۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۳۲۰۳۳۰

هم اندیشی علمی اسلام و جوان غربی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ هم اندیشی علمی «اسلام و جوان غربی: چالش ها و چشم اندازها» در راستای بررسی و بازخوانی دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.
اسلام و جهان غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در پی دو اقدام تروریستی در کشور فرانسه و فعال شدن پروژه اسلام هراسی در برخی از کشورهای غربی، دو نامه به جوانان غربی صادر کردند.

 

با توجه به لزوم بازخوانی و بررسی این دو نامه، نشست علمی «اسلام و جوان غربی: چالش ها و چشم اندازها» با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مشارکت تعدادی از دستگاه‌های معتبر علمی و فرهنگی کشور، برگزار می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش افتتاحیه و جواد لاریجانی معاون بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در بخش اختتامیه این هم اندیشی به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

 

در این هم اندیشی تعدادی مقاله علمی از سوی محققان مطرح حوزه و دانشگاه ارائه می‌شود و پس از برگزاری نشست،  در قالب یک مجموعه مقالات منتشر خواهند شد.

 

این مقالات از ویژگی‌هایی همچون دارا بودن اتقان علمی و استناد به متن نامه های مقام معظم رهبری به جوانان غربی، ابتناء مفاد مقالات بر دیدگاه های مقام معظم رهبری، داشتن رویکرد تطبیقی و نقد دیدگاهای معارض و برخورداری از ساختار منطقی و علمی متناسب با مقالات علمی پژوهشی بهره مند هستند.

 

ساختار علمی موضوعی (محورها و عناوین پیشنهادی مقالات) هم‌اندیشی علمی «اسلام و جوان غربی: چالش ها و چشم اندازها» در دو بخش «برگرفته از نامه‌ها» و «درباره نامه‌ها؛ مبانی نظری» طراحی شده است.

 

از جمله محورهای پیشنهادی مقالات در بخش «برگرفته از نامه‌ها» می‌توان به جوان و شناخت اسلام، افراطی‌گری، خشونت و تروریسم، بیداری اسلامی و مردم‌سالاری پویا، هجمه نظامی و فرهنگی غرب، فرهنگ و پیوندهای فرهنگی، ماهیت و مؤلفه‌های فرهنگ غرب، تاریخ و مشی سیاسی دولت‌های غربی، غرب و اسلام و تعامل جهان غرب با جهان اسلام اشاره کرد.

 

همچنین مقالات در بخش «درباره نامه‌ها؛ مبانی نظری» در محورهای معنای غرب،‌ مبانی نظری فرهنگ غرب، ماهیت و مؤلفه‌های هویت غرب معاصر، غرب و معنویت، غرب، خشونت و تروریسم، تاریخ استعمار غرب،‌ رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام، انحاء تعامل اسلام و غرب، مدل مطلوب تعامل اسلام و غرب، تمدن علمی و فکری اسلام، اسلام آمریکایی و اسلام ناب، مردم‌سالاری پویا، امنیت در نظام سیاسی غرب و اسلام، تقویت امنیت ملی در نامه‌ها، دلالت‌های نامه‌ها برای نوع تعامل ما با جوانان داخل کشور نوشته شده‌اند.

 

شایان ذکر است، دستگاه‌هایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز مطالعات فرهنگی و هنری شهر تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران در برگزاری این همایش همکاری و مشارکت خواهند داشت.

 

همچنین حجت‌الاسلام علی ذوعلم دبیری علمی این هم اندیشی را عهده دار و دبیرخانه آن در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مستقر است.

 

گفتنی است، این هم اندیشی دوشنبه 17 اسفند ماه امسال از ساعت 8 تا 17:30 با حضور یکصدتن از اساتید دانشگاه و حوزه، اندیشمندان، نخبگان و نمایندگان رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر در محل دانشگاه تهران برگزار می‌شود./997/ت302/ی

ارسال نظرات