۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۲۰۰۶۸
رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد تحول در علوم انسانی/ معارف انقلاب اسلامی در محتوای دینی گنجانده شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بر ضرورت در تحول علوم انسانی تأکید کرد و گفت: شبهات اعتقادی میان مردم به ویژه جوانان تحصیل کرده افزایش یافته است و بنابراین مناسب است که مبلغان پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای این شبهات مطرح کنند.
حجت الاسلام رضا غلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا غلامی، رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا پیش ازظهر امروز، در دومین همایش تجلیل از گروه‌های تبلیغی برتر که در سالن اجتماعات غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان این که تاکنون عظمت و بزرگی انقلاب اسلامی در جامعه و حتی حوزویان ناشناخته مانده است، گفت: انقلاب اسلامی فرصت طلایی را در اختیار حوزه‌های علمیه و روحانیان برای ترویج معارف اسلامی گذاشته است و در هیچ زمانی این فرصت وجود نداشته است.

 

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: هنوز درک درستی از تأثیرگذاری انقلاب در جامعه و تحولات منطقه و جهان به دست نیاورده‌ایم و حق انقلاب را به درستی ادا نکرده‌ایم.

 

وی با ابزار تأسف از این‌که برخی قصد دارند حوزه را از متن انقلاب جدا کنند، بیان کرد: برخی در درس‌های خود به ترویج اندیشه سکولار در میان طلاب می‌پردازند و عملاً طلاب را به دوری از نظام و ارزش‌های انقلاب دعوت می‌کنند.

 

حجت الاسلام غلامی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت تحول در علوم انسانی تأکید کرد و گفت: امروز در علوم انسانی اسلامی جزء اولویت‌های حوزه‌های علمیه قرار گرفته است و حاشیه حوزه در این عرصه به درستی وارد عمل شده است، اما متن اصلی حوزه هنوز به این مسأله نپرداخته است و اگر علوم انسانی متحول نشود، به زودی در درون نظام اسلامی دچار آسیب‌های جدی می‌شویم.

 

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه سخنانش خواستار طراحی وسیع شبکه تبلیغی کارآمد در حوزه‌های علمیه شد و افزود: مبلغان کارآمد در امر تبلیغی کم وجود دارد و تاکنون کار شبکه‌ای حرفه‌ای در مسأله تبلیغ به درستی انجام نشده است.

 

وی با بیان این که در امر تبلیغ عناصری همچون روش، ابزار، مخاطب و محتوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: روحانیانی در امر تبلیغ موفق هستند که درچهار عنصر هم‌تراز توجه کافی را داشته باشند.

 

حجت الاسلام غلامی ابراز کرد: مخاطبان حوزه علمیه در خوشبیانه‌ترین حالت 60 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و هنوز بیش از 40 درصد مردم با روحانیان ارتباط برقرار نکرده‌اند؛ هر چند ظاهر این افراد متفاوت است اما به گونه ذاتی گرایش دینی دارند و میهن دوست هستند، بنابراین لازم است ملبغان کارآمد برای ارتباط‌گیری این افراد تربیت شوند.

 

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بیان کرد: اگر مبلغان برای این قشر جامعه برنامه ای نداشته باشند، دشمنان از آنها یارکشی خواهند کند و در برخی از مقاطع حساس نظام از آنها استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان که روش‌های سنتی تبلیغ نباید کنار گذاشته شود، گفت: بسترهای تبلیغی سنتی باید مزیت برای حوزه‌های علمیه باشد، نباید در این زمان این عرصه غافل شویم و تبلیغ در مساجد، تکایا و بقاع متبرکه بی‌توجهی شود.

 

وی با بیان این که نوآوری و خلاقیت در تبلیغ نباید سبب تقلیل محتوای دینی شود، عنوان کرد: رسانه‌های صوتی و تصویری و  فضای مجازی می توان بهترین استفاده را در مسأله تبلیغ کرد، اما تبلیغ در عرصه‌های نوظهور نباید سبب تقلیل محتوای دینی شود و در این زمینه باید هوشمندانه عمل کنیم.

 

رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا بر ضرورت تدوین محتوای عمیق و مناسب در امر تبلیغ تأکید کرد و گفت: در حال حاضر ضعف‌های زیادی در عرصه محتوای دینی وجود دارد و در این زمان باید محتوای دینی بر اساس نیازهای روز و ذائفه مخاطبان تدوین شود.

 

حجت الاسلام غلامی بیان کرد: شبهات اعتقادی میان مردم به ویژه جوانان تحصیل کرده افزایش یافته و بنابراین مناسب است که مبلغان پاسخ‌های قانع کننده‌ای برای این شیهات مطرح کنند.

 

وی با ابراز تأسف از این که معارف انقلاب اسلامی جزء محتوای تبلیغی قرار ندارد، افزود: این موضوع در گروه‌های تبلیغی مورد غفلت قرار کرفته است و سیاه نمایی بسیاری درباه اصل انقلاب در جامعه وجود دارد، بنابراین مناسب است ارزش‌های انقلاب اسلامی در تولید محتوا و تلبیغ دینی ترویج شود.

 

حجت الاسلام غلامی در پایان سخنانش بر ضرورت حفظ و تقویت وحدت اسلامی در جامعه تأکید کرد و گفت: الگوی شیعیان در وحدت اسلامی سیره حضرت علی(ع) است، اما برخی در حوزه‌های علمیه این مسأله روشن را درک نمی‌کنند و سبب اختلاف میان مذاهب اسلامی را ترویج می‌کنند./998/202/ب2

ارسال نظرات