۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۳۱۷۹۲۷
استاد حوزه علمیه:

منافقان به جای تخریب اسلام در پی سوء استفاده از آن هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به انواع نفاق، گفت: در شناخت منافق و غیرمنافق نباید فریب سابقه افراد را بخوریم؛ برخی افراد وقتی از راه خود پشیمان می شوند و می بینند به هر دلیل راه برگشت ندارند، در لباس نفاق، همراهی خود را ادامه می دهند.
نفاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، استاد حوزه علمیه، همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در قرارگاه ولی امر در تبیین شاخص های مؤمن و منافق گفت: شناخت شاخص های نفاق هم در زندگی فردی و هم زندگی اجتماعی بسیار اهمیت دارد.


وی با بیان این که ایمان حقیقی دارای مراتب و شدت و ضعف است، افزود: حداقل سه مرتبه برای ایمان ذکر می شود؛ مرحله تصدیق قلبی که اصل ایمان است، مرحله سرایت عقیده به رفتار و مرحله حاضر و ناظر دیدن خدا در همه حال.


مراقب باشیم شرک خفی تبدیل به نفاق نشود
حجت الاسلام وکیلی اظهار کرد: به تناسب ایمان، شرک نیز دارای مراتبی است که همه ما با این که ایمان داریم اما به مراتبی از کفر و شرک آلوده هستیم اما آنچه اهمیت دارد این است که این کفر و شرک به نفاق تبدیل نشود و درون نفس خود یا در حضور دیگران ادعایی بیش از آنچه هستیم نکنیم.


در شناخت منافق و غیرمنافق نباید فریب سابقه افراد را بخوریم
استاد حوزه علمیه خراسان در تبیین اسباب و ریشه های نفاق، گفت: بحثی میان شیعه و اهل سنت وجود دارد که آیا منافقین فقط در مکه و میان مهاجر بودند یا در مدینه و انصار؟؛ اهل سنت معتقدند در مکه منافقی وجود نداشت چرا که اصولا انگیزه افراد برای نفاق زمانی شکل می گیرد که خدمات و زرق و برق هایی در جامعه وجود داشته باشد که برای رسیدن به آن افراد دچار نفاق شوند.


وی تصریح کرد: اما دلایلی برای رد این ادعا وجود دارد از جمله این که منافقان صرفا کسانی نیستند که از ابتدا منافق بوده اند بلکه عده ای از آن ها ابتدا مسلمان بوده و سپس به نفاق روی آورده اند.


نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بنابراین در شناخت منافق و غیرمنافق نباید فریب سابقه افراد را بخوریم؛ این افراد وقتی از راه خود پشیمان می شوند و می بینند به هر دلیل راه برگشت ندارند، در لباس نفاق، همراهی خود را ادامه می دهند.


منافقان برای رسیدن به انگیزه های نفسانی در اوج مشکلات هم ظاهرا ایمان می آورند
حجت الاسلام وکیلی اضافه کرد: دلیل دوم این است که منافقان اصولا در اوج مشکلات و سختی هم ظاهرا ایمان می آورند تا به انگیزه های نفسانی شان برسند.


وی گفت: منافقانی که از ابتدا مسلمان بوده اند، دیدند نمی توانند مقابل شوکت اسلام بایستند از این رو به فرموده قرآن، منتظر هستند بلایی سر مسلمانان بیاید و نابود شوند این دسته از منافقان معمولا در حوادث و خطرها دستشان رو می شود.


منافقان به جای تخریب اسلام در پی سوء استفاده از آن هستند
استاد حوزه علمیه با بیان این که این منافقان به جای تخریب اسلام در پی سوء استفاده از آن هستند، افزود: قرآن می فرماید دشمن اصلی شما همین منافقانی هستند که ظاهرا ایمان آورده اند و بوی نفاقشان به مشام نمی رسد و آشکار نیست.


شاخص اصلی تشخیص منافقان در بزنگاه های مقام و منصب است/ نفاق پنهانی تا مرز کشتن رسول خدا(ص) نیز پیش می رود
وی با بیان این که تشخیص این نوع نفاق بسیار سخت است، ادامه داد: شاخص اصلی تشخیص، در بزنگاه های ریاست و مقام و منصب است؛ مانند منافقان صدر اسلام که وقتی ریاستشان در تعارض با ریاست ولی خدا قرار گرفت، نفاقشان آشکار شد.


حجت الاسلام وکیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز ممکن است همان ها که در عرصه جهاد و شهادت هستند و برای انقلاب زحمت کشیده اند به دلیل ان که خلوص نداشته اند دچار نفاق شوند.


استاد حوزه علمیه با بیان این که نفاق و دنیاطلبی خصوصا در امور اجتماعی بسیار فعال است و افراد را از مسیر منحرف می کند، گفت: نفاق پنهانی تا مرز کشتن رسول خدا(ص) نیز پیش می رود و فقط به ریاست بسنده نمی کند.


وی یادآور شد: در روایات از یک سو سفارش شده ایم به این که عاقبت اندیشی این است که در جایی که ریشه های فساد زیاد است سوء ظن داشته باشیم و از سوی دیگر به حسن نیت به مؤمنان توصیه شده ایم؛ جمع میان این دو به این گونه است که تا جایی که نشانه های نفاق آشکار و تشخیص داده نشده، حسن ظن مربوط به قلب و سوء ظن درعمل باید باشد./930/202/ب1

ارسال نظرات