۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۳۱۷۳۹۱
استاد اخلاق حوزه علمیه مشهد:

زوجین باید الگوهای احساس و محبت را در لحظه‌های زندگی حفظ کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمد جواد نظافت گفت: همسران طلاب افتخارشان این باشد که شوهرشان می‌خواهد یار برجسته امام زمان شود.
حجت الاسلام نظافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام  محمد جواد نظافت مدیر مدارس حضرت مهدی (عج) مشهد، در همایش 250 زوج جوان طلبه حوزه علمیه خراسان که  به همت مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان صبح امروز در محل هتل ولایت مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه آثار پیوند می تواند ابدی باشد، گفت: ابدی بودن ازدواج دارای شرایطی است که باید در زندگی رویکرد معنوی و هدفمند داشت.

 

مدیر مدارس حضرت مهدی (عج) مشهد با اشاره به اینکه باید به فلسفه ازدواج توجه نمود، افزود: ازدواج اهداف متنوعی دارد و باید در زندگی هدف های کلانی داشت.

 

وی با بیان اینکه انسان تا زمانی که تنها و مجرد است کامل نیست، خاطرنشان کرد: ازدواج سبب کمال است و این ازدواج سبب شده است تا زوجین به کمال برسند.

 

حجت الاسلام نظافت در ادامه با بیان اینکه بدی هایمان را در آینه طرف مقابل می توان دید و چون همسران نزدیکترین فرد به یکدیگر هستند وقتی عیوب را فهمیدیم می توانیم برطرف کنیم، افزود: ازدواج سبب قرب به خداوند است که این هدف و مکتب اسلام است.

 

وی خطاب به طلاب نومزدوج گفت: زوجین یکدیگر را یاوری برای قرب به خداوند بدانند زیرا تنهایی حرکت کردن سخت و با هم حرکت کردن آسانتر و بهتر است.

 

حجت الاسلام نظافت ازدواج را امری ارزشی دانست و افزود: زوجین برای یکدیگر حسنه باشند که یک تفسیر از آیه (ربنا آتنا فی الدنیا حسنه) یک تفسیرش همین دادن همسر حسنه و نیکو است.

 

وی با اشاره به اینکه زوجین باید در امور دنیوی و اخروی یار و همراه یکدیگر باشند، خطاب به همسران طلبه افزود: همسران طلاب افتخارشان این باشد که شوهرشان می خواهد یار برجسته امام زمان شود.

 

وی در ادامه به متن نامه امام خمینی در زمان مسافرت بیروت اشاره کرد و گفت: امام زمانی که خطاب به همسر خود نامه می نویسد، می فرمایند: همسر عزیزم؛ تصدقت شوم؛ الهی قربانت بروم؛ در این مدتی که مبتلا به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم، متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه‌ قلبم منقوش است. عزیزم؛ امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند.

 

حجت الاسلام نظافت تصریح کرد: در این نامه ایشان سعی دارند همسر خود را در تک تک خاطرات و خوشی های سفر شریک کنند و احساس نبودن او در سفری که در بیروت بودند در این نامه کاملا قابل حس و مشاهده است.

 

وی ادامه داد: در این متن نامه نهایت عشق و علاقه امام نسبت به همسرشان درک می شود و اینجاست که زوجین باید الگو های احساس و محبت را در لحظه های زندگی حفظ کنند.

 

تولیت مدرسه حضرت مهدی (عج) مشهد خطاب به زوج های جوان گفت: به یکدیگر نسبت به نماز تذکر بدهیم و اگر زمینه مسجد رفتن نیست نماز جماعت را در خونه برگزار کنید.

 

وی ابراز محبت و ساده زیستی را از نشانه های زوج موفق دانست و افزود: خانواده ها نباید گرفتار تجمل گرایی شوند، چرا که این مسأله زندگی مشترک را با مشکل مواجه می کند.

 

حجت الاسلام نظافت در ادامه با بیان اینکه به پدر و مادر یکدیگر احترام بگذاریم به حدیثی از رسول اکرم (ص)  اشاره کرد و افزود: ایشان می فرمایند : «ابائکم ثلاثه:اب یولدک، أب یعلمک و أب یزروجک» پدران سه نفر هستند: پدری که تو از نسل او هستی، پدری که ترا تزویج کند و پدری که تو را یاد می‏دهد. احترام به والدین را حفظ کنیم.

 

وی گناه  کردن را سبب کم شدن روزی دانست و خاطرنشان کرد: از تحقیر در زندگی مشترک  پرهیز کنید و احترام به یکدیگر را رعایت و با منطق و عقل، کار خود را انجام دهید.

 

حجت الاسلام نظافت بی انصاف نبودن و چشم نداشتن به مال دیگران را از دیگر شاخصه های موفقیت در زندگی دانست و اظهار کرد: مقایسه همسر خود با دیگران توهین به اوست و زندگی مشترک را دچار آسیب و تخریب می کند.

 

مدیر مدرسه حضرت مهدی (عج) مشهد با تاکید بر اهمیت فرزندآوری، نخستین هنر زنان را همسر و فرزنداری عنوان  کرد و افزود: اگر درس و شغل به این امور ضرر نزند، اشکال ندارد، اما بانوان به عنوان گل های زندگی، لطافت خود را از دست ندهند.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه زمان شناسی و برنامه ریزی در تمام امورات زندگی باید باشد، حضور بیش از حد در فضای مجازی را تلف شدن عمر دانست و گفت: عمر بزرگترین سرمایه انسان است و باید از آن بهترین بهره را برد.

 

خاطرنشان می شود همایش پیوندهای آسمانی با حضور 250 زوج طلبه جوان حوزه علمیه خراسان به مدت دو روز در محل مجتمع فرهنگی اقامتی ولایت در حال برگزاری است./859/202/ب3

ارسال نظرات