۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۳۲۰۶۶۸
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

نخبگان دانشگاهی و حوزوی نامه رهبر معظم انقلاب را مورد واکاوی دقیق قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: امروز بیش از یک سال از نامه اول و سه ماه از نامه دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی‌ می‌گذرد که نیاز است طلاب، نخبگان سیاسی و دانشگاهی باید در مورد آن فکر و هم‌اندیشی کنند.
حجت الاسلام علي ذوعلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری هم اندیشی علمی اسلام و جوان غربی، که در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به این مطلب که گفتمان هم‌اندیشی در حال پیشرفت و توسعه است، گفت: این گفتمان تلاشی برای فهم عمیق و دریافت ابعاد مفهومی و نظریه نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی است.

 

وی با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، افزود: این نامه شخصی نیست بلکه گفتمانی و هویتی است در حقیقت رهبر انقلاب به عنوان متفکر اسلامی آرمانهای اساسی انقلاب را دنبال می‌کنند و در برابر توطئه‌های بسیار پیچیده که بنیان و جهان اسلام را تهدید می‌کند به مقابله پرداخته و تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عنوان کرد: امروز بیش از یک سال از نامه اول و سه ماه از نامه دوم رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی‌ می‌گذرد که نیاز است طلاب، نخبگان سیاسی و دانشگاهی باید در مورد آن فکر و هم‌اندیشی کنند.

 

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه این نامه پاسخ به پرسش اساسی است که نوع پاسخ به آن تعیین‌کننده آینده ما در این پیچ تاریخی است، اظهار داشت: ما عملا تجربه‌های مختلفی در پاسخ به این سوال داشتیم که در صحنه بسیار گستره، استعمار در غالب جدید طراحی‌های خطرناکی را از جانب جهان اسلام مطرح کرده که اسلام در مقابله سخت نظامی با غرب هست.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد شکل‌دهی جریان‌های تکفیری داعش از جانب غربی‌ها همین بوده است که جهان اسلام سر ستیز مطلق با غرب دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در ادامه بیان داشت: پاسخ دیگر به این پرسش اساسی این است که غرب از نظر سیاسی و فن‌آوری و رویکردهایی اجتماعی توانمندی بالایی دارد که ما نیاز به تعامل آن داریم که اگر تعامل انفعالی باشد ما را هضم کرده و از اسلام پوسته‌ای برای ما باقی مانده و هویت و آینده ما را تهدید خواهد کرد.

 

حجت‌الاسلام ذوعلم در ادامه ابراز کرد: در این میان ما باید به تعامل فعال و اندیشمندانه بپردازیم و صرفا در موضع دفاع نباشیم، امروز ما با صدای رسای عقلانی، منطقی و مشفقانه از سوی جوانان غربی مواجه هستیم که می‌توان از طریق آن معزلات فرهنگ غربی را به چالش کشید.

 

وی گفت: جامعه غربی سرنوشت خود را در اختیار سرمایه‌داران و احزاب می‌داند که آنها را اداره می‌کنند اما این نامه حامل امید نویدبخش به جوان غربی است امروز ما باید این نامه را بفهمیم زیرا در جهت‌گیری‌های سیاسی، اجتماعی ما نقش‌آفرین است.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضمن ابراز گله‌مندی از جامعه نخبگان دانشگاهی و حوزی، عنوان کرد: با بیش از گذشت یک سال از نامه رهبری به جوانان غرب هنوز تلاش عمیقی برای هم‌اندیشی‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است، امید که این نشست با هم‌اندیشی به کارکرد و فرایندهای مورد نیاز دست یابد.

 

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه پیشوای اندیشمند خود را امام امت بدانیم، گفت: اگر این نامه‌ها را با همان نگاه منطقی و عقلانی درک کنیم می‌توان این گفتمان را توسعه داد و موضع مشخصی و روشنی را برای جهان اسلام اتخاذ کرد./807/202/ب3

ارسال نظرات