۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۳۱۷۷۰۵

از ثبت موقوفاتی با نیت بزرگداشت شهدای انقلاب تا وقف ارث برای قرآن

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی سازمان اوقاف با بیان اینکه در ثبت موقوفات جدید در نقاط مختلف کشور، شاهد نیک اندیشی و خیرخواهی مردم ایران برای همنوعان خود هستیم، گفت: طی روزهای اخیر موقوفات جدیدی با نیت های مختلف اعم از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای انقلاب، تأمین هزینه های برق و روشنایی یک مسجد و فعالیت های قرآنی بوده است.
ربيعي

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن ربیعی، سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهارداشت : وقف در بسیاری از روایات اسلامی به «صدقه جاریه» تعبیر شده است، وقف دارای ثواب و فضیلت‌های فراوانی است و ائمه معصومان(ع) نیز تاکید بسیاری بر انجام این سنت حسنه داشته‌اند، به طوری که در روایت نقل شده از امام صادق(ع) در زمینه ماندگاری اعمال دقیقا بر صدقه جاریه(وقف) اشاره شده است.

 

وی با بیان اینکه وقف یک نهاد ممتاز دینی است و مهم‌ترین مبحث در آن عمل امینانه نسبت به موضوع وقف است، افزود : دایره وقف گسترده بوده و در حال حاضر عرصه‌های متعددی برای وقف وجود دارد.

 

ربیعی اضافه کرد : وقف با نیک‌اندیشی و گذشت افراد خیراندیش ایجاد می‌شود و هدف و حاصل آن باقی شدن فانی است، با وقف کردن نام فانی انسان جاودان شده و در تاریخ برای همیشه ثبت شده و باقی می‌شود.

 

 موقوفات جدید آذربایجان غربی / یک باب منزل مسکونی وقف کمک به مسجد شد

وی با اشاره به وقف های جدید صورت گرفته طی روزهای اخیر در سراسر کشور گفت : یک باب منزل مسکونی به مساحت 295 متر مربع در تکاب جهت کمک به مسجد حضرت رقیه (س) وقف شد.

 

ربیعی افزود: ارزش این موقوفه جدید یک میلیارد ریال برآورد شده است.

 

وی از ثبت موقوفه ای جدید در شهرستان خوی خبر داد و افزود: این موقوفه جدید زمینی مسکونی به مساحت 700 مترمربع است که توسط حسن علی اکبرلو در روستای آغچه قشلاق شهرستان خوی وقف شد .

 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه ، هزینه کرد برای امور مسجد نیت این واقف خیراندیش از وقف زمینش است.

 

موقوفات جدید خوزستان / بانوی خیّر آبادانی ارث و یادگارش را وقف قرآن کرد

وی ادامه داد : علیرضایی، یکی از بانوان خیّر قرآنی شهرستان آبادان است که تصمیم گرفته یادگار مادربزرگش را وقف قرآن کند.

 

ربیعی اضافه کرد : این موقوفه منزل مسکونی به مساحت 75 متر مربع است و در مجموع دو طبقه، 93 متر زیربنا دارد و با نیت قرآن و فعالیت‌های قرآنی وقف شد.

 

موقوفات جدید کردستان / ثبت وقف 90 میلیون تومانی در شهر زرینه

مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه از ثبت وقف جدید در شهر زرینه خبر داد و اظهار کرد: واقف خیراندیش محمد کریم مرادی 189 متر زمین مسکونی خود را به ارزش بیش از 90 میلیون تومان وقف مسجد جامع زرینه کرد .

 

وی افزود: مسجد جامع شهر زرینه با پیشرفت 70 درصدی نیازمند کمک‌های مردمی واقفان و خیران این شهرستان است و ثبت این وقف جدید بسیاری از مشکلات ساخت این مسجد ارزشمند را برطرف خواهد کرد .

 

موقوفات جدید اصفهان / دو وقف برای آستان مقدس امامزاده آقا علی عباس (ع) ثبت شد

ربیعی گفت: این دو موقوفه به ارزش 14 میلیارد ریال وقف امامزاده آقا علی عباس (ع) شده است .

 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بانو عدالت گل محمدی ساکن تبریز 10 هکتار زمین مزروعی خود و آقای ماشااله شهبازی دومعدن سنگ تزئینی در30 کیلومتری آستان مقدس آقا علی عباس (ع) را با نیت تامین هزینه این آستان مقدس وقف کردند .

 

وی از وقف چهار جلد کتاب خطی نفیس در آران و بیدگل برای مرکز اسناد آستان مقدس محمدهلال بن علی (ع) خبر داد و اظهار کرد: کتاب «عقدالالی» اثر میرزا محمد امام جمعه و کتاب «سفر اروپایی» اثر نظام وفا آرانی مربوط به دوران قاجاریه توسط دکتر محمود امیدسالار وقف کتابخانه حرم امامزاده محمد هلال بن علی(ع) شده است .

 

ربیعی اضافه کرد: کتاب‌های دبستان واعظین و تبصرء المتعلمین (اصول اعتقادی) آثار ملا احمد آرانی و مربوط به دوران قاجار از دیگر آثاری است که توسط عبداله مسعودی آرانی به کتابخانه حرم هلال بن علی(ع) اهدا شده است .

 

مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: کتابخانه و مرکز اسناد آستان هلال بن علی(ع) اکنون با بیش از 95 هزار نسخه چاپی به زبان‌های مختلف، 377 نسخه نفیس خطی و 500 کتاب چاپ سنگی یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های فرهنگی کشور است .

 

ثبت دو وقف جدید با نیت شهدای انقلاب اسلامی و روشنایی مسجد در سبزوار

وی گفت: دو وقف جدید با نیت برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای انقلاب اسلامی و روشنایی مسجد در روستاهای ابارش و سنجرد سبزوارثبت شد.

 

ربیعی با بیان اینکه خیر نیک اندیش محمد علی رسولی پور، پدر شهید مهدی رسولی پور، یک قطعه زمین مسکونی به مساحت 250 متر مربع واقع در روستای ابارش را وقف کرد، افزود: وقف مذکور که 75 میلیون ریال برآورد شده با نیت برگزاری مراسم گرامیداشت و یادواره شهدای انقلاب اسلامی صورت گرفته است.

 

سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: این واقف خیراندیش با توجه به ترویج فرهنگ جهاد وشهادت به عنوان یکی از ضرورت های جامعه امروز، هدف از ثبت این موقوفه را برگزاری یادواره و مراسم بزرگداشت را زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی برشمرد.

 

وی ادامه داد: همچنین سکینه جمشیدی بانوی نیکوکارسبزواری یک دانگ آب از مدار12 درجه روستای سنجرد را با نیت روشنایی مسجد روستا وقف کرد که ارزش این موقوفه 150 میلیون ریال بر آورد شده است.

 

ربیعی همچنین به برنامه های اجرایی سازمان اوقاف در راستای اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش اشاره کرد و گفت : پروژه دامپروی موقوفه گوهرشاد آغا یکی از پروژهای فعال و موفق این موقوفه محسوب می شود که به جهت درآمدزایی موقوفه، اردیبهشت سال 94 با مشارکت کارکنان اوقاف ناحیه 2 مشهد با خرید 203 راس گوسفند شروع به کار کرد.

 

وی با اشاره به موقعیت مکانی و مساحت دامپروی موقوفه گوهرشاد آغا، بیان کرد: این دامداری با مساحت 600 متر مربع در روستای فیانی واقع در شهرستان طرقبه شاندیز قرار دارد که از اراضی موقوفه گوهرشاد آغا بوده و شامل یک سوله و انبار علوفه است.

 

ربیعی تصریح کرد: تاکنون شاهد رشد قابل توجهی در پروژه دامپروی موقوفه گوهرشاد آغا بوده ایم و پس از گذشت 10 ماه تعداد گوسفندان آن از 203 به 254 رأس افزایش پیدا کرده است و زمینه اشتغال زایی تعدادی از ساکنین آن منطقه را نیز فراهم آورده است

 

مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که بخشی از خوراک و علوفه دام ها از طریق کشت جو در اراضی این موقوفه تامین می شود، اظهار کرد: هزینه اولیه خرید دام و خوراک دام ها یک میلیارد و نود میلیارد ریال برآورد شده است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون 48 رأس از گوسفندان به فروش رسیده است اظهار کرد: برآورد می شود که در طی یک دوره یک ساله 310 میلیون ریال درآمد جهت موقوفه گوهرشاد آغا حاصل شود./1325/102/ب2

 

منبع: سامان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات