۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۳۲۰۵۸۰
در درس تفسیر مطرح شد؛

واکنش آیت الله جوادی آملی به تروریست خواندن حزب الله/ حقوق سازمان ملل هیچ مبنای علمی ندارد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‎الله جوادی آملی به تروریسم خواندن حزب الله لبنان واکنش نشان داد و با بیان این که حقوق سازمان ملل هیچ پایه و مبنای علمی ندارد، گفت: آن که می‎گوید من باید تعیین کنم تروریست کدام است و چه کسی مدافع است را من باید تعیین کنم، این جای الله نشسته است.
آيت الله جوادي آملي  آيت الله جوادي آملي درس تفسير آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه جاثیه گفت: در همه مسائل مبدأ همه چیز توحید است که در ابتدای سوره مبارکه جاثیه چنین کرد و این که فرمود خداوند سماوات و شمس و قمر را برای شما مسخر کردیم، کابرد شمس و قمر در اختیار ما نیست، ما ناچار هستیم که کارهای خودمان را بر اساس سیر شمس و قمر انجام دهیم، اما تسخیر کشتی متفاوت از تسخیر شمس و قمر است.

 

وی با قرائت آیه «وَسَخَّرَ لَکُم مَّا فِى ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِیعًۭا مِّنْهُ ۚ إِنَّ فِى ذَ‌ٰلِکَ لَءَایَـٰتٍۢ لِّقَوْمٍۢ یَتَفَکَّرُونَ ﴿١٣﴾»، افزود: خداوند دریا را به گونه ای قرار داد که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم و آن در اختیار ما باشد، هم نهر و هم بحر را برای ما مسخر کرد، همه اینها قابل بهرهبرداری مستقیم انسان است.

 

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به آیه «قُل لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ یَغْفِرُوا۟ لِلَّذِینَ لَا یَرْجُونَ أَیَّامَ ٱللَّهِ لِیَجْزِىَ قَوْمًۢا بِمَا کَانُوا۟ یَکْسِبُونَ ﴿١٤﴾»، خاطرنشان کرد: این سوره چون در مکه نازل شد افراد بسیاری هم از مشرکان حجاز رفتارهای زشت داشتند، و تعبیرات بد داشتند، فرمود شما یک مقدار عفو و گذشت کنید، چون میخواهید در یک شهر زندگی کنید، شما صرف نظر کنید، فرمایش توی پیامبر را آنان اطاعت میکنند و صرف نظر میکنند.

 

وی بیان کرد: فرمود ذات اقدس اله گاه به طور عادی زندگی را اداره میکند و گاه هم قدرت خاصه خداوند ظهور پیدا میکند، در سوره مبارکه ابراهیم(ع) آمد که ایامالله سه روز است، روز ظهور حضرت مهدی(عج)، روز رجعت و روز قیامت است اما این سه روز حصر نیست، که ایامالله تنها همین سه روز باشد، این سه روز مصداق کامل ایامالله است، هر وقت قدرت خاصه الهی ظهور پیدا کند، یومالله است و فیض خاصه الهی هر گاه به طور مشخص برای مؤمنان ظهور پیدا کرد، ایامالله است، حالا چه به صورت پیروزی مؤمنان یا شکست و ذلت کافران، که آن هم جزو ایامالله است.

 

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: عمل انسان زنده است و عامل را رها نمیکند، اگر عمل خوب بود در خدمت عامل است و اگر بد بود مثل مار گزنده عامل را میگزد، دو طایفه آیات در قرآن کریم است، اول این که بیان میکند میان عامل و عمل پیوند وجود دارد و طایفه دیگر آیات این است که میفرماید هر کس عمل صالح انجام دهد به سود خود است و هر کس عمل ناشایست انجام دهد، به ضرر او است، انسان با دشمن خلق نشده است، بلکه خود انسان دشمن ساخته است، محال است کسی به کسی بدی بکند، محال است کسی به کسی ستم بکند.

 

وی خاطرنشان کرد: انسان یا باید با فطرت سالم زندگی کند، یا اگر خواست علم بیاموزد و درس فراگیرد، درسی نخواند که با صاحبخانه یعنی فطرت درگیر شود، مهمانی دعوت کند که با صاحبخانه درگیر نشود، درس شکآور نخواند، ماییم که دشمن خودمان را در درون خودمان رشد میدهیم، شما میبینید هیچ میوهای از همان ابتدا در درون خودش کرم داشته باشد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از درس تفسیر خود اظهار داشت: هر کشوری بخواهد زندگی کند یک سری مواد قانونی دارد که کاربردی و عملیاتی است، این امر بین کافر و مؤمن مشترک است که آن را از یک سری مبانی می گیرند.

 

وی کلید همه مبانی را عدل دانست که بین همه مشترک است و حقوق بین الملل نیز آن را پذیرفته است.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی حقوق سازمان ملل را بدون پشتوانه علمی ذکر و تصریح کرد: حقوق سازمان ملل هیچ پایه علمی ندارد، یک روز یک ملتی را که از کشور خود دفاع می کنند تروریسم می گویند. حزب الله که از کشور و دین خود دفاع می کند؛ معاذالله حزب الله را تروریست می گویند، اما منافقین و داعشی ها را استثنا می کنند؛ اینها واقعا فرعون هستند و خود را الله می دانند.

 

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که خوی و صفت فرعونی در زمان ما نیز هست، اظهار کرد: جای اشخاص و اشیا را که باید تعیین کند؟ آن که میگوید جای اشخاص و جای اشیا را من باید تعیین کنم این جای الله نشسته است، عقل میگوید باید ببینیم عقلآفرین چه میگوید، قبل و بعد اینها را که انسان نمیتواند ببیند، آن که میگوید من باید تعیین کنم تروریست کدام است و چه کسی مدافع است را من باید تعیین کنم، این جای الله نشسته است./914/پ202/ج1

ارسال نظرات