۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۳۱۹۷۲۵
یامین­پور:

ورود به فضای مجازی باید برای تولید و افزایش آگاهی باشد/ رسانه اول در زندگی کتاب است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تولید آگاهی در فضای مجازی را شرط حضور در این فضا دانست و گفت: به هیچ وجه نبایستی مصرف کننده آگاهی در فضای مجازی باشیم که اگر چنین شد، وارد زندگی دوم می شویم و فقط برای تولید آگاهی باید وارد فضای مجازی شویم.
وحيد يامين پور رييس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامي حوزه هنري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید یامین­پور، رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری عصر امروز در نشست «شبکه­های اجتماعی، مرزهای شیشه­ای» از سلسله نشست­های سواد رسانه­ای که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: اصطلاحاً گفته می‌شود که دنیای مجازی و تکنولوژی­های نوین ارتباطی دنیایی بیان آزاد و غیرمسؤولانه است و اگر با گونه­های سنتی­تر آن مقایسه شود، این است که در دنیای منبر هر کسی اجازه حرف زدن ندارد و دین آن را تأیید می­کند؛ تکنولوژی­های نوین ارتباطی این مسأله را غیرمسؤولانه می­کند.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، افزود: کم کم ساحت سیاست و فرهنگ همه با توده­ای شدن غیراخلاقی می­شود، چرا که هر کسی جردت پیدا می­کند سخن بگوید؛ عقل دوران مدرن امتیاز را کسب می­کند که بدون توجه به رتبه­اش به آن می­پردازد که نتیجه آن ابتذال(میان مایه­شدن) است.

 

وی با بیان این­که بمباران اطلاعات سبب تهی­شدن پیام­ها از معنا می­شود، اظهار داشت: نیهیلیسم به این معنا است که توان تفکیک ارزش از غیر ارزش از دست برود و ارزش و ضد ارزش واجد ذات نباشند؛ در عصر تکنولوژی­های نوین ارتباطی با بمباران اطلاعات مواجه هستیم که این اتفاق منجر به کوتاه شدن زمان درک می­شود و دچار سوء هاضمه درک پیام شده و به تدریج پیام­ها از معنا تهی خواهند شد و تشرف به آن پیدا نمی­شود.

 

یامین­پور با اشاره به سخن یکی از صاحب نظران عرصه مجازی تصریح کرد: بودریان با اشاره به اثرات شبکه­های مجازی می­گوید که ما در عرصه مخاطب بودن دچار سوء هاضمه شده ایم و با دنیای با اطلاعات بیشتر و معاونی کمتر مواجه هستیم و عالم تکنولوژی­ نوین ارتباطی عالم کثرتی است که از عالم معنوی ذاتاً فاصله دارد.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری به تعارض شبکه­های اجتماعی با کار فرهنگی پرداخت و گفت: کار فرهنگی در مسیر اسلام و انقلاب کردن با نرم­افزارهایی که تولید انبوه دارد، کمی تعارض دارد و انسان را به تدریج نسبت به سایر معانی بدعادت می­کند و این مسأله برای کل زندگی می­شود.

 

وی درباره سرعت انتشار پیام­ها یادآور شد: این مسأله در فضای مجازی جلوی سرعت درک انسان را گرفته و از تشخیص پیام­های ارزشمند از غیر ارزشی جلوگیری می­کند.

 

یامین­پور افزود: فضای مجازی و تکنولوژی تبدیل به زندگی دوم شده و این اتفاق را در عالم واقع به وجود آورده است و در این فضا حریم از بین می رود و هنگامی که تبدیل به عالم شد، معانی ارزش ذاتی را از بین می­برد.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری با بیان توصیه هایی به کسانی نسبت به انقلاب در عرصه مجازی معتقدند، خاطرنشان کرد: رسانه ها و به ویژه شبکه های مجازی عامل گریز و تخلیه هستند و جذابیت آنها به این خاطر است؛ خود را به لذت بردن از فضاهای مجازی عادت ندهیم.

 

وی اظهار داشت: دوم اینکه فضای مجازی به هیچ وجه نباید زندگی دوم شود به این معنا که بخشی از امورات و روابط و تغذیه هایشان با این فضا در ارتباط است و باید کاملا به زندگی واقعی اتکا داشته باشیم.

 

یامین­پور با بیان این­که فضای مجازی نباید به هیچ وجه رسانه اول باشد، تصریح کرد: رسانه اول کتاب است و اگر در برنامه روزانه هر فرد سهم کتاب کمتر از فضای مجازی شد، ایراد است.

 

رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تولید آگاهی در فضای مجازی را شرط حضور در این فضا دانست و گفت: به هیچ وجه نبایستی مصرف کننده آگاهی در فضای مجازی باشیم که اگر چنین شد، وارد زندگی دوم می شویم و فقط برای تولید آگاهی باید وارد فضای مجازی شویم.

 

وی با اشاره به نظریه مارپیچ سکوت خاطرنشان کرد: نظریه ارتباطی که فضای مجازی را توضیح می دهد، نظریه مارپیچ سکوت است؛ تنها کسانی موفق به تولید آگاهی در فضای مجازی می شوند که توان شکستن مارپیچ سکوت را داشته باشند؛ کسانی که توانایی انقلاب علیه مارپیچ سکوت را نداشته باشند، بودنشان در فضای مجازی مساوی با قربانی شدن است.

 

یامین­پور در پایان یادآور شد: وظیفه ما در فضای مجازی رمزگشایی از اتفاقات اطرافمان است که در این صورت می­توانیم ناظر به فضای خارج از کشور یا لطمه خورده های داخل کشور در فضای مجازی منتشر کنیم./822/202/ب2

ارسال نظرات