد مراجعه کند اعمال ولایت میکند، همه مجتهدین دارای ولایت هستند اما امام میگوید که یک نفر را انتخاب کنید و آن یک نفر اعمال ولایت میکند و پس از آن حکم او حکم من است، اما این به معنای عدم وجود ولایت در دیگر مجتهدین نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به مسائلی که درباره شورای رهبری مطرح میشود، بیان کرد: مجتهدین همه دارای ولایت هستند اما در اعمال ولایت باید دید که چه کسی اعلمتر است و در مباحث دینی اگر یک مجتهد برای مثال روزی را عید فطر اعلام کند دیگر مجتهد نمیتواند آن را رد کند و در بحث رهبری نیز این مسأله به شورا نمیرسد و زمانی که مجلس خبرگان یک نفر را انتخاب کرد به دلیل اینکه چندین مجتهد آن را تایید میکند نفر دوم دیگر نمیتواند اعمال ولایت کند.
ما نیازی به شورای رهبری نداریم
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر رهبری بخواهد شورایی شود مجلس خبرگان باید به این مسأله رأی بدهد و پیش از مجلس خبرگان باید دانست چنین مسألهای در قانون اساسی وجود ندارد و اگر بخواهد این مسأله رخ دهد باید قانون اساسی تغییر کند و ما نیازی به شورای رهبری نداریم.
آیتالله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا آیت الله مهدوی ذیل قانون است یا فوق قانون افزود: خود شما یکی از کسانی هستید که رأی میدهید و آیا رأی دهید که شخص فوق قانون عمل کند یا خیر و باید دانست که هیچکس فوق قانون نیست و اگر ما قانون را رد کنیم قانون نیز ما را قبول نمیکند و ما کشوری هستیم فوق کشورهای دنیا و نباید خودمان را با رهبران دیگر کشورها مانند انگلیس و آمریکا مقایسه کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی برخلاف صحبتهای مقام معظم رهبری مجلس را برای تعجیل در روند برجام ترغیب کردند، خاطرنشان کرد: مجتهد تنها حق دارد تا در روند مسائل دینی و فقهی دخالت کند و زمانی که رهبر معظم انقلاب گفتهاند که روند برجام باید با حوصله و دقت پیش رود، این مسأله باید رخ میداد و میتوان گفت مجلس و دولت در روند برجام عجله کردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که با توجه به مخالفتهای نیروهای انقلابی با مواضع اخیر آیتالله هاشمی و حجتالاسلام روحانی تحلیل شما درباره قرار گرفتن اسم آیتالله هاشمی رفسنجانی در لیست جامعه روحانیت و حضور حجتالاسلام روحانی در لیست جامعیت چیست، اظهار کرد: آیتالله هاشمی چون از گذشته در جامعه روحانیون مبارز هستند در این لیست قرار گرفتند و آقای روحانی نیز به دلیل شخصیت حقوقی ایشان است که در لیست جامعتین قرار گرفتند و نه به خاطر خود ایشان به این دلیل که شأن و جایگاه ایشان در منصب ریاست جمهوری حفظ شود و این مسأله پس از بررسیهای متوالی صورت گرفت./939/پ201/ب