۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۳۲۰۶۴۵
مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه:

توجه به معیشت مادی و معنوی مردم شاخصه‌ سبک زندگی فاطمی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صالحی توجه به معیشت مادی و معنوی مردم را از شاخصه‌های سبک زندگی فاطمی خواند و گفت: سبک زندگی فاطمی شیوه‌ای است که ائمه ‌اطهار(ع) برای ما تبیین کردند.
 حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي ساداتي

حجت الاسلام سید مرتضی صالحی ساداتی، مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به شاخصه‌های سبک زندگی فاطمی اشاره کرد و گفت: سبک زندگی فاطمی شیوه‌ای است که ائمه‌اطهار(ع) برای ما تبیین کردند، چنان که امام زمان(عج)، الگوی جهان بشریت فرمودند «برای من، مادرم حضرت فاطمه(س) اسوه حسنه هستند».

 

وی با اشاره به زندگی کوتاه و پُربرکت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: عبادت، زهد، حق‌گرایی و حمایت از ولایت در زندگی حضرت صدیقه(س) الگوی جامعی برای جامعه است؛ چنان که ایشان با نثار جان خویش از ارزش‌ها دفاع کردند.

 

حجت‌الاسلام صالحی سبک زندگی فاطمی را کاربردی و الگوی جامعه خواند و ابراز داشت: رفتار حضرت زهرا(س) الگویی است که اختصاص به زنان ندارد، و به صورت کاربردی می‌توان در عرصه‌های مختلف خانوادگی، عاطفی و سیاسی، اقتصادی و در ارتباط با اطرفیان از آن حضرت پیروی کرد.

 

وی به احادیث و خطبه‌های حضرت فاطمه(س) اشاره و تأکید کرد: سخنان و کلمات کوتاه حضرت فاطمه(س) در خطبه‌ها و موقعیت‌های مختلف می‌تواند راهنمای جامعی برای سبک زندگی اسلامی باشد.

 

مدیر اداره اخلاق حوزه علمیه توجه به معیشت مادی و معنوی مردم را از شاخصه‌های سبک زندگی فاطمی(س) خواند و خاطرنشان کرد: بانوی بزرگوار اسلام، حضرت صدیقه(س) به حقوق فقرا، همسایه‌ها، اقوام و بستگان توجه جدی داشتند؛ چنان که حضرت زهرا(س) فرمودند «الجار ثم الدار» و در روایت آمده است که حضرت فاطمه(س) در نمازهای شب خویش، نخست برای همسایگان دعا می‌کردند.

 

وی به انفاق و ایثار فاطمی اشاره کرد و افزود: حضرت زهرا(س) آنقدر انفاق و ایثار داشتند که لباس عروسی خود را به فقیری دادند و در پاسخ به سؤال پیامبر اکرم(ص) آیه «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» را تلاوت کردند و  در این جا بود که پیامبراکرم(ص) فرمودند «فداها ابوها».

 

حجت الاسلام صالحی با اشاره به بخشش و فداکاری حضرت فاطمه(س) برای رفع مشکلات مردم، یادآور شد: حضرت زهرا(س) گردنبند قیمتی خود را به فقرا بخشیدند و همواره در رفع مشکلات مردم تلاش می‌کردند که سیره ایشان الگوی جامعی برای پیروانشان است./908/302/ب2

ارسال نظرات