۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۳۱۷۵۷۶
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی:

مسأله شورای رهبری خلاف نص صریح قانون اساسی است

خبرگزاری رسا ـ نامزد پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در خراسان رضوی گفت: رهبری شورایی خلاف نص صریح قانون اساسی بوده و در قانون اساسی فعلی که میثاق ملی همه ما است، موضوعی به نام شورای رهبری وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين حسيني خراساني

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد حسینی خراسانی، نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، با اشاره به عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: شورای نگهبان یکی از نهادهای 100 درصد مشروع و قانونی نظام اسلامی و از یادگارهای اصلی امام راحل بوده و باید نظر این نهاد برای همه داوطلبان انتخابات محترم باشد.

 

وی اضافه کرد: البته امکان دارد وقتی شورای نگهبان اظهارنظر می‌کند عده‌ای شبهه داشته باشند اما درنهایت معنای قانونی بودن این نهاد و این اصل مقدس در قانون اساسی همین است که اگر احیاناً شورای نگهبان نظری داد و کسی شک و شبهه‌ای داشت باز هم به مقتضای قاعده و قانون، به نظر شورای نگهبان اعتماد کند و همه افراد آن را پذیرفته و تسلیم باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی که صلاحیت وی برای انتخابات پیش رو بدون شرکت در آزمون اجتهاد مجلس خبرگان، از سوی شورای نگهبان تأیید شد، در مورد علت عدم شرکت در آزمون خبرگان، افزود: من دلیلی نمی‌دیدم که در آزمون خبرگان شرکت کنم چراکه آزموده را آزمودن خطا و خلاف بوده و این‌جانب بارها و بارها آزموده شده‌ام.

 

به گفته این استاد خارج فقه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسأله آزمون برای احراز صلاحیت علمی و مرتبه اجتهاد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری است، بنابراین امر محرز را احراز کردن، تحصیل حاصل خواهد بود و منطقی نیست. از طرف دیگر حسن محبت اعضای شورای نگهبان نیز همین رویه را اقتضا می‌کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در ادامه با اشاره به قرار گرفتن نام وی در لیست مشترک مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و همچنین لیست مورد حمایت ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان در استان خراسان رضوی، اظهار کرد: اگرچه بنده در جریان دقیق این لیست‌ها نبوده و نیستم اما ظاهراً گروه‌های مختلف بنا به تشخیص خود این کار را کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: مواضع بنده از نظر انقلابی، سیاسی و حمایت از رهبری کاملاً شفاف و روشن بوده و هیچ جایی برای توجیه و تفسیر و تأویل ندارند.

 

نامزد پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در خراسان رضوی اضافه کرد: من خود را در مسیر نظام و انقلاب و حمایت از رهبری معظم می‌دانم، بنابراین هر کس که می‌خواهد من را بشناسد مواضع، فکر و اندیشه من از نظر انقلابی و سیاسی کاملاً روشن بوده و این‌گونه نیست که به نفع جریان، گروه و یا تشکلی قابل مصادره باشد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در پاسخ به این سؤال که آیا لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری را تأیید و امضا کرده است؟ گفت: لیست مزبور و قرار گرفتن نام من در آن را امضا نکرده‌ام اما اجمالاً آن را شنیده و برخی از دوستان نیز لیست منتشر شده در فضاهای مجازی و اینترنتی را به من نشان دادند ولی خودم به‌طور دقیق در جریان نبوده و نیستم.

 

وی همچنین در مورد طرح مسأله شورای رهبری از سوی برخی افراد، اظهار کرد: رهبری شورایی خلاف نص صریح قانون اساسی بوده و در قانون اساسی فعلی که میثاق ملی همه ما است، موضوعی به نام شورای رهبری وجود ندارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی با اشاره به اینکه بنابراین این حرف سخنی برخلاف قانون اساسی بوده و جای طرح ندارد، ادامه داد: البته باید دید در این شرایط طرح این حرف به چه منظور و با چه انگیزه‌ای است اما به هر روی باید گفت قانون اساسی در این زمینه صریح، گویا و خالی از هرگونه اجمالی بوده و بی‌نیاز از تفسیر است.

 

گفتنی است، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هفتم اسفندماه به صورت هم‌زمان باهم در سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات