۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۱۸۷۱۵
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

شرک و بی‌دینی دامن‌ جامعه بی‌نماز را می‌گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت رسول اکرم فرمودند «هر کس نماز را سبک بشمارد، دچار پانزده بلا می‌شود»، گفت: بر اساس نص کلام رسول اکرم(ص) شرک و بی‌دینی اولین اثر ترک نماز است.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فقیهی ظهر امروز در کلاس اخلاق عمومی که در سالن اجتماعات مدرسه آیت‌الله مجتهدی تهرانی قم برگزار شد به بررسی آثار ترک نماز از نگاه حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: حضرت (س) از پدر گرامی خویش می‌پرسد چه بلا و مصیبتی است برای زنان و مردانی که نماز را سبک می‌شمارند.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت رسول اکرم در پاسخ فرمود«هر کس نماز را سبک بشمارد، دچار پانزده بلا می‌شود»، اظهار کرد: بر اساس این روایت و به فرموده خود شخص رسول اکرم(ص) شش بلا در دنیا، سه بلا هنگام مرگ، سه بلا در قبر و سه عقوبت هنگامی‌که از قبر بیرون می‌آید در انتظارت کسانی است که نماز را سبک بشمارند.


حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به بیان شش عقوبت دنیایی ترک نماز، گفت: عقوبت ترک نماز در دنیا این است که خداوند برکت را از عمر او برمی‌دارد، برکت را از رزق او دور می‌کند، خداوند عزوجل سیمای صالحان را از چهره‌اش می‌برد، هر عملی که انجام دهد اجری نمی‌یابد، دعایش به آسمان نمی‌رود و ششم آنکه از دعای صالحان بهره‌ای نخواهد داشت.


استاد اخلاق حوزه علمیه قم به بیان عواقب ترک نماز به هنگام مرگ پرداخت و گفت: عقوبت ترک نماز به هنگم مرگ این است که ترک‌کننده نماز ذلیل می‌میرد، گرسنه می‌میرد و سوم اینکه تشنه می‌میرد.


وی در تشریح سومین عقوبت ترک نماز در هنگام مرگ گفت: در احادیث آمده است که «اگر از همه جوی‌های آب دنیا به او آب‌داده شود عطش او رفع نمی‌شود».


حجت‌الاسلام فقیهی افزود: قبر منتظر سبک شمارنده نماز با این خصوصیات توصیف‌شده است که «خداوند در قبرش ملکی می‌گمارد که آزارش دهد، قبرش بر او تنگ می‌گردد و سوم در قبر او ظلمت و تاریکی حاکم می‌شود».


استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: قیامت هنگام برخاستن از قبر برای کسی که نماز را سبک می‌شمارد این است که «خداوند مَلکی بر او می‌گمارد که او را با صورت بر زمین بکشد درحالی‌که خلایق به او نگاه می‌کنند، کارش بسیار سخت محاسبه می‌شود و خداوند به او نظر رحمت نمی‌کند و پاکش نمی‌نماید و او را عذابی بزرگ خواهد بود».


حجت‌الاسلام فقیهی به بیان آثار دیگر بی‌نمازی در روایات دیگر پرداخت و گفت: شرک و بی‌دینی اولین اثر ترک نماز است.


وی یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید «مَنْ تَرَکَ الصَّلاةَ مُتعمِّداً فَقَدْ کَفَرَ؛ یعنی هر کس نماز را به‌عمد ترک کند، بی‌گمان کافر گشته است.»

 

حجت‌الاسلام فقیهی با بیان اینکه در روایات زیادی بر نماز تأکید شده است گفت: در روایات دیگر از رسول اکرم(ص) نقل‌شده است که «اَلصَّلاةُ عمادُ الدّینِ فَمَنْ تَرَکَ صَلوتَهُ مُتَعَمِّداً فَقَدْ هَدَمَ دینَهُ یعنی نماز ستون دین است، پس هر کس نمازش را به‌عمد ترک گوید، به‌یقین دینش را نابود کرده است»./837/پ202/ی

ارسال نظرات