حج مظهر همه دستورات مکتب اسلام است
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی مظفری، از اساتید حوزه علمیه در گفت و گویی با اشاره اهمیت حج، ابتدا به مسئله آفرینش اشاره کرد و گفت: علت آفرینش عبودیت است و پیامبران ابتدا به عبودیت رسیدند و سپس رسالت به آنها اهداء شد.
وی افزود: عبودیتی که پیامبران منادی آن بودند، نیاز به خانه ای به نام توحید دارد؛ کعبه و حرم خانه توحید است، اولین نقطه زمین نیز که در این علم ماده آفریده شد، همین خانه کعبه است که در روایات از آن به دحوالارض تعبیر شده است.
پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه همه انبیاء خانه کعبه را طواف کرده اند، افزود: محل تجلی ولایت خدا کعبه و حرم است، قلب ولی خدا مظهر همه اسماء الله است، باید مکانی این ولایت تجلی پیدا کند و آن مسجدالحرام است.
روحانی کاروان های حج و عمره عنوان کرد: حرم همه انبیاء مسجدالحرام بوده است؛ اولین مسجد در اسلام مسجد قبا است، اما قبل از اسلام نیز کعبه و مسجدالحرام مقدس بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از نام های مکه و کعبه در قرآن وادی امن است، گفت: ولی خدا سفینة النجات است و بشر را از طوفانها به مکان امن هدایت می کند و همان طور که نسبت به معصومین(ع) سفینة النجات تعبیر شده است، زمینی نیز باید وادی امن باشد.
پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه گفت: قلب ولی خدا امن است و نمی لرزد، چون او ذکر خداست و قلبها اطمینان پیدا می کنند؛ هرجامعه ای که توحیدی شد و به حرم امن خدا توجه داشت و رهبر آن ولی خدا بود، آن جامعه به امنیت می رسد.
وی با بیان اینکه حقیقت کعبه و مکه امنیت بخشی است، اظهار کرد: لذا نمی توان در حال احرام به پرنده یا حشره ای آسیب زد؛ اگر قاتلی در مسجدالحرام وارد شود، کسی حق ندارد به او آسیب بزند، باید او را به حال خود رها کرد تا از این مکان امن خود خارج شود و آنگاه عدالت درباره او اجرا شود.
روحانی کاروان های حج و عمره افزود: بیت عتیق از نام های دیگر کعبه است که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است؛ یعنی این مکان آزاد است، کسی که می خواهد به حج مشرف شود باید به آن آزادی و حریت برسد.
وی گفت: ما معتقد هستیم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از کعبه برای آزادی بشر قیام خواهند کرد؛ ولی خدا از همه قیود آزاد و آگاه به همه موانع راه است، مرکز حکومت او نیز کعبه و بیت عتیق است.
حجت الاسلام مظفری با بیان اینکه پیوند کعبه با ولی خدا موجب امن بودن آن می شود، افزود: وقتی ولی خدا از این سرزمین هجرت کرد، این سرزمین دیگر امن نخواهد بود؛ کعبه مقدمه ای برای پل زدن است تا ملاقات با امام حاصل شود.
پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه گفت: مقدس بودن کعبه به این دلیل است که امام و ولی خدا مقدس است؛ انسان باید به حج برود تا خود را به ولی خدا عرضه کند، بدون ولایت حج ابراهیمی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به آیه«و اذن فی الناس بالحج یاتوک رجالا وعلی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق» گفت: اینجا خداوند به حضرت ابراهیم(ع) می فرماید که مردم به سوی تو بیایند؛ حج برای حکومت ولی خداست و حضرت ابراهیم ولی خدا بود.
روحانی کاروان های حج و عمره گفت: حج مظهر همه دستورات مکتب اسلام است؛ در فریضه حج انواع عبادت وجود دارد و می توان شمه ای از دستورات اسلام را در آن مشاهده کرد؛ در حج برادری، عدالت، نظم و خشم مقدس پاکی وجود دارد.
پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه افزود: همه با وحدت و برادری یک صدا، یک آهنگ و یک مقصد دارند و شهوات و تجملات را از خود دور می کنند و از نفسانیات رها می شوند.
وی با بیان اینکه حج یک طرح حکومتی است، افزود: همان طور که جامعه رهبر دارد، برای حج نیز باید یک رهبر تعیین شود و نام آن امیرالحاج است.
حجت الاسلام مظفری در پایان گفت: از مشخصه های جامعه توحیدی دشمن شناسی است؛ از جمله مناسک حج این است که به یک جای مشخص که شیطان از آن گذر کرده است، 49 و یا 70 سنگ بیندازیم؛ در حج جهاد و دشمن شناسی وجود دارد و البته انداختن این سنگها نیز باید همراه با قصد قربت باشد./1330/د102/ی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج
خدا ی ـ جلٌ و علا ـ ترک حج را با کفر قرین ساخت تا اهمیت آن مورد تأکید باشد حجّ یکی از ارکان پنجگانه ای است که اسلام بر آنها استوار است .در حدیث از امام باقر علبه السلام چنین روایت شده: (( بنی الاسلام علی خمسه اشیاء:علی صلواة والزکاة .الحج والصوم و الو لایه)) (2):
اسلام بر پنج چیز:نماز،زکات ،حج، روزهو ولایت ، بناشده است.
امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام بر آن تاکید شده و فرموده است (( لاتترکو احج بیت ربکم فتهلکوا)) (3) : حج خانه پروردگارتان را ترک نکنید که هلاک خواهید شد.
و امام صادق علیهالسلام فرموده : بدانید و آگاه باشید اگر مردم حج و زیارت خانه را ترک کنند عذاب برایشان نازل شود و مهلت دلده نمی شود (4) .
همانا ترک حج با اجتماع شرایط آن ، از روی تسامح و سهل انگاری گناه کبیره است
در حدیث آمده است اگر شخصی توانایی انجام حج را داشته باشد و حج نگزارد قطعا ًشریعتی از شرایع الهی رها کرده است
قال علی علیه السلام:
الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.
علی(ع) فرمود:
خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد.
بحارالانوار ج 96 16
عن ابی جعفر الباقر علیه السلام فی قول الله تبارک و تعالی:
«ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین »
قال: حجوا الی الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین » فرموده است: منظور از فرار بسوی خدا آن است که آهنگ حج کنید.
معانی الاخبار ص 222
عن علی علیه السلام قال:
نزل جبرئیل عی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابک بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیة و الثلج نحر البدن.
امام علی علیه السلام فرمود:
جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: ای محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج یعنی فریاد و لبیک برآوردن و ثج یعنی قربانی کردن شتران.
معانی الاخبار ص 224.
عن معاویة بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاکبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرة.
معاویة بن عمار گوید:
از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اکبر چه روزی است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است.
معانی الاخبار ص 295
عن الرضا علیه السلام قال:
ما رایت شیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج
از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:
هیچ چیزی را بیشتر از حج مداوم، در بی نیازی و فقر زدائی مؤثر ندیدم.
بحار الانوار، ج 74، ص 318
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
من مات فی طریق مکة ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامة.
امام صادق علیه السلام فرمود:
هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.
ملاذ الاخیار ج 7 223
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق علیه السلام فرمود:
حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ می گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد.
ملاذ الاخبار ج 7 226
عن حماد بن عیسی قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانة.
حماد بن عیسی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم. برای احرام چگونه باید آماده شد؟
فرمود: با گرفتن ناخن ها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موی بالای شرمگاه.
ملاذ الاخیار، ج 7 308
عن الباقر علیه السلام من نظر الی الکعبة لم یزل یکتب له حسنة و یمحی عنه سیئة حتی یصرف بصره عنها.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتی به آن می نگرد مدام کار نیک برایش نوشته می شود و گناهش پاک می شود تا وقتی دیده از آن برگرداند.
بحار الانوار ج 96 65
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
الحج حجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله کان ثوابه علی الله و الجنه و من حج للناس کان ثوابه علی الناس یوم القیامة.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
حج دوگونه است: حجی برای خدا و حجی برای خلق، هر کس برای خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وی را به بهشت درآورد و هر کس برای مردم حج گزارد، پاداش وی روز قیامت برعهده مردم خواهد بود.
بحار الانوار ج 96 24
سئل الصادق علیه السلام لم کره الصیام فی ایام التشریق؟ فقال:
لان القوم زوار الله و هم فی ضیافته و لا ینبغی للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:
چرا روزه ایام تشریق «11 - 12 - 13 ذی حجة » نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وی هستند. و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسی که به دیدارش رفته روزه بگیرد.
بحار الانوار ج 96 34
عن الصادق -علیه السلام- انه قال:
ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فی سبیل الله حتی یستشهد.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هیچ راهی از راههای خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردی شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.
بحار الانوار ج 96 49
عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال:
من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاة رکعتیه غفرله.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:
هرکس هفت بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبی انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
بحارالانوار ج 96 49
قال ابو جعفر علیه السلام والحجر کالمیثاق و استلامه کالبیعة و کان اذا استلمه قال:
اللهم امانتی ادیتها و میثاقی تعاهدته لیشهدلی عندک بالبلاغ.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
حجرالاسود مثل یک پیمان است و دست کشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتی حضرت دست بر حجرالاسود می کشید می فرمود: خدایا! امانتم را ادا کردم. میثاق خود را تجدید کردم، تو گواه باش که من وظیفه ام را بپایان رساند.
بحار الانوار ج 96 48
15
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: لایزال الدین قائما ما قامت الکعبة.
اما صادق -علیه السلام- فرمود: تا کعبه برپاست دین برپاست.
بحار الانوار ج 96 57
16
فلسفه نام کعبه
عن ابی جعفر -علیه السلام- قال:
قلت له: لم سمی البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.
از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیده اند؟
فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است.
بحارالانوار ج 96 59
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال: ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شی ء کتابه و هو حکمه و نوره و بیته الذی جعله قبلة للناس لایقبل من احد توجها الی غیره و عترة نبیکم.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خدای عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد.
کتابش که فرمان او و نور اوست و خانه اش که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایی غیر آن از هیچ کس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما.
بحار الانوار ج 96 60
عن علی -علیه السلام- قال:
لو کان لی وادیان یسیلان ذهبا و فضة ما اهدیت الی الکعبة شیئا لانه یصیر الی الحجبة دون المساکین.
امام علی -علیه السلام- فرمود:
اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد، زیرا به پرده داران «ناشایست » می رسد نه به مساکین و مستمندان.
بحارالانوار ج 96 67