۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۳۱۷۱۸۷
رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی:

دغدغه محیط زیست نباید ما را از ظلم آشکاری که به بشریت می‌شود غافل کند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح زاده حفظ و ارتقای محیط زیست را به سبب حفظ و احترام بشریت عنوان کرد و گفت: نباید با تمرکز دغدغه‌های خود بر روی این مسأله از جنایاتی که اسرائیل و امریکا و مزدوران آنها علیه بشریت در سوریه و یمن و فلسطین می‌کنند غافل شویم.
حجت الاسلام فلاح زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده، رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، پیش از ظهر امروز در همایش اسلام و محیط زیست که در دانشگاه مفید قم برگزار شد، با بیان این که اسلام در رابطه با حفظ محیط زیست دستورات فراوانی دارد، اظهار داشت: این که اسلام می‌گوید برای وضو بیش از یک مد آب مصرف نکنیم علاوه بر بحث اسراف، مراد اسلام فرهنگ سازی است زیرا کسی که در کارهای جزئی این موارد را مراعات کند در کارهای بزرگ هم مراعات خواهد کرد.

 

وی آلوده کردن آب را از نظر اسلام حرام دانست و ابراز داشت: اسلام حتی در جنگ‌ها هم این عمل را حرام می‌داند و بستن و یا آلوده کردن آب شرب دشمنان و حتی حیواناتشان را مجاز نمی داند.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان این که زمین در اسلام هم پاک است و هم پاک کننده، گفت: ما در احکام فقهی داریم که هر کس زمین بایری را آباد کند مالک آن می‌شود و این نشانه تأکید اسلام بر ارتقای محیط زیست است.

 

وی با بیان این که در اسلام بر کشاورزی بسیار تأکید شده است، خاطرنشان کرد: باید به مردم آموزش دهیم که باقیات الصالحات تنها ساختن مسجد و مدرسه و دیگر موارد نیست بلکه درخت کاری هم باقیات الصالحات است و از جمله کارهای ماندگاری است که برای عموم مردم سود و بهره دارد و اسلام برای امور جزئی مانند نظافت اطراف درختان میوه دار هم حکم فقهی دارد.

 

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این که اسلام حقوق حیوانات را هم در نظام حقوق و تکالیف خود در نظر گرفته است، اظهار داشت: در فقه ما حیوانات اهلی که در اختیار انسان هستند واجب النفقه هستند و خوراک و حفظ آنها واجب است؛ در اسلام کشتن حیواناتی که آزاری برای انسان ندارند حرام است و در احکام آمده است که اگر تنها مقداری آب وجود دارد که مورد نیاز حیوان است نباید با آن آب وضو گرفت بلکه باید تیمم کرد و با تیمم نماز را خواند و آن آب را به حیوان داد.

 

وی با اشاره به قاعده لا ضرر در اسلام افزود: ضرر رساندن به هر چیزی در اسلام نهی شده است از همین جهت آلوده کردن آب و زمینی که مورد استفاده مردم در حال و آینده است حرام است زیرا آیندگان هم حقوقی بر گزدن ما دارند که ادای آن حقوق بر ما واجب است و حفظ طبیعت از همان حقوق است.

 

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده تصریح کرد: ما باید در زمینه‌های مختلف رساله عملیه داشته باشیم و در رابطه با محیط زیست باید مردم مسائل خود را بدانند و به صورت موضوعی حکم آن مشخص باشد.

 

وی با اشاره به بحث ضرورت حفظ نظام اسلامی گفت: همانطور که نماز و روزه واجب است و مقدمات و لوازم آن هم واجب می شود، حفظ نظام اسلامی که اوجب واجبات است به طریق اولا باید لوازم آن هم واجب باشد و چنانچه آلوده کردن و بی توجهی به محیط زیست سبب بدنامی اسلام و تبلیغ سوء علیه نظام باشد حرمت آن هم مضاعف خواهد بود زیرا موجب ضربه زدن به حیثیت نظام می‌شود که باید توجه ویژه به آن داشت.

 

رییس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این که این همه تأکید بر حفظ و ارتقای محیط زیست به خاطر حفظ و احترام به بشریت است، خاطرنشان کرد: ما نباید با این حرف‌ها و مشغول کردن بیش از حد خود و تمرکز دغدغه های خود بر روی این مسأله از جنایاتی که اسرائیل و امریکا و مزدوران آنها علیه بشریت در سوریه و یمن و فلسطین می‌کنند غافل شویم؛ دغدغه اصلی ما باید بشریت باشد و محیط زیست هم برای رفاه و آسایش بشریت است که اهمیت دارد./843/پ202/ی

ارسال نظرات