۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۳۱۷۸۲۷
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

انتخاب پرارزش‌ترین زمان‌ها برای فریضه نماز

خبرگزاری رسا ـ سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه همان‌طور که برخی از مکان‌ها دارای ارزش مادی و معنوی است در اوقات هم‌زمان‌هایی ارزش‌دار وجود دارد، اظهار داشت: اوقات نماز از مهم‌ترین زمان‌های دارای ارزش از نگاه قرآن است.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی مرتضوی، امروز در برنامه سخنرانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، مقبولیت تمام اعمال انسان را درگرو نماز دانست و گفت: اگر خواستیم زندگی‌های خود را به سبک زندگی اسلامی تنظیم کنیم و در ساعات و اوقات خود برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم باید با شاخص نماز انجام شود تا هیأت و ظاهر زندگی حداقلی یک مسلمان را بتوانیم حفظ کنیم.


سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه یک مسلمان وعده‌ها و قرارهای خود را باید بر اساس وقت نماز تنظیم کند، اظهار داشت: در سبک زندگی مردم نباید این‌گونه باشد که مؤذن اذان بگوید و بنده درگرو دغدغه‌های شخصی خود باشد.


وی با اشاره به روایتی حضرت رسول اکرم در خطبه شعبانیه گفت: حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند «پروردگار را در اوقات نماز بخوانید چراکه وقت نماز بهترین زمان برای مناجات باخدا است».


حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه همان‌طور که برخی از مکان‌ها دارای ارزش مادی و معنوی است در اوقات هم‌زمان‌هایی ارزش‌دار وجود دارد، اظهار داشت: اوقات نماز از مهم‌ترین زمان‌های دارای ارزش از نگاه قرآن است.


سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در ادعیه به ما آموزش داده‌اند که از این اوقات نهایت استفاده را داشته باشیم، تصریح کرد: نوافل و تعقیبات از مهم‌ترین دلایل این مدعی است چراکه معصومین(ع) با این دستورات در تلاش بوده‌اند که بنده را در این اوقات در محضر معبود حفظ کنند.


وی بابیان اینکه مردم تا لحظه مرگ فرا نرسد همه در خواب هستند و از نگاه اسلام عمل تا لحظه مرگ است، اظهار کرد: روز قیامت را روز حصرت نامیده‌اند حتی نیکوکاران بر اساس فرموده حضرت رسول اکرم(ص) حضرت می‌خورند، چراکه از میزان عمل نیک خود راضی نیستند.


حجت‌الاسلام مرتضوی به بیان روایتی از حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: حضرت زهرا(س) از پیامبر اکرم(ص) سؤال کرد که چه عواقبی بر عهده کسی که بی‌نماز است خواهد بود؛ حضرت رسول اکرم(ص) در پاسخ فرمودند 15 عقوبت گریبان گیر بی‌نماز است.


وی ادامه داد: حضرت رسول اکرم(ص) اولین عقوبت برای ترک‌کننده نماز را برداشتن برکت از عمر بیان فرموده‌اند که در جهان امروز در احوالات مقام معظم رهبری می‌توان این برکت نماز را در عمر مبارکشان به‌وضوح مشاهده کرد.


سخنران استان مقدس حضرت معصومه(س) دومین عقوبت برداشتن برکت از روزی بیان کرد و تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید« وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَیْىء قَدْراً یعنی او را از راهى که گمان نمى‏برد روزى مى‏دهد و کسى که بر خدا توکل نماید او برایش کافى است مسلّما خداوند رساننده فرمان و تحقق بخشنده اراده خویش است همانا خداوند براى هر چیزى از اجزاء عالم هستى ازنظر ماهیت و کم و کیف و آثار وجودى و مدت بقا اندازه‏اى قرار داده است».


حجت‌الاسلام مرتضوی سومین عقوبت نماز نخواندن در بیان حضرت رسول اکرم(ص) را محو نشانه صالحان را از چهره او دانست و گفت: سه مورد دیگر از این عواقب در برابر اعمال صالحی که انجام داده اجر و پاداش به او داده نمی‌شود، دعاى او به‌سوی آسمان بالا نمی‌رود و مستجاب نمی‌گردد و هیچ بهره‌ای در دعاى بندگان شایسته خدا نداشته و مشمول دعاى آنان نخواهد بود برشمرد.


وی یادآور شد که یک‌ششم قران در خصوص نماز است، گفت: بیان عواقب ترک یکی از روش‌های تبلیغی است و در قران بر این اساس اقدام به بیان عواقب نماز نخواندن پرداخته است./837/پ202/س

ارسال نظرات