۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۸۲۳
کارشناس مذهبی تشریح کرد؛

مهم‌ترین ویژگی های مربیان تربیتی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام یزدانی داشتن سواد، سلیقه، دلسوزی و صبر را از مهم ترین ویژگی های مربی تربیتی دانست و گفت: مربیان تربیتی از جانب خدا وظیفه دارند که هم خود و هم جامعه را از آسیب ها و ناهنجاری ها حفظ کنند.
تربيت ديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام علیرضا یزدانی، کارشناس مسائل مذهبی امشب در جلسه با موضوع «ویژگی‌های مربیان تربیتی» که در خیابان باغ گلدسته اصفهان برگزار شد، گفت: یک مربی تربیتی باید چهار صفت و ویژگی داشته باشد که اگر این صفات را داشته باشد می‌تواند در حیطه کاری خود موفق و تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: نخستین ویژگی سواد و تخصص لازم است، مربی تربیتی باید بداند در چه جایی چه چیزهایی را ارائه بدهد، به عنوان مثال جوانان و نوجوانان امروزی بحث گفتمان را بیشتر می پسندند تا این که یک نفر بخواهد برای آن ها سخنرانی کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: دومین ویژگی این است که اهل سوز باشد، یعنی این که نسبت به تربیت افراد جامعه دغدغه و دلسوزی لازم جهت پرورش سربازان امام زمان(ع) را داشته باشد، حضرت موسی(ع) از پیامبرانی بود که خیلی حریص به هدایت مردم بود، این نوع حرص نه تنها مذموم نیست بلکه خیلی پسندیده است.

 

حجت الاسلام یزدانی بیان داشت: یک مربی تربیتی باید سلیقه داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند، حضرت سلیمان(ع) وقتی می خواست به سوی بلقیس نامه بفرستد کلاغ را نفرستاد بلکه پرنده زیبای هدهد را فرستاد و این در جذب مخاطب بسیار حائز اهمیت است.

 

وی اظهار داشت: ما در کار تربیتی می خواهیم به مخاطب خوراک روح بدهیم از این رو باید سلیقه داشته باشیم تا این خوراک را همان طور که مخاطب می پسندد برای او مهیا کنیم، چهارمین ویژگی یک مربی خوب داشتن سعه صدر و سلامت نفس است، کار تربیتی و فرهنگی کاری است که سریع جواب نمی دهد و به صبر زیاد نیاز دارد.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: در حقیقت مربیان تربیتی از جانب خدا وظیفه دارند که هم خود و هم جامعه را از آسیب ها و ناهنجاری ها حفظ کنند، باید با تلاش مضاعف بتوانند نوجوانان و جوانان را همراه خود کرده و معارف دینی را با بیان ساده، شیوا و جذاب برای آن ها ارائه کنند.

 

حجت الاسلام یزدانی تصریح کرد: باید توجه داشت که هر کسی دارای ویژگی ها و استعدادهایی است و بی توجهی در هر قسمت آسیب های جدی وارد می کند، مربی تربیتی باید معنویت و مقبولیت و محبوبیت داشته باشد و در کارش موفق باشد.

 

وی در پایان توضیح داد: برای برقراری ارتباط با جوانان و نوجوانان باید ابتدا با آن ها ارتباط عاطفی برقرار کرد و با ارتباط کلامی و گفت و گو به نیاز ها و مشکلاتشان پی ببریم، باید موفقیت های آنان را تایید کنیم و برای ابراز لیاقت ها و اندیشه هایشان با آن ها مشورت کنیم./869/202/ب2

ارسال نظرات