۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۳۲۰۰۶۲
حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد؛

تقسیم عذاب های الهی در دنیا از دیدگاه قرآن کریم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عذاب‌های الهی در دنیا طبق دیدگاه قرآن به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: عذاب ادنی، عذاب استدراج و عذاب استیصال سه نوع عذاب مهم الهی در دنیا است.
حجت الاسلام و المسلمين ناصررفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به اینکه خداوند در هیچ دوره ای بشر را بدون هدایتگر نگذاشته است، گفت: حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که میان بعثت حضرت رسول(ص) و حضرت عیسی(ع) 600 سال فاصله افتاد ولی در این زمان ها هم افراد و مبلغانی بودند که دین مسیحت را ترویج می‌کردند و پس از حضرت رسول(ص) هم چون اسلام کامل‌ترین دین بود، نیاز به پیامبر بعد از رسول خدا(ص) نداشت به همین علت خداوند در قالب امام ادامه تلبیغ آخرین دین الهی را فراهم کرد و در حال حاضر هم که آخرین امام در غیبت هستند این فقها و علما هستند که باید اسلام را ترویج و تبلیغ کنند.

 

وی افزود: عصمت، علم غیب و ولایت تکوینی تنها در اختیار معصوم است و ولی فقیه تنها عهده‌دار مسؤولیت های اجتماعی، حکومتی و تبیین احکام شرعی است و منظور ما از ولایت فقیه این نیست که نعوذبالله ولی فقیه معصوم است زیرا عنوان عصمت تنها به ائمه(ع) اختصاص دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن می‌فرماید ما برای تمام امت ها پیامبر فرستادیم ولی فرستادن پیامبر به این معنا نیست که همیشه پیامبر در میان مردم حاضر باشد، بلکه منظور دسترسی به جایگاه حقوقی است که خوشبختانه امروز تمامی معارف و سیره ائمه(ع) برای هدایت مردم در نبود پیامبر(ص) و امام در دسترس است.


حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: ظهور برای تشکیل یک حکومت واحد الهی است و در حال حاضر هدایت حتی از پشت پرده غیبت ادامه دارد و نیازی به ظهور نیست.

 

وی با بیان اینکه حتی حضور امام موجب نمی‌شود که امام خود بخواهند به تمامی سؤالات مردم پاسخ دهند، تصریح کرد: امام صادق(ع) در این زمینه نمونه خوبی هستند که برای پاسخ به سؤالات مردم آن‌ها را به سراغ شاگردان خود می‌فرستادند که در رشته‌های مختلف علوم دینی صاحب فضیلت بودند.


استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در دوران تمامی ائمه(ع) همزمان با امامت ائمه(ع) انسان‌های فاسدی حکومت می‌کردند اما در عصر امام زمان(عج) این اتفاق نخواهد افتاد و امام یوغ و بیعت هیچ شخصی را بر گردن نخواهند داشت و در کنار حکومت واحد الهی ایشان، هیچ‌کس دیگری نخواهد توانست به سلطه‌گری بر مردم بپردازد.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه طبق دیدگاه قرآن عذاب دنیوی به سه بخش تقسیم می شود، گفت: یکی از عذاب های دنیوی و تربیتی عذاب ادنی است و برای مؤمنانی است که خداوند نمی‌خواهد آن‌ها را در قیامت عذاب کند به همین دلیل در همین دنیا آن‌ها را با عذاب تلنگری زده و بیدار می کند.

 

وی افزود: دومین عذاب استدراج است یعنی انسان هر چه گناه می‌کند خداوند به او نعمت می‌دهد و هیچ کاری با او ندارند ولی در آخر سال مجازات می‌شود و انسان باید از عذاب استدراج بترسد چون این عذاب در قیامت انسان را به شدت گرفتار می کند

 

حجت الاسلام رفیعی اظهار کرد: عذاب استیصالی است که بر قوم هایی مانند قوم نوح، لوط، ثمود و عاد نازل شد و این نوع عذاب‌ها بسیار کم بوده و تنها با نفرین پیامبر این عذاب بر یک امت نازل می‌شود و خداوند می‌فرماید تا دو چیز در میان مسلمان هست آن‌ها را عذاب فرا نخواهد گرفت یکی پیامبر(ص) و دیگری استغفار و تاز مانی که پیامبر(ص) هست و استغفار طبق فرموده حضرت علی(ع) از عذاب فراگیر و نابود کننده در امان خواهیم بود و در حال حاضر درست است که پیامبر(ص) در میان مردم نیستند ولی تا زمانی استغفار در میان مردم باشد عذاب فراگیر نازل نخواهد شد.

 

وی یادآور شد: در پاسخ به افرادی که می‌گویند چرا در غرب این همه گناه وجود دارد، ولی عذاب نیست باید گفت عذاب زمانی نازل می‌شود که انسان یک دین را بپذیرد و بعد از پذیرش آن دین به دستورات آن عمل نکند، در حالی که در غرب اسلام پذیرفته نشده و باید توجه داشت که مؤمنان بیشتر از کافران در معرض فریب شیطان هستند و هر چه ایمان آن‌ها بیشتر شود نفوذ شیطان هم برای وسوسه آن‌ها بیشتر می شود./968/202/ب2

ارسال نظرات