۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۱۹۴۳۳
دبیر شورای زکات خراسان شمالی:

سهم محرومان خراسان شمالی از زکات چهاربرابر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای زکات خراسان شمالی گفت: بر اساس برنامه پیش‌بینی‌شده، امسال سهم محرومان این استان از محل زکات جمع‌آوری‌شده به نسبت سال گذشته چهار برابر افزایش می‌یابد.
اهرابي اصيلي- دبير شوراي زکات خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، عباس اهرابی اصیلی، دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی، امروز در نشست خبری، با اشاره به جمع‌آوری بیش از 72 میلیارد ریال زکات در استان از ابتدای سال جاری تاکنون، اظهار کرد: این میزان زکات از سوی کشاورزان و دامداران مؤمن خراسان شمالی در بیش از 306 روستا پرداخت شده است.

 

وی بابیان اینکه برای فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی زکات و نیز جمع‌آوری آن در استان 146 روحانی مبلغ و حدود سه هزار عامل افتخاری با شورای زکات خراسان شمالی همکاری می‌کنند، افزود: در سال‌های اخیر انجام اقدامات فرهنگی و تبلیغی پیرامون زکات در استان به صورت جدی در دستور کار بوده و نتیجه این اقدامات نیز در افزایش چشمگیر میزان زکات جمع‌آوری‌شده کاملاً مشهود است.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به جمع‌آوری 72 میلیارد ریال زکات در خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون، خاطرنشان کرد: برنامه پیش‌بینی‌شده برای جمع‌آوری زکات در استان در سال جاری 68 میلیارد ریال بود اما میزان زکات جمع‌آوری‌شده زکات در خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون بیش از 124 درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده رشد دارد.

 

به گفته این مسؤول در طول سال گذشته در مجموع 57 میلیارد ریال زکات در سطح استان خراسان شمالی جمع‌آوری شده بود که امسال با وجود خشک‌سالی و کمبود محصول و درآمد کشاورزان و دامداران استان، این میزان افزایش چشمگیری داشته است.

 

وی بابیان اینکه بر اساس آموزه‌های اسلامی و برنامه شورای مرکزی زکات کشور باید غالب زکات جمع‌آوری‌شده در راستای رفع نیاز محرومان و مستمندان هزینه شود، اظهار کرد: مقرر شده تا 60 درصد از مبلغ جمع‌آوری‌شده از محل زکات برای رسیدگی به امور محرومان و 40 درصد آن برای اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه هزینه شود.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اینکه بر اساس این تصمیم امسال سهم نیازمندان از زکات جمع‌آوری‌شده در خراسان شمالی به نسبت سال گذشته چهار برابر می‌شود، اضافه کرد: افزایش سهم نیازمندان از زکات جمع‌آوری‌شده دستوری اسلامی و برنامه‌ای سراسری از سوی شورای زکات کشور بوده که اکنون در حال شکل‌گیری و اجرا است.

 

وی ادامه داد: در این زمینه امسال از محل زکات جمع‌آوری‌شده در خراسان شمالی سه میلیارد و 600 میلیون ریال برای نیازمندان در سرفصل‌های جهیزیه، درمان، اشتغال و مسکن خانواده‌های نیازمند هزینه شد و این در حالی است که سال قبل سهم نیازمندان خراسان شمالی از زکات تنها 909 میلیون ریال بود.

 

اهرابی اصیلی تصریح کرد: امسال اولویت هزینه‌کرد زکات جمع‌آوری‌شده در خراسان شمالی ابتدا رفع نیاز محرومان و سپس اجرای پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه روستایی بود به‌گونه‌ای که تمامی زکات پس از جمع‌آوری صرف نیازهای همان منطقه شد.

 

به گفته وی پروژه‌های عمرانی اجرا شده در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی از محل درآمدهای زکات شامل ساخت راه‌های بین مزارع، مسجد، حسینیه، غسال‌خانه و کتابخانه است.

 

دبیر شورای زکات استان خراسان شمالی همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه زکات در جامعه اسلامی، اظهار کرد: پرداخت و دریافت زکات بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دینی را مرتفع می‌کند به همین دلیل نیز پرداخت‌کننده زکات دارای اجر معنوی و دریافت‌کننده آن صاحب پاداش دنیوی خواهد شد.

 

اهرابی اصیلی با اشاره به اینکه در 9 سال اخیر علی‌رغم خشک‌سالی‌ها، روند پرداخت زکات در استان رو به رشد بوده است، افزود: این موضوع به دلیل توجه کشاورزان و تبلیغات مناسب روحانیان مبلغ و عاملان زکات در استان بوده است.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 925 هزار نفر جمعیت داشته که حدود نیمی از آن‌ها در روستاها ساکن بوده و عمدتاً به مشاغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند./9314/202/ب1

ارسال نظرات