۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۳۲۰۰۳۱
حجت الاسلام واعظی تشریح کرد؛

نقش حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی/ ضرورت ورود حوزویان به عرصه‌های جدید تبلیغی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واعظی با اشاره به نقش حوزه های علمیه در جامعه اسلامی، گفت: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ در سه عرصه پرورش عالمان دینی و اخلاقی، تقویت مبلغان در عرصه تبلیغ دینی و خدمت‌رسانی حوزویان به جامعه و همیاری آنان با مردم اعتبار و درخشش ایجاد کرده است.
حجت‌الاسلام احمد واعظي رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد واعظی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش ازظهر امروز در دومین همایش تجلیل از گروه‌های تبلیغی برتر که در سالن اجتماعات غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، بر ضرورت تشکیل گروه‌های جهادی تبلیغی تأکید کرد و گفت: تشکیل گروه‌های جهادی حرکتی مناسبی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که روحانیان در این عرصه دینی فعالیت‌های مناسبی انجام داده‌اند.

 

حجت الاسلام واعظی افزود: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ در سه عرصه پرورش عالمان دینی و اخلاقی، تقویت مبلغان در عرصه تبلیغ دینی و خدمت‌رسانی حوزویان به جامعه و همیاری آنان با مردم اعتبار و درخشش ایجاد کرده است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد:‍‍ حوزه‌های علمیه در طول تاریخ در پرورش عالمان ربانی و اخلاقی گام‌های مؤثری برداشته و در هر نسلی استوانه‌های علمی و عملی مناسبی به جامعه معرفی کرده‌اند.

 

وی با بیان این که حوزه‌های علمیه در تقویت مبلغان و تبلیغ دینی در جامعه به شایستگی عمل کرده‌اند، افزود: حوزه‌های علمیه با پرورش مبلغان، سخنرانان و ائمه جماعات در هر عصری افراد شایسته و صالح را تربیت کرده و در ارتباط‌گیری با مردم و ترویج شریعت موفق بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام واعظی به خدمت‌رسانی حوزه‌های علمیه و روحانیان به جامعه و مردم در تاریخ اشاره و ابراز کرد: در گذشته علمای دینی ملجأ و پناه مردم در برابر حاکمان ظالم در مناطق مختلف کشور بودند و همچنین خدماتی همچون قضاوت، ازدواج تعیین مالکیت را بر عهده داشتند.

 

وی با بیان این‌که با پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد حوزه‌های علمیه در این عرصه‌ها تغییر پیدا کرده است، گفت: در عرصه پرورش عالمان دینی و اخلاقی و تربیت مبلغان حوزه همچنان پیشگام بوده و برحسب شرایط زمانی به این مسأله می‌پردازند، اما تبلیغ دین و خدمت‌رسانی به مردم و کارکرد اجتماعی حوزویان در این زمان رویکرد جدید یافته است.

 

حجت الاسلام واعظی با بیان این‌که در گذشته حوزه‌های علمیه محکوم بودند و در این زمان در ساحت حکومت قرار گرفته‌اند، بیان کرد: پیش از انقلاب روحانیت در بستر حکومت نبوده است و پیوندی میان دولت و حوزه وجود نداشته است، اما انقلاب برخاسته از حوزه‌های علمیه و روحانیت بوده است، بنابراین انتظارهای مردم و جامعه از حوزویان افزایش یافته است.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: ایفای نقش حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف جامعه نیازمند هوشمندی، مخاطب‌شناسی، تحلیل عمیق از شرایط محیطی، ابتکار، نوآوری و خلاقیت است.

 

حجت‌الاسلام واعظی بیان کرد: اگر در این زمان تنها به منبر و سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره اکتفا کنیم و عرصه‌ها تبلیغی دیگر غافل شویم مخاطبان بسیاری را از دست خواهیم داد.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: تشکیل گروه‌های جهادی از ابتکارهای مناسب است، اما کافی نیست و باید مبلغان عرصه‌های نوین فناوری همچون تبلیغ فضای مجازی ورود پیدا کنند.

 

وی با بیان این که در عرصه تبلیغ باید الزامات اخلاق تبلیغی، تقویت مهارت‌های ارتباط‌گیری و زمان‌شناسی مدنظر مبلغان قرار گیرد، گفت: آموزش و تدریس الزامات اخلاقی خاصی دارد و تبلیغ، اخلاق ویژه مناسب خویش را می‌طلبد و خوش‌رفتاری مبلغان با مردم از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای تبلیغ موفق است.

 

حجت‌الاسلام واعظی تقویت مهارت‌های ارتباط‌گیری روحانیان را از الزامات تبلیغ دانست و گفت: مناسبات اجتماعی، فرهنگ و ذائقه اجتماعی مردم نسبت به گذشته تغییر یافته است، بنابراین مناسب است مبلغان مهارت‌های ارتباط‌گیری را متناسب با شرایط محیطی کسب کنند.

 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه درباره زمان‌شناسی مبلغان بیان کرد: مناسب است که رسالت تاریخی روحانیان را در این عصر بشناسیم و تبلیغی متناسب با مقتضیات زمان ارائه دهیم.

 

حجت الاسلام واعظی با بیان این که رعایت تقوا و قصد قربت باید همواره مورد توجه طلاب و مبلغان قرار گیرد، گفت: طلاب در تمام زمینه‌ها همچون تدریس، پژوهش و تبلیغ اخلاص در عمل را مدنظر قرار دهند./998/202/ب2

ارسال نظرات