۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۱۹۵۰۸
در دانشگاه تهران؛

نشست عمومی «دورنمای جامعه پس از اجرای برنامه ششم توسعه» برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست عمومی «دورنمای جامعه پس از اجرای برنامه ششم توسعه» عصر امروز در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.
دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر فکوهی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در نشست عمومی «دورنمای جامعه پس از اجرای برنامه ششم توسعه» که بعدازظهر امروز دوشنبه دهم اسفند ماه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه  تهران برگزار شد، گفت: امروزه مطالعات نظام آموزش عالی که در سطح کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود برای این است که به اهدافی از قبیل توسعه کشور و فعالیت‌های علمی برسد.

 

وی در ادامه افزود: مسأله سیستم دولتی به این مفهوم فهمیده می‌شود که  دولت نظر خود را اعمال کند و سیستم خصوصی یعنی اینکه مردم نظر بدهند، در حالی که در کشورهای اروپایی دولت‌ها در سیستم نظام آموزش عالی از پایین‌ترین رده تا بالاترین رده دخالت می‌کنند چون وظیفه دولت است که که رفاه اجتماعی را تأمین کند.

 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی با بیان اینکه اگر خصوصی‌سازی قرار باشد بر این اساس باشد که  سیستم‌های رفاه اجتماعی را زیر سؤال ببرد در تضاد با منافع کشور قرار دارد، ابراز داشت: ما دانشگاهیان اگر بخواهیم مشکلات دانشگاه را بررسی کنیم این مشکل را اصلاً در یک دو گانه خصوصی و دولتی نیست، تجربه کشورهای دیگر نشان می‌دهد که خصوصی‌سازی سیستم دانشگاهی در معنای نئولیبرایی سبب مقروض شدن دانشگاهیان می‌شود، چون مجبور می‌شوند از بانک‌ها قرض بگیرند و باید بعد از فارغ‌التحصیلی آن هزینه‌ها را پس بدهند و  شاهد فقرزدگی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود.

 

فکوهی نتیجه دیگر سیستم خصوصی افراطی را دامن زدن به اختلاف بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانست و گفت: وقتی یک شخص از دبستان و بعد از یک دبیرستان و همچنین در مرحله بعد از یک دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود نتیجه آن ایجاد یک تنش و اختلاف طبقاتی است، فقط یک اقلیت هستند که می‌توانند فرزندان خود را از دبستان تا دانشگاه در یک جای حمایت کنند و در نتیجه شاهد هستیم که همین افراد در لایه‌های بالا و کسانی هم که این توانایی مالی را ندارند در لایه‌های زیرین قرار می‌گیرند و در نتیجه جامعه به سمت قطبی شدن پیش‌می‌رود.

 

وی با اشاره به سیستم‌های اعمالی  ضعیف در ایران از دهه 70 مانند استعدادهای درخشان، دانشجویان ممتاز و دانشجویان المپیادی اشاره کرد، گفت: نتیجه آن این شده است که ما یک دانشگاه خاص مثل دانشگاه شریف ایجاد کرده‌ایم که این دانشگاه بیشترین آمار مهاجران د انشگاهی به خارج را دارد، و این سیستم هیچ حاصلی برای ایران ندارد.

 

عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی با بیان اینکه خصوصی‌سازی، دانشگاه باید با بازار مرتبط باشد، اما نباید از آن تبعیت کند، تصریح کرد: کاربردی شدن و ارتباط منطقی با بازار ربطی به منطق خصوصی‌سازی نئولیبرالی ندارد، یک نمونه از اشکالاتی که الان در دانشگاه وجود دارد کمی‌گرایی است، افزایش دانشجویان سبب می‌شود ما با مازاد دانشجو روبه رو شویم، اگر بخواهیم خودمان را با کشورهای ترکیه و فرانسه مقایسه کنیم مازاد دانشجو در ایران در مقایسه با این دو کشور دو برابر است، در حالی که از نظر جمعیت مثل این دو کشور هستیم.

 

فکوهی با بیان اینکه مشکل سیاست منطقی برای ایجاد یک دانشگاه موثر است، عنوان کرد: نبودن نظریه محلی‌جهانی برای یک دانشگاه ملی به ویژه در سیستم‌های علوم انسانی و اجتماعی باعث شده است که ما از الگوها و کسانی تبعیت کنیم که نمی‌توانند جامعه ما را درک کند، دانشگاه‌های ما استادمحور و بین‌رشته‌محور نیستند، به عنوان مثال  دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه تهران یک سیستم بزرگ دانشجویی هستند ولی چون استادمحور و بین رشته محور  نیستند نمی‌توانند سیستم های تأثیرگذار با بازار تشکیل دهند./818/202/ب2

ارسال نظرات