ورود به فضای مجازی باید برای تولید و افزایش آگاهی باشد/ رسانه اول در زندگی کتاب است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وحید یامینپور، رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری عصر امروز در نشست «شبکههای اجتماعی، مرزهای شیشهای» از سلسله نشستهای سواد رسانهای که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: اصطلاحاً گفته میشود که دنیای مجازی و تکنولوژیهای نوین ارتباطی دنیایی بیان آزاد و غیرمسؤولانه است و اگر با گونههای سنتیتر آن مقایسه شود، این است که در دنیای منبر هر کسی اجازه حرف زدن ندارد و دین آن را تأیید میکند؛ تکنولوژیهای نوین ارتباطی این مسأله را غیرمسؤولانه میکند.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، افزود: کم کم ساحت سیاست و فرهنگ همه با تودهای شدن غیراخلاقی میشود، چرا که هر کسی جردت پیدا میکند سخن بگوید؛ عقل دوران مدرن امتیاز را کسب میکند که بدون توجه به رتبهاش به آن میپردازد که نتیجه آن ابتذال(میان مایهشدن) است.
وی با بیان اینکه بمباران اطلاعات سبب تهیشدن پیامها از معنا میشود، اظهار داشت: نیهیلیسم به این معنا است که توان تفکیک ارزش از غیر ارزش از دست برود و ارزش و ضد ارزش واجد ذات نباشند؛ در عصر تکنولوژیهای نوین ارتباطی با بمباران اطلاعات مواجه هستیم که این اتفاق منجر به کوتاه شدن زمان درک میشود و دچار سوء هاضمه درک پیام شده و به تدریج پیامها از معنا تهی خواهند شد و تشرف به آن پیدا نمیشود.
یامینپور با اشاره به سخن یکی از صاحب نظران عرصه مجازی تصریح کرد: بودریان با اشاره به اثرات شبکههای مجازی میگوید که ما در عرصه مخاطب بودن دچار سوء هاضمه شده ایم و با دنیای با اطلاعات بیشتر و معاونی کمتر مواجه هستیم و عالم تکنولوژی نوین ارتباطی عالم کثرتی است که از عالم معنوی ذاتاً فاصله دارد.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری به تعارض شبکههای اجتماعی با کار فرهنگی پرداخت و گفت: کار فرهنگی در مسیر اسلام و انقلاب کردن با نرمافزارهایی که تولید انبوه دارد، کمی تعارض دارد و انسان را به تدریج نسبت به سایر معانی بدعادت میکند و این مسأله برای کل زندگی میشود.
وی درباره سرعت انتشار پیامها یادآور شد: این مسأله در فضای مجازی جلوی سرعت درک انسان را گرفته و از تشخیص پیامهای ارزشمند از غیر ارزشی جلوگیری میکند.
یامینپور افزود: فضای مجازی و تکنولوژی تبدیل به زندگی دوم شده و این اتفاق را در عالم واقع به وجود آورده است و در این فضا حریم از بین می رود و هنگامی که تبدیل به عالم شد، معانی ارزش ذاتی را از بین میبرد.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری با بیان توصیه هایی به کسانی نسبت به انقلاب در عرصه مجازی معتقدند، خاطرنشان کرد: رسانه ها و به ویژه شبکه های مجازی عامل گریز و تخلیه هستند و جذابیت آنها به این خاطر است؛ خود را به لذت بردن از فضاهای مجازی عادت ندهیم.
وی اظهار داشت: دوم اینکه فضای مجازی به هیچ وجه نباید زندگی دوم شود به این معنا که بخشی از امورات و روابط و تغذیه هایشان با این فضا در ارتباط است و باید کاملا به زندگی واقعی اتکا داشته باشیم.
یامینپور با بیان اینکه فضای مجازی نباید به هیچ وجه رسانه اول باشد، تصریح کرد: رسانه اول کتاب است و اگر در برنامه روزانه هر فرد سهم کتاب کمتر از فضای مجازی شد، ایراد است.
رییس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تولید آگاهی در فضای مجازی را شرط حضور در این فضا دانست و گفت: به هیچ وجه نبایستی مصرف کننده آگاهی در فضای مجازی باشیم که اگر چنین شد، وارد زندگی دوم می شویم و فقط برای تولید آگاهی باید وارد فضای مجازی شویم.
وی با اشاره به نظریه مارپیچ سکوت خاطرنشان کرد: نظریه ارتباطی که فضای مجازی را توضیح می دهد، نظریه مارپیچ سکوت است؛ تنها کسانی موفق به تولید آگاهی در فضای مجازی می شوند که توان شکستن مارپیچ سکوت را داشته باشند؛ کسانی که توانایی انقلاب علیه مارپیچ سکوت را نداشته باشند، بودنشان در فضای مجازی مساوی با قربانی شدن است.
یامینپور در پایان یادآور شد: وظیفه ما در فضای مجازی رمزگشایی از اتفاقات اطرافمان است که در این صورت میتوانیم ناظر به فضای خارج از کشور یا لطمه خورده های داخل کشور در فضای مجازی منتشر کنیم./822/202/ب2