تکریم شخصیت محوریترین روش تربیتی در سیره امام علی
![سيره علوي](/Original/1392/05/05/IMAGE635105601002031250.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم انصاری، استاد حوزه علمیه قم، شامگاه چهارشنبه در رواق حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه یکی از مهمترین روشهایی که قرآن برای تربیت و هدایت انسانها در پیش میگیرد تکریم شخصیت آنها است، گفت: خداوند در آیات قرآن میفرماید که ما بنی آدم را کرامت دادیم و او را بر سایر موجودات عالم برتری بخشیدم.
وی افزود: خداوند از انسان میخواهد به پاس این کرامت در مسیر بندگی او حرکت کرده و به غیر او بندگی کسی دیگری را انجام نداده و فریب شیطان را نخورد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت رسول(ص) وقتی به بعثت برانگیخته شدند بر مبنای تکریم شخصیت انسانی رسالت خود را آغاز کردند و در جامعه جاهلی آن روز که برای انسانها ارزشی قائل نبودند به انسانها کرامت بخشیدند و بحث از برابری همه انسانها اعم از سفید و سیاه، عرب و عجم و زن و مرد به میان آوردند و فرمودند همه انسانها از این حیث که انسان هستند با هم برابرند.
خانم انصاری ادامه داد: حضرت علی(ع) هم پس از رحلت رسول خدا(ص) همین رویه را در پیش گرفتند و با هم به شکل برابر رفتار میکردند به گونهای که هر وقت با غلام خود قنبر به خارج از خانه میرفتند هیچکس نمیفهمید که قنبر غلام حضرت است یا برادر و عضو خانواده ایشان و پس از فتح ایران هم حضرت علی (ع) با مردم ایران در کمال برابری و عدالت رفتار کردند که همین عدالت علوی قلب ایرانیان را از همان ابتدا به نور سادات و شیعه بودن حضرت علی(ع) نورانی کرد زیرا آنچه موجب ظلم چندین هزار ساله کسرا ها بر ملت ایران شده بود همین تبعیض طبقاتی و نابرابری بود.
وی افزود: در جنگهایی که میان مسلمان و غیر مسلمانان رخداد داد و در همان ابتدا منجر به فتح اندلس و سایر بلاد شد آنچه نظر همگان را به اسلام جلب کرد همین رفتار عادلانه و تکریم شخصیت بزرگان اسلام یعنی حضرت علی (ع) بود که موجب شد مردم غیر مسلمان با آغوش باز اسلام را بپذیرند.
استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت رسول(ص) هیچ گاه کسی را با نام کوچک صدا نمیزدند و برای افراد کنیه و لقب می گذاشتند و پس از ایشان هم ائمه(ع) این سنت نیکوی تکریم شخصیت را ادامه دادند و اوج تکریم شخصیت انسانی را در امامت کوتاه اما پر بار حضرت علی(ع) در کوفه شاهد هستیم./968/پ202/ی