۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۳۱۷۳۰۵
در همایش کتاب سال حوزه مطرح شد؛

بایدها و نبایدهای پژوهش از نگاه آیت الله سبحانی/ پژوهش ها متناسب با نیاز جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی در همایش کتاب سال حوزه با تبیین الزامات، اقتضائات و بایدها و نبایدهای عرصه پژوهش از پژوهشگران و محققان خواست پژوهش های خود را متناسب با نیازهای جامعه انجام دهند.
همايش کتاب سال حوزه در قم همايش کتاب سال حوزه در قم آيت الله جعفر سبحاني آيت الله سبحاني حضرت آيت الله سبحاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سبحانی در همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: سالیان درازی است که بخش پژوهش رشد چشم‌گیری دارد و از همه دست‌اندارکاران آن قدردانی می‌کنم.

 

این مرجع تقلید با اشاره به آیه مبارکه «ن والقلم و ما یسطرون» بیان کرد: خداوند متعال با قسم خوردن به قلم در آیه فوق، به رموز و حقایق بسیاری اشاره می‌کند؛ از جمله این‌که قلم راز تمدن بشریت است و اگر قلم نبود، همواره در زندگی ابتدایی خود باقی بود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: قلم سعادت بشر را تأمین می‌کند و نباید به گونه‌ای از آن استفاده شود که سعادت بشر را تهدید کند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی ابراز کرد: همان‌طور که قرآن کریم توجه ویژه‌ای به قلم دارند، حضرت رسول اکرم(ص) هم در احادیثی به اهمیت استفاده از قلم در ثبت علوم و سخنان اشاره داشته‌اند.

 

وی با اشاره به دو روایت از حضرت رسول اکرم(ص) مبنی بر اهمیت کتابت و نگارش علوم و خطبه‌ها، افزود: عده‌ای از مسلمانان تا سال 143 هجری قمری از خواست حضرت رسول اکرم(ص) سرپیچی کردند و حتی کتابت را امر مذمومی می‌دانستند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به تحقیق و پژوهش در عرصه دین خاطرنشان کرد:‌ مسائلی که به دور از نیاز جامعه هستند، نباید در اولویت نخست پژوهش و تحقیق باشند؛ پژوهشگران بر اساس نیاز جامعه به تحقیق و پژوهش بپردازند.

 

وی یادآور شد: عجله در تحقیق امر مذمومی است اما چنانچه این مهم با مشورت و راهنمایی از دیگران همراه شود، ویژگی‌های بسیار بهتری پیدا می‌کند.

 

حضرت آیت‌الله سبحانی تأکید کرد: مسؤولان معاونت پژوهش حوزه باید مسائل روز و مورد نیاز حوزه و جامعه را در اختیار مؤسسات پژوهشی و پژوهشگران بگذارند؛ همچنین لازم است ابزار تحقیق یعنی کتابخانه‌های قفسه باز را در اختیار محققان بگذارند.

 

وی گفت: حضرت آیت‌الله آصفی از دوستان ما بودند و ویژگی‌های خاص و نیکویی داشتند؛ در محیط نجف و آن هم به زبان عربی، کتاب ویژه‌ای درباره زن و خانواده وجود نداشت و ایشان در آن برهه، کتاب ارزشمندی در این خصوص نوشتند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت‌ آیت الله آصفی، عالمی جان‌سوخته برای جامعه بشر و خیمه عراق بود؛ عاش سعیدا و مات سعیدا؛ پروردگار جهان او را با اولیاءش، یعنی حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) محشور بفرماید./997/پ202/ج

ارسال نظرات