۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۲۰۳۲۹
حجت الاسلام جوانبخت:

امسال 182 موقوفه جدید در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 182 موقوفه جدید در شهرهای مختلف استان به ثبت رسیده است.
امسال 182 موقوفه جدید در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است امسال 182 موقوفه جدید در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام ناصر جوانبخت امروز در مراسم افتتاحیه بازرسی از عملکرد اوقاف و امور خیریه استان با حضور تیم بازرسی از استان گیلان، با اشاره به تجربه موفق بازرسی از عملکرد استان ها، اظهار داشت: فلسفه بازرسی بر اساس اهداف سازمان، کیفی سازی برنامه ها در تمام معاونت ها است.

 

وی گفت: بازرسی های استان به استان با دیدگاه انتقال تجربیات انجام می گیرد و به تقویت نقاط قوت و همچنین برطرف شدن نقاط ضعف کمک می کند این درحالی است که بازرسی ها از سوی سازمان بیشتر با نگاهی انتقادی و تحکیمی دنبال می شود.

 

حجت الاسلام جوانبخت گفت: اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی فارغ از نتیجه بازرسی، به دنبال انتقال تجربیات است و انتظار دارد در صورت وجود نقاط ضعف راهکارهای پیشنهادی ارائه شود تا شاهد ارتقای کیفی و کمی برنامه ها در سال های آینده باشیم.

 

وی با اشاره به ساختار اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: اوقاف آذربایجان غربی دارای 17 اداره و دفتر نمایندگی در شهرستان ها است.

 

حجت الاسلام جوانبخت با اشاره به افزایش چشمگیر درآمد موقوفات و بقاع متبرکه نسبت به سال های گذشته ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های مناسب سال آینده شاهد افزایش بیش از پیش درآمد موقوفات و بقاع متبرکه در استان باشیم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی، در تشریح عملکرد حوزه معارونت بهره وری اقتصادی به اجرای 6700 متر مربع فعالیت عمرانی در بقاع متبرکه و اجرای 1850 برنامه GIS اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پروژه های شاخص عمرانی همچون پریخانی مهاباد، حیات انبار و حاج عبدالکریم خوی، قاسم مهتدی بوکان با پیشرفت فیزیکی چشمگیر در حال اجرا است.

 

وی شرکت در جلسات شورای حفاظت از بیت المال در استان، اخذ حکم وقفیت موقوفه 100 میلیارد ریالی در سلماس، موقوفه 400 میلیارد ریالی شاهزاده خانوم ارومیه و پیگیری مطالبه 720 میلیارد ریالی از مسکن و شهرسازی را از جمله اقدامات مهم معاونت حقوقی و ثبتی برشمرد.

 

حجت الاسلام جوانبخت به برنامه های شاخص معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره کل اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری اختتامیه مسابقات قرآنی استان در حد رقابت های قرآنی کشوری، موضوعی است که داوران قرآنی سازمان بر آن اذعان کردند و موجب شد که ستاد سازمانی ضمن تقدیر، آذربایجان غربی را به عنوان میزبان مسابقات کشوری قرآن کریم در سال 96 اعلام کند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به درخشش قاریان استان در مسابقات کشوری و بین المللی قرآن کریم در سال های گذشته، تصریح کرد: سوابق و افتخارات قرآنی استان آذربایجان غربی پس از انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و بر همین اساس به عنوان قطب قرآنی کشور شناخته می شود.

 

وی به اجرای چهارمین مرحله طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم اشاره کرد و گفت: امسال 15410 نفر برای شرکت در کلاس های تربیت حافظان نام نویسی کرده بودند که از این تعداد 12 هزار نفر در آزمون کتبی این طرح ملی قرآنی شرکت کردند.

 

حجت الاسلام جوانبخت از فعالیت 5 مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این مراکز تخصصی حفظ قرآن در شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب و میاندوآب با حضور مربیان مجرب در راستای تربیت حافظ قرآن کریم در سطوح مختلف فعالیت دارد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ادامه به آمار موقوفات جدید استان اشاره و خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی امسال بالاتر از برنامه ابلاغی سازمان موفق به ثبت موقوفات جدید شده است به طوری که تا کنون 182 وقف جدید در شهرهای مختلف استان محقق شده است.

 

وی به فعالیت های چمشگیر در زمینه اطلاع رسانی و تبلیغات اشاره کرد و گفت: به اذعان مدیرکل صدا و سیمای استان، امسال برنامه های تولیدی و خبری صدا و سیما در هفته وقف بیش از 40 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

 

حجت الاسلام جوانبخت در پایان از رتبه برتر حراست اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در ارزیابی حراست های ادارات کل استان خبر داد.


وجود 1000 امامزاده در گیلان

حجت الاسلام عادلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در این مراسم با اشاره به آثار و برکات مثبت بازرسی های استان به استان، گفت: هدف اصلی از انجام بازرسی ها تبادل تجربیات است.

 

وی گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری "مسأله بازرسی امر مهمی است و باید دائم مشغول نگرش باشید و چشم شما داخل دستگاه را ببینید. بازرسی یک نقطه ای است که همه مدیران کشور در سطوح مختلف باید وجود آن را مغتنم بشمارند، چون ابزار حسن مدیریت است، چون مدیران دلسوز و دارای هدف از اینکه چشم ها و گوش هایی در دستگاه او با هوشیاری کامل  کارشان را نظارت می کند و نقاط را می بینند و منعکس می کنند استقبال می کنند."

 

حجت الاسلام عادلی انجام بازرسی های ستادی و استانی را از تدابیر ارزشمند نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دانست و افزود: بازرسی های استان به استان با اشراف همکاران به مشکلات بیشتر با هدف کمک به رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت صورت می گیرد.

 

وی ملاک ارزیابی عملکرد را اطلاعات سامانه جامع موقوفات برشمرد و گفت: البته در کنار این مستندات آرشیوی نیز لحاظ می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، کمبود منابع مالی و نیروی انسانی را از مشکلات مبتلابه کشوری خواند و گفت: استان گیلان نیز با وجود 1000 امامزاده و حجم بالای کار، از این مشکلات مستثناء نیست.

 

حجت الاسلام عادلی به 13 اداره و دفتر نمایندگی اداره کل اوقاف گیلان در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: رسالت اصلی اوقاف در سه حوزه قرآنی، موقوفات و امامزادگان است که همکاران ما نیز در جهت پیشبرد برنامه ها در این بخش ها تلاش دارند.

 

گفتنی است، از امروز بازرسی عملکرد 10 اداره و دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با حضور تیم بازرسی از اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان آغاز شد./936/202/ب1

ارسال نظرات