۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۳۱۸۳۵۵
رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی تأکید کرد؛

نامزدهای تأییدصلاحیت نشده، ستادهای تبلیغاتی خود را تعطیل کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس هیأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالی با بیان این که تعطیل نشدن ستادهای شماری از نامزدهای تأییدصلاحیت نشده استان مشکل‌ساز شده است، گفت: بر اساس قانون باید همه نامزدهای تأیید صلاحیت نشده که هنوز ستادهای آن‌ها دایر است، اقدام به تعطیلی ستادهای خود کنند.
حجت الاسلام نوري- رييس هيأت نظارت بر انتخابات خراسان شمالي

حجت‌الاسلام رضا نوری رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به پایان مهلت قانونی تبلیغات انتخاباتی در ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه، اظهار کرد: اگر پس از این ساعت نامزدها و یا هواداران و حامیان آن‌ها تبلیغات خود را ادامه دهند دچار تخلف شده و بر اساس قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

 

وی از نامزدهای انتخاباتی خواست تا در فرصت باقی‌مانده تبلیغات، موارد قانونی را رعایت کرده و از راه‌اندازی کاروان‌ها و کارناوال‌های تبلیغاتی در سطح شهر خودداری کنند چراکه این‌گونه موارد خلاف قانون تاکنون چند بار دیده شده است.

 

حجت‌الاسلام نوری با تأکید بر اینکه همچنین نباید هواداران و حامیان نامزدها در مقابل ستادها تجمع داشته و در رفت‌وآمد مردم و خودروها خلل ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این بلندگوی ستادها نباید در خارج از محل ستاد نصب شده و یا با نصب دستگاه صوتی بر روی خودرو و گردش آن در شهر آرامش مردم سلب شود.

 

مسؤول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان استان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه تعطیل نشدن ستادهای انتخاباتی برخی از نامزدهای تأییدصلاحیت نشده استان مشکل‌ساز شده است، تصریح کرد: بر اساس قانون باید همه نامزدهای تأیید صلاحیت نشده که هنوز ستادهای آن‌ها دایر است، اقدام به تعطیلی ستادهای خود کنند.

 

وی ادامه داد: معلوم نیست این نامزدهای تأییدصلاحیت نشده با چه تفکر و قصدی هنوز ستادهای خود را تعطیل نکرده‌اند و نمی‌دانیم این افراد به دنبال ایجاد چالش یا مشکل هستند یا هنوز امید دارند در دقایق پایانی صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان تأیید شود.

 

به گفته حجت‌الاسلام نوری در هر صورت می‌بایست این ستادها تعطیل شده و اگر چنانچه شورای نگهبان در دقیقه نود اقدام به تأیید صلاحیت این افراد کرد آن‌ها می‌توانند دوباره ستادهای خود را فعال کنند.

 

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از نامزدهای تأییدصلاحیت نشده در استان نه‌تنها ستادهای تبلیغاتی خود را تعطیل نکرده‌اند بلکه همچنان جلسات عمومی تبلیغاتی نیز برگزار می‌کنند که این موارد مشکل‌ساز است.

 

حجت‌الاسلام نوری تصریح کرد: بر اساس ماده 53 قانون انتخابات، تعطیل کردن ستادهای تبلیغاتی نامزدهای تأییدصلاحیت نشده بر عهده فرمانداری‌ها بوده و در این زمینه نیز به فرمانداری‌های استان تأکید کرده‌ایم نسبت به تعطیلی این ستادها اقدام کنند.

 

وی در مورد احتمال تجدیدنظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت این افراد، اظهار کرد: قانون شورای نگهبان را برای تجدیدنظر در صلاحیت نامزدهای انتخاباتی منع نکرده اما تجربه و سابقه انتخاب گذشته نشان می‌دهد که احتمال تأیید صلاحیت این افراد بسیار کم است.

 

رییس هیأت نظارت بر انتخابات استان خراسان شمالی همچنین در مورد مهلت انصراف نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از گردونه رقابت‌ها، افزود: مهلت قانونی نامزدها برای انصراف از رقابت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 72 ساعت قبل از آغاز زمان برگزاری انتخابات بوده و می‌بایست در این مهلت نامزدهایی که قصد انصراف دارند این قصد را عملی کنند.

 

حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: اگر نامزدهایی که قصد انصراف از رقابت‌ها را دارند در این فرصت تعیین‌شده تصمیم خود را عملی نکنند، آرای آن‌ها شمرده شده و چنانچه رأی هم بیاورند می‌بایست به مجلس شورای اسلامی رفته و آنجا از نمایندگی انصراف دهند و انصراف آن‌ها نیز از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش قرار گیرد.

 

گفتنی است، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، جمعه هفته جاری، هفتم اسفندماه به صورت هم‌زمان باهم در سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/302/ب3

ارسال نظرات