۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۱۹۵۵۵
حجت‌الاسلام تراشیون تشریح کرد؛

روش‌های تربیت فرزندان فعال و اهل تفکر

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه فرزند با‌ ارزش ترین ثمره زندگی و میوه دل انسان است، گفت: دادن مسؤولیت، بازی با گروه همسالان و نظرخواهی از کودکان از مهم‌ترین روش‌های تربیت فرزندان اهل فکر و فعال است.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، سخنران حرم حضرت معصومه(س) شامگاه امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه فرزندان ثمره و میوه زندگی انسان در این کره خاکی هستند، گفت: هرچه والدین تراز تربیتی و دقت در تربیت را بالا ببرند قطعاً از خیر دنیا و آخرت فرزندان خود بهره مند خواهند شد، به همین دلیل باید ویژگی‌ها تربیت موفق را بشناسیم و فرزندان خود را براساس آن تربیت کنیم.

 

وی افزود: ما باید در تربیت خود انسان‌های فعال و پویایی را تربیت کنیم زیرا در تربیت سکون و رکود معنا ندارد و انسان اهمال‌کار انسان موفقی نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بچه‌هایی که از دیگران تقلید کرده و نمی‌توانند دیگران را تحت تأثیر خود قرار دهند و نمی‌تواند تولید فکر و برنامه داشته باشند اضافه بر این که موجب رنجش اطرافیان شده، خوشان نیز رنج می برند.

 

حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: در تربیت موفق، انسان‌های موفق انسان‌هایی هستند که تقلیدگر صرف نبوده و خودشان توانایی تولید و حرکت داشته و فکرمی کنند و حرکت می کنند.

 

وی افزود: برای اینکه بتوانیم فرزندان فکور و فعالی را تربیت کنیم باید به آن‌ها فرصت انتخاب داده و بستر انتخاب درست را برای آن‌ها فراهم کنیم.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: والدینی که به فرزندان خود می‌گویند که کجا بشین، چه بازی بکن و کجا برو بچه‌های منفعلی را تربیت کرده و قدرت تصمیم گیری را از فرزندان خود سلب می کنند؛ اما اگر بچه‌ها قدرت تصمیم گیری داشته باشند انسان‌های با فکر می‌شوند و برای اینکه بچه‌ها اهل فکر شوند باید از بچه‌ها پاسخ بخواهیم و لی بازجویی نکنیم به این ترتیب فرزندان ما فرصت اظهار نظر را پیدا کرده و می‌توانند در جمع انسان های فعالی باشند.

 

حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: قرار دادن بچه در جمع همسالان موجب موفقیت بچه‌ها می‌شود و بچه‌ها هم‌بازی، هم سن و سال می‌خواهند نه هم‌بازی غیر هم سن و سال و باید در این زمینه برای فرزندان خود تلاش کرده و دوستان خوبی پیدا کنیم.

 

وی افزود: امروزه والدین فرزندان خود را محدود کرده‌اند و متأسفانه تعداد فرزندان در خانواده‌های ایرانی کمتر از فرزندان در خانواده‌های انگلیسی و آمریکایی است و میانگین خانواده‌ها از دو فرزند کمتر است که این موضوع در حوزه تربیت آسیب رسان بوده و بچه‌ها را وامانده و دارای ضعف اجتماعی بار آورده که توانایی برقراری ارتباط با دیگران ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: تک فرزند خوب نیست و آسیب های زیادی ایجاد می‌کند و بچه‌های تک فرزند توانایی ارتباطی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند انسان‌های با فکر و فعال باشند.

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه برای فعال و فکور بودن بچه‌ها باید آن‌ها را در کنار همسالان قرار دهیم، به این ترتیب اعتماد به نفس کودک افزایش می‌یابد و از آن جایی که کودکان مشابه هم هستند در جمع همسالان رشد بیشتری دارند.


حجت الاسلام تراشیون با اشاره به این که باید بچه‌ها را در جمع ببریم که اجتماعی شوند، ادامه داد: انسان‌هایی که زیاد در اجتماع هستند حس بهتری دارند و انسان‌هایی که ارتباط های کمتری دازند همیشه نگران هستند و صمیمت جمع به بچه‌ها و بزرگترها اجازه می‌دهد که انسان‌های تأثیر گذاری شوند.

 

وی یادآور شد: با مسؤولیت دادن متناسب با سن و توان کودک می‌توان کودکان را فهیم و فکور بار آورد و می‌توان آن‌ها را تبدیل به انسان‌هایی کرد که در اجتماع اهل فکر و اندیشه باشند./968/202/ب2

ارسال نظرات