۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۳۱۹۸۴۸
در دیدار جمعی از خانوده های ایثارگران مطرح شد؛

تأکید آیت الله نوری همدانی بر اسلامی شدن علوم انسانی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اسلامی شدن علوم انسانی گفت: رهبر معظم انقلاب بر اسلامی شدن علوم انسانی تأکید دارند و در پاسخ به دغدغه دانشجویان مبنی بر غربی بودن کتاب های علوم انسانی فرمودند که باید این کتاب‏ها را با گرایش اسلامی و سنن قرآنی جایگزین کرد که راه سعادت و کمال در این است.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با جمعی از فعالان جامعه قرآنی هدف خانواده ایثارگران کشور با تسلیت ایام جانسوز فاطمیه گفت: قرآن کریم و شهادت طلبی دو رکن اساسی اسلام و انقلاب هستند.

 

وی اظهار داشت: جهاد در اسلام جایگاه بلندی دارد؛ ائمه معصوم(ع) جهاد را موجب عزت و عظمت بیان کرده‏اند و جوامعی که فرهنگ شهادت طلبی دارند، سربلند هستند؛ بر هر مسلمانی لازم است که آرزوی شهادت داشته باشد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: حضرت علی(ع) در نامه‏ای به مالک اشتر که در کتاب نهج البلاغه موجود است و درباره اداره یک جامعه است، در انتهای آن می‏فرمایند که ای مالک، آرزو دارم عاقبت من و تو شهادت باشد.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: در دعای اول صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) از خدا می‏خواهد که با شمشیر دشمنان کشته و شهید شود؛ همه ما مسلمانان به شهیدانی که با دادن خون خود این انقلاب را به ثمر رساندند افتخار می‏کنیم؛ امام صادق(ع) می‏فرمایند که بالاتر از هر کار خوب، کار خوب دیگری وجود دارد، جز شهادت که بالاتر از آن وجود ندارد.

 

وی به خصایص شهدا اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال 7 خصلت به شهید داده و نخستین آن این است که اولین قطره خونی که از شهید بریزد، تمام گناهانش پاک می شود؛ خصلت دیگر این گونه عنوان شده که در لحظه شهادت سرش بر دامن حوریان نهاده می‏شود.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: از لباس‏های بهشتی بر تن شهید پوشیده می‏شود، متصدیان بهشت راه ورود او را عطر آگین کرده و منتظر حضور وی می‏شوند؛ شهید پیش از جان دادن، جای خود را در بهشت می‏بیند و در بهشت نیز هر جای را که بخواهد انتخاب می‏کند؛ آخرین خصلت شهید که از توان تصور انسان خارج است این است که به وجه الله می‏نگرد.

 

این مرجع تقلید اظهار داشت: بسیار خوب است که مردم در سال چندین بار به مناطق جنگی بروند؛ در مملکت ما میلیون‏ها عاشق شهادت وجود دارد که سرمایه بزرگی برای اسلام، انقلاب و کشور هستند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار ابراز کرد: حضرت محمد(ص) فرمودند که خانه‏های خود را با خواندن قرآن نورانی کنید و در خانه‏هایی که قرآن تلاوت می‏شود، برکت پروردگار جاری خواهد شد و نور آن به آسمان تابیده می‏شود.

 

وظایف انسان نسبت به قرآن

وی در بخش دیگر گفت: نعمتی بزرگ‏تر از پرداختن به قرآن نیست؛ وظیفه ما نسبت به قرآن این است که در مرحله نخست آن را یاد بگیریم و تلفظ صحیح داشته باشیم؛ با ادبیات عرب آشنا باشیم چرا که زبان عربی زبان اسلام و قرآن است.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی توصیه کرد: باید بتوانیم کلمات عربی را به راحتی ترجمه کنیم؛ تفسیر قرآن اهمیت بالایی دارد و تفاسیری که آیات قرآن را با اخبار اهل بیت(ع) تطبیق می‏دهد، بهتر است؛ عمل به قرآن بسیار مهم است و باید مشخص باشد که قرآن در خواننده اثر کرده است.

 

وی ادامه داد: در قرآن کریم آیاتی بیان کننده سنت است؛ در آیه 11 سوره مبارک رعد آمده که خدا نظر خود را در مورد امتی عوض نمی‏کند مگر خودشان در دلشان تغییراتی به وجود آورند؛ تغییر روحیه مردم ایران باعث شد که در مقابل گلوله‏ها ایستادگی کنند و برای این اسلام و انقلاب جان خود را فدا کردند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اسلامی شدن علوم انسانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر اسلامی شدن علوم انسانی تأکید دارند؛ دانسجویانی که به محضر ایشان رفته بودند، اظهار کرده بودند که کتاب‏های مربوط به علوم انسانی که در دانشگاه‏ها وجود دارد مربوط به زمان طاغوت و غربی است.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این جوانان دغدغه‏مند فرموده بودند که باید این کتاب‏ها را با گرایش اسلامی و سنن قرآنی جایگزین کرد که راه سعادت و کمال در این است؛ سنت پروردگار تجدید پذیر نیست.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی در ابتدای این دیدار خطاب به جمع حاضر گفت: این جمع یک جمع نورانی است و مجمعی که نور قرآن و شهادت را داشته باشد، از عذاب خدا در امان است؛ در احادیث نیز بیان شده است که حافظان قرآن کریم به دور از عذاب هستند./840/پ202/ج1

ارسال نظرات