۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۳۲۰۴۸۳
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی:

معاند در برابر پذیرش حق لجاجت دارد

خبرگزاری رسا ـ تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: عناد به معنای لجاجت در برابر حق است و معاند کسی است که حق را تشخیص می‌دهد ولی آن را نمی‌پذیرد.
ري شهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم، امروز در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، با اشاره به دعای امام سجاد(ع) گفت: در فرازی از دعای مکارم الاخلاق، امام سجاد(ع) از خداوند پیروزی در برابر معاند حق را درخواست می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری در خصوص معنای عناد، بیان داشت: عناد به معنای لجاجت در برابر حق است و معاند کسی است که حق را تشخیص می‌دهد ولی آن را نمی‌پذیرد پیروزی در برابر معاند گاهی در میدان نبرد و فیزیکی صورت می‌پذیرد گاهی هم در میدان نبرد فکری و گفت‌وگو رخ می‌دهد.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مراد امام سجاد(ع) در این فراز را پیروزی در برابر بحث و استدلال و گفت‌وگو دانست و ابراز کرد: شباهت و ارتباط این فراز از دعای مکارم الاخلاق با فراز قبل که درخواست زبانی گویا از خداوند متعال بود بسیار قابل توجه و تامل است.

 

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: امام سجاد(ع) در فراز بعدی از خداوند می‌خواهد آن زبان گویا به گونه‌ای باشد که بتواند مخاصم و معاند را مجاب و محکوم کرده و در نهایت در برابر آنان به پیروزی دست یابد؛ پیروزی در مقام بحث و گفت‌وگو با خصم از فضائل اخلاقی و عملی مومن به شمار می‌رود.

 

حجت الاسلام والمسلمین ری‌شهری عنوان کرد: امام سجاد(ع) در مناجات انجیلیه از 5 چیز به خداوند پناه می‌برد از دعایی که محجوب است، رجاء و امیدواری دروغین، بی‌حیایی، شکست در بحث و گفت‌وگو و استدلال و نظریه غیر واقعی.

 

وی در پایان با اشاره به نظریه غیر درست، خاطرنشان کرد: از نظریه های غیر درست همین احتجاج مغلوب است یعنی انسان آن حجتی که برای دیگران می‌آورد درست باشد و این یک پیروزی در برابر اهل خصم به شمار می‌رود./813/202/ب1

ارسال نظرات