۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۳۲۰۸۲۶
مدیر گروه تاریخ اسلام مؤسسه امام رضا:

جریان غصب خلافت قبل از رحلت پیامبر برنامه‌ریزی شده بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جباری در نشست علمی بررسی تحولات سیاسی پس از رحلت حضرت محمد(ص) که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد با اشاره به اینکه جریان غصب خلافت قبل از رحلت پیامبر(ص) برنامه ریزی شده بود، گفت: براساس شواهد تاریخی دشمنان اسلام سال ها قبل از رحلت رسول خدا(ص) نقشه به خلافت رسیدن را داشتند.
جباري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا جباری، مدیر گروه تاریخ اسلام موسسه امام رضا(ع) در نشست علمی بررسی تحولات سیاسی پس از رحلت حضرت محمد(ص) که به مناسبت ایام فاطمیه بعد از ظهر امروز با سخنرانی در سالن اجتماعات مؤسسه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: جریان خلافت قبل از رحلت پیامبر(ص) برنامه ریزی شده بود.
 
وی افزود: انتظار اینکه در تمام گزارش های تاریخی بتوان علم به قطعی بودن اتفاقات تاریخی پیدا کرد، توقع بی جایی است، چرا که اتفاقات تاریخی در طول سال ها از سوی انسان ها امکان تغییر دارد، البته به بعضی از اتفاقات تاریخی مانند حادثه عاشورا علم پیدا می‌شود
 
حجت الاسلام جباری خاطرنشان کرد: براساس شواهد تاریخی دشمنان اسلام سال ها قبل از رحلت رسول خدا(ص) نقشه به خلافت رسیدن را داشتند و اگر جریان سقیفه نبود آنها ابزارهایی داشتند که با یک برنامه دیگر نقشه خود را عملی می‌کردند.
 
مدیر گروه تاریخ اسلام مؤسسه امام رضا(ع) با اشاره به همکاری منافقان صدر اسلام که در زمان پیامبر حضور داشتند با شیخین بعد از رحلت رسول خدا(ص)، تصریح کرد: سؤالی که مطرح می‌شود اینکه منافقان که در زمان پیامبر(ص) بودند بعد از رحلت وی کجا رفتند که دیگر هیچ فعالیتی بر علیه اسلام نکردند؛ شواهد نشان می دهد که منافقان قطعا در جبهه امام علی(ع) نبودند، پس نتیجه می توان گرفت که این منافقان در جبهه شیخین بودند.
 
وی با بیان تحولات بعد از رحلت پیامبر(ص)، خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) عصر دوشنبه رحلت کردند و جریان سقیفه اتفاق افتاد که حاصل آن انتخاب ابوبکر بود، سپس ابوبکر را به مسجد بردند تا مردم با وی بیعت کنند که متأسفانه از سوی عده ای که بهت زده بودند اتفاق افتاد.
 
حجت الاسلام جباری ابراز داشت: روز بعد که سه شنبه بود، اقداماتی را برای تثبیت خلافت انجام دادند که یکی از ابزارهایی که از آن استفاده کردند نیروهای خارج مدینه به عنوان کاروانی بود، که آگاه نبودند و از آنها بیعت گرفتند و فضای شهر را موافق خود قرار دادند و بعید نیست که این کاروان هم برنامه ریزی شده بود که همان روز وارد مدینه شوند.
 
وی ادامه داد: شب چهارشنبه که بدن پیامبر(ص) دفن شد برخی از سران جریان سقیفه غایب بودند که این جای سؤال دارد که چرا این افراد بر بدن پیامبر(ص) نماز نخواندند، در حالی که نماز بر پیکر رسول خدا(ص) مهم‌ترین کار در آن شرایط زمانی بود.
 
مدیر گروه تاریخ اسلام مؤسسه امام رضا(ع)، اظهار داشت: بعد از سه روز حضرت علی(ع) به همراه حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) در خانه اهل بدر که همان سران صحابه بودند رفتند که با برخی وعده ها و خلف وعده ها روبه رو شدند که 44 نفر وعده دادند که فلان روز با سر تراشیده در مکانی حاضر می‌شوند که در نهایت پنج نفر حاضر شدند.
 
وی در پایان گفت: غصب فدک 10 روز بعد از رحلت پیامبر(ص) اتفاق افتاد که در این جریان کارگزاران حضرت زهرا(س) را از فدک اخراج کردند که حضرت زهرا(س) دو اقدام انجام دادند که یکی از آن‌ها مراجعه به ابوبکر و دیگری رفتن به مسجد و خطبه خواندن بود./1325/202/ب2
ارسال نظرات