۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۳۱۹۹۳۴
پای درس استاد درس اخلاق حوزه؛

زن تراز مسلمان در سایه 13 ویژگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین صفایی‌بوشهری 13 ویژگی مهم و اساسی را برای زن مسلمان تبیین کرد و گفت: زن مسلمان نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جامعه فرامسلمانی در دنیا الگو است.
حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا صفايي‌بوشهري از استادان برجسته درس اخلاق حوزه علميه

اشاره

روزهایی که در آن قرار داریم مصادف با شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ شخصیتی که به حق برای همه جهانیان الگویی بی بدیل شناخته می شود؛ ایشان در جایگاه فرزندی برای پیامبر به مقامی رسید که پیامبر اکرم(ص) فرمود: «فاطمه پاره تن من است و هرکس او را بیازارد مرا آزرده است» و در جایگاه همسری برای امیرمؤمنان و مادر بودن برای فرزندانش تمام وظایف الهی خود را بدون کم و کاست انجام داد.

 

حضرت فاطمه زهرا(س) در سخت ترین روزهای زندگی و در اوج نامهربانی ها با تمام وجود از مقام ولایت و رهبری دفاع کرد و مظلومانه به شهادت رسید.

 

به همین منظور حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صفایی‌بوشهری از استادان درس اخلاق حوزه علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین سیزده ویژگی مهم و اساسی زن مسلمان با برداشت از شخصیت حضرت صدیقه طاهره(س) پرداخته که متن سخنان این استاد، تقدیم خوانندگان محترم می شود.

 

نخست؛ تقوا، عفت و حیا

همه می دانیم که آرامش درونی انسان با وجود این موارد حاصل می شود و زنی که درونش از حیا و عفت خالی باشد اضطراب و نگرانی وجود او را فرا می گیرد و به دنبال آن عصبانیتی پدید می آید که پیامدهای ناگواری دارد که از جمله آن عدم توفیق کامل در اداره امور است.

 

دوم؛ بصیرت دینی

دختر مسلمان برای آغاز زندگی خود نباید فریب ظاهر افراد را بخورد و از طرفی زن مسلمان که به مقام مادری رسیده است نیز باید با بصیرت دینی خود راهکار صحیح تربیتی را دنبال کند.

 

سوم؛ صلابت در گفتار و کردار

زن مسلمان نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جامعه فرامسلمانی در دنیا الگو است و زنی که صلابت خود را در صحبت کردن با دیگران و همچنین در اخلاق از دست بدهد دچار خود عرضه ای شده و موجب کشش کاذب از جانب جنس مخالف خواهد شد.

 

چهارم؛ علمیت در همه ابعاد

عالم شدن زن مسلمان نسبت به عقاید، احکام و اخلاق لازم است؛ چرا که زن در زندگی نیازمند فهم و شناخت صحیحی از بایدها و نبایدها و هست ها و نیست ها است.

 

پنجم؛ زمان شناسی

زن مسلمان باید بداند چه زمانی و چگونه زمینه را برای رشد معنوی و رشد علمی مبتنی بر معنویت خود فراهم کند؛ ما نمی گوییم زن مسلمان در اجتماع نباشد و فقط در گوشه خانه بنشیند؛ بلکه می گوییم اگر زن مسلمان ما به دانشگاه می رود به دانشگاهی برود که معنویت او را تأمین کند؛ اگر مشغول کار می شود به جایی برود که مطابق با فطرت انسانی باشد چرا که معنویت همچون پدر برای علم است و علم بدون معنویت یتیم است بنابراین شغل زن و رشد علمی او در مراکز تخریب کننده شخصیت زن نباشد.

 

ششم؛ خود بودن

تقلید کورکورانه برای زن مسلمان ممنوع است؛ بله تقلید در کارهای ارزشی و تمدنی مشکلی ندارد؛ تقلید کورکورانه باعث تزلزل شخصیت زن می شود بنابراین او باید در گفتار و رفتار مراقب رفتار خود باشد؛ دنیا باید زن مسلمان را الگوی خود بداند نه آن که زن مسلمان به پیروی از رسوم نامطلوب غرب بپردازد حال این که چرا گاهی زن به این مشکل دچار می شود باید در جای خود مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

 

هفتم؛ عزت نفس

بعضی از امور عزت اسلامی را از زن مسلمان می گیرد؛ بنابراین شغلی که شأنیت انسانی زن را بگیرد برای او مناسب نیست و نباید با هدف وسیله را توجیه کرد.

 

هشتم؛ استفاده از آموزه های قرآنی و روایی

قرآن و روایات هر دو نور هستند و در مواردی که دیده ایم زنی از مسیر خارج شده و عاقبت به خیر نشده است به دلیل فاصله گرفتن از دستورات قرآن و روایات است؛ چرا زن مسلمان ما که می تواند جهانی را آباد کند برخی اوقات با اعمال خود تبعیت از گفتار و کردار غیرقرآنی می کند؟

 

نهم؛هوشیاری کامل

هوشیاری در همه زمینه ها به ویژه آگاهی کامل در برابر ترفند دشمنان در بعد تهاجم فرهنگی برای زن مسلمان لازم است؛ چرا که دشمنان ما امروز وقتی در بعد نظامی سلطه ای ندارند روی به مسائل فرهنگی می آورند همچنان که قرآن تأکید می کند خودتان را در برابر دشمنان آماده کنید و این فقط آمادگی در بعد نظامی نیست.

 

گاهی اوقات دشمن در لباس دوست برای زن حاضر می شود که در این هنگام زن مسلمان می تواند با مشاوره و مراقبت از خود از این خطر عبور کند؛ عدم تمکین در برابر خواسته های دشمنان، کنترل دیدنی ها و شنیدنی ها به ویژه تلفن همراه از جمله مواردی است که زن مسلمان برای حفظ خود باید به آن ها پایبند باشد.

 

دهم؛ دوری از تجمل گرایی

برخی از زنان جامعه متأسفانه مروج فرهنگ تجمل گرایی هستند و آن را با مدگرایی توجیه می کنند در حالی که وظیفه اصلی زن پوشش مناسب مورد توجه اسلام است؛ بنده درتحقیقی 52 عامل برای بی حجابی برشمردم که یکی از آن عوامل مدگرایی است؛ دشمن خیلی هوشیار است در قدم نخست نمی گوید چادر را کنار بگذار بلکه چادر را با مدهای غربی مخلوط و عرضه می کند.

 

دشمنان گاهی ریشه مذهب را با مذهب می زنند، بنابراین روی حجاب برنامه ریزی کرده اند و نمی توان گفت در این امر قانون نداریم، حجاب امری ضروری و مورد اتفاق همه مراجع دینی و متخصصان اسلامی است.

 

یازدهم؛ انتخاب درست دوست؛

هر انسانی رفقا و دوستانی دارد و این دوست اگر در مسیر درست نباشد هم برای مرد و هم برای زن می تواند خطر آفرین باشد اما برای زن و دختر حساس تر است؛ برای این که بتوان دوست خوبی پیدا کرد از این روایت استفاده می کنیم که معصوم می فرماید: «دوست خوب آن است که با دیدن او به یاد خدا بیفتی و رفت و آمد او بر علم و دانش تو بیافزاید».

 

دوازدهم؛ شناخت خط ولایت و قرار گرفتن در آن

زن مسلمان باید در خطوط اصلی ولایت قرار بگیرد؛ شیاطین انس و جن با تلقین عرفان های نوظهور و کاذب و دستورالعمل های غیر معتبر سعی در تخریب انسان ها دارند و تنها چیزی که می تواند انسان را نجات دهد ولایت و خط علمای اسلام است و زن مسلمان باید سعی کند به هر صورتی که می تواند خود را با ولایت تطبیق دهد که خط ولایت همان خط قرآن است.

 

سیزدهم؛ داشتن نقش تعیین کننده

زن مسلمان باید بر اساس آموزه های دینی در ارتباط دینی، انتخاب همسر، همسرداری و تربیت فرزند نقش تعیین کننده و پررنگی در خانواده داشته باشد./1330/گ404/س

ارسال نظرات