۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۳۱۹۴۵۱
آیت الله حسینی بوشهری:

پژوهشگران از سایه نویسی پرهیز کنند/ پژوهش ها بر مبنای تولید علم و نوآوری باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: امروز اصول و روش تحقیق به فراموشی سپرده شده است و باید پژوهش هایی ارائه شود که مناسب حوزه و دانشگاه باشد و پژوهش ها باید بر مبنای تولیدعلم و نوآوری باشد.
آيت الله حسيني بوشهري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در دومین همایش هم اندیشی ایده های برتر در پایان نامه های ممتاز دین پژوهی سطح چهار حوزه علمیه و مقطع دکترای دانشگاه که امروز صبح در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفت: پژوهشگران از سایه نویسی پرهیز کنند.
 
وی افزود: یکی از آسیب هایی که امروز پژوهشگران دچار آن هستند و به پایان نامه ها آسیب جدی وارد می کند سایه نویسی است یعنی به جای اینکه خود پژوهشگر با تحقیق و تحلیل به نگارش پایان نامه بپردازد دیگران برای وی تحقیق می کنند و مطالب تکراری را ارائه می دهند.
 
آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: امروز اصول و روش تحقیق به فراموشی سپرده شده است و باید پژوهش هایی ارائه شود که مناسب حوزه و دانشگاه باشد و پژوهش ها باید بر مبنای تولیدعلم و نوآوری باشد.
 
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تولید علم و نوآوری در حوزه ها و دانشگاه ها ابراز داشت: با توجه به حرکت رو به رشد جهان امروز هنوز آنگونه که از سوی حوزویان و دانشجویان در حوزه پژوهش و تولید علم انتظار می رود برآورده نشده است؛ یکی از جاهایی که خیلی می تواند در این عرصه نقش آفرین باشد قلم به دستان تدوین پایان نامه ها و رساله ها در حوزه ها و دانشگاه ها است.
 
وی خاطر نشان کرد: امروز پژوهش یک فرآیند آموزشی است اگر قصد داریم که به تتبع محض گرفتار نشویم و به کج روی مبطلاء نشویم باید اصول و شاخص ها به صورت نظام مند به کار گرفته شود.
 
 آیت الله حسینی بوشهری عنوان داشت: مسأله سطحی نگری و بی حوصلگی پژوهشگران معضلی است که امروز جامعه به آن گرفتار شده است چرا که یک رساله که باید چند ماه و یا چند سال با تحقیق و تحلیل طول بکشد ولی متأسفانه در مدت کوتاه با استفاده از اینترنت به صورت سطحی پژوهش آماده می شود.
 
وی در پایان گفت: باید فضایی در جامعه ایجاد شود که پایان نامه ها و رساله ها در جامعه اسلامی رشد کنند و این نیاز را باید حوزویان و دانشجویان با مطالعات زیاد تامین کنند./1325/پ202/ج1
ارسال نظرات