۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۳۱۹۹۶۶
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی کرمان تشریح کرد؛

نقش عفت و حیا در اعمال انسان/ کسی که حیا ندارد ایمان ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام افاضاتی گفت: عده ای بدون حساب و کتاب وارد بهشت می شوند و یکی از علل آن را گناه نکردن در خلوت‌ها بیان می کنند که عفت و حیا سبب این امر است.
حجت الاسلام حسين افاضاتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی، مدیر مدرسه سطح عالی امام مهدی(عج) کرمان امشب در مراسم عزاداری مدرسه علمیه محمودیه کرمان گفت: در قرآن کریم فقط دو نفر را الگو معرفی می‌کند که یکی حضرت ابراهیم و دیگری پیامبر اسلام است؛ در روایات حضرت زهرا(ع) هم الگو معرفی شده است اما مسأله برای افراد بسیاری روشن نیست که چگونه ایشان الگو هستند.
 
وی ادامه داد: شاید به ذهن برسد که یک خانم می‌تواند برای خانم ها الگو باشد اما اگر انسان اهل دقت باشد، می فهمد که ایشان به مراحلی از اخلاق و عرفان رسیده اند که ربطی به زن بودن و مرد بودن ندارد؛ فاطمه را فاطمه نام نهادند به این دلیل که مردم به کنه معرفت آن نمی رسند.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: مسأله الگوگیری بسیار حل شده و بدیهی است که الگو می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ وقتی قرآن و روایات می خواهند الگویی برای ما معرفی کنند، حضرت ابراهیم، نبی اسلام و حضرت زهرا را معرفی می کنند.
 
وی تأکید کرد: یکی از صفاتی که حضرت زهرا دارند مسأله حیا است که در زندگی ایشان بسیار مشهود است؛ در لغت نمی توان معنای خوبی از آن پیدا کرد، زیرا معادلاتی مانند شرم نمی تواند معادل حیا باشد زیرا شرم امری اختیاری نیست؛ در روایات ما حیا را به طور کل خیر می نامند و توضیح می دهند که چندین قسم دارد؛ کسی که حیا ندارد ایمان ندارد.
 
حجت الاسلام افاضاتی با بیان روایاتی پیرامون حیا گفت: اگر انسان حیا نداشته باشد نماز شب هم بخواند به درد نمی خورد زیرا بی حیایی تمام بدی ها را در خود جمع کند؛ در روایت آمده حضرت علی از جنگ برگشته بود وقتی وارد خانه شد طلب غذا کرد که حضرت زهرا فرمود دوروز است غذا نخوردم؛ حضرت علی سؤال کردند چرا خبر ندادی تا به گونه ای تهیه کنم که حضرت زهرا در جواب فرمود از خداوند حیا می کنم که شما را مؤظف کنم غذایی را تهیه کنید.
 
وی با اشاره به روایتی از رسول خدا، تأکید کرد: خداوند در روز قیامت برای بعضی امت رسول خدا بال عطا می کند که از قبر های خود تا بهشت پرواز می کنند؛ وقتی این قدر سریع از همه توقف گاه های قیامت رد می شوند ملائکه از آن ها سؤال می کنند که اعمال شما چه بود که بدون حساب و کتاب تا اینجا آمدید؟ اولین چیزی که می گویند این که در خلوت ها از گناه حیا می کردند.
 
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) کرمان گفت: وقتی حالت انسان در خلوت و شلوغی فرق می‌کند از اخلاق منافقان برخوردار است؛ انسان وسوسه می شود در خلوت ها گناه کند اما باید بداند که شاهد قطعا قاضی نیز هست؛ خداوند شاهد اعمال ما است و وقتی که قضاوت می کند هیچ احتیاجی به شاهد نخواهد بود.
 
وی تأکید کرد: در یک شهری باند مواد مخدری وجود داشت که هیچ گاه سندی از آن یافت نمی شد؛ برای این که سند پیدا کنند یک قاضی را به عنوان یک خریدار فرستادند تا با او معامله کند؛ پس از این معامله گروه قاچاقچی به همراه رییسشان را دستگیر کردند که رییس باند تأکید می‌کرد هیچ جرمی مرتکب نشده اما روز دادگاه وقتی قاضی را دید تنش لرزید، زیرا قاضی شاهد بوده و یکی از جرم‌هایی که احتیاج به شاهد ندارد جرمی است که مورد مشاهده قاضی باشد.
 
حجت الاسلام افاضاتی گفت: با حیا بودن به ویژه در خلوت تأثیر فراوانی دارد، همانطور که حضرت یوسف با زلیخا در خلوت بود اما گناه نکرد؛ رجبعلی خیاط به مقاماتی رسید که علت اصلی آن رعایت حیا و عفت در خلوت بود.
 
وی تأکید کرد: پوریای ولی از مادر پیر رقیبش حیا کرد و در کشتی به عمد خود را بازنده کرد تا دل آن مادر را شاد کند؛ پوریا خود را آزاد گذاشت تا رقیب او را زمین بزند و می گوید وقتی شانه هایم به زمین رسید فهمیدم که دیگر آدم قبلی نیستم.
 
حجت الاسلام افاضاتی گفت: انسان به یک دوربین مدار بسته حیا می‌کند اما در عالمی که محضر خداوند است گناه می کند و از او که هم شاهد و هم قاضی است خجالت نمی کشد؛ یکی از اقسام حیا، شرم و خجالت از گناه است اما این دو واژه معادل کامل حیا نیستند.
 
وی ادامه داد: موضع اصلی حیا چشم است؛ اما اعضای دیگر هم حیای خود را دارند نباید به راحتی هر حرفی را بزنیم و هر حرفی را بشنویم؛ در روایات آمده حیا سبب هر زیبایی در زندگی است زیرا اگر انسان مواظب کردار خود باشد نتیجه اش را می بیند.
 
وی در ادامه روایت رسول خدا(ص) با اشاره به پرواز برخی مؤمنان در روز قیامت و ورود بدون حساب و کتاب به بهشت، اظهار داشت: دومین موردی که سبب شد بدون حساب و کتاب وارد بهشت شوند برای رضای خدا کار کردن است؛ یک طلبه همان اول برای تاجر شدن و کاسبی نیامده و در ادامه هم به فکر آن نیست زیرا عملش برای رضای خدا است./9704/202/ب2
ارسال نظرات