۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۳۲۰۸۴۶
استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم:

غدیر ناظر به تشکیل نظام سیاسی ولایت بر جامعه است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم گفت: غدیر ناظر به تشکیل نظام سیاسی ولایت بر جامعه است و مدیریت جامعه اسلامی و الگوی حاکم اسلامی در روز غدیر مشخص شد.
دانش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام اسماعیل دانش استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم شامگاه دوشنبه در پنجاهمین نشست از سلسله نشست‌های تحقیقات امام علی(ع) با محوریت بحث غدیر از نگاه رهبر معظم انقلاب که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: بر اساس روایات و احادیث واصله پیامبر گرامی اسلام(ص) پس از حجة الوداع ماموریت یافتند پیام الهی در خصوص تعیین سرپرست جامعه اسلامی را به مسلمانان ابلاغ کنند.

 

وی افزود: پیامبر(ص)، امیرمومنان علی(ع) و ائمه معصومین(ع) پس از ایشان انسان‌های کامل الهی هستند که خداوند آنها را به عنوان سرپرست جامعه اسلامی انتخاب کرده است.

 

استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم با اشاره به جانشینان پس از ائمه معصومین(ع) عنوان کرد: بر اساس روایات و احادیث واصله پس از ائمه معصومین(ع) و در زمان غیبت امام زمان(عج) فقها و علمای جامع‌الشرایط به عنوان سرپرست جامعه اسلامی هستند.

 

وی با اشاره به جمله‌ای از شهید صدر درباره امام راحل مبنی بر اینکه ایشان تجسم عملی و نظری اسلام در زمان ما هستند، اظهار داشت: بعد از امام راحل رهبر معظم انقلاب به عنوان ولی فقیه زمان انتخاب شدند.

 

حجت‌الاسلام دانش در ادامه گفت: وقتی انسان وارد آراء، نظریات و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب می‌شود ایشان را اقیانوسی از معارف زلال الهی در علم رجال، فقه، کلام، فلسفه می‌یابد، ایشان مباحث سیاسی انتزاعی را به واقعیت‌های عینی جامعه و چالش‌ها را به ظرفیت و راهبرد تبدیل می‌کنند که متاسفانه درباره بررسی و تبین اندیشه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب کار جدی تا کنون صورت نگرفته است.

 

استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم، با اشاره به اینکه روز غدیر عید ولایت است که مفهوم ولایت با نصب امیرمومنان علی(ع) توسط پیامبر(ص) به سرپرستی امت اسلام مصداق عینی پیدا کرد، بیان داشت: غدیر در اسلام مفهوم نجات‌بخش بشریت است که جامعه و مردم را جهت داده و زنده نگه می‌دارد، غدیر یک مفهوم مترقی و نجات‌بخش است که اگر اتفاق نمی‌افتاد دین ناقص مانده و نعمت الهی تمام نمی‌شد.

 

وی با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص غدیر عنوان کرد: غدیر ناظر به تشکیل نظام سیاسی ولایت بر جامعه است، مدیریت جامعه اسلامی و الگوی حاکم اسلامی در روز غدیر مشخص شد زیرا اگر حاکم و مدیر جامعه اسلامی آن دستورات الهی را در جامعه پیاده کند همه نعمت‌های الهی در آنجا فرود می‌آید اگر برچیده شود به جای نعمت عذاب‌های الهی فرود می‌آید.

 

حجت‌الاسلام دانش با اشاره به اینکه دنیا و آخرت مردم در گرو عملکرد حاکم اسلامی است، بیان داشت: مدیریت الگوی اسلامی در غدیر تحقق پیدا کرده است وقتی حاکمیت اسلامی در جامعه باشد که دستورات الهی پیاده شود به یتیم و مظلوم ظلم نشود همه نعمت های الهی نازل می‌شود.

 

استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم، با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب درباره اینکه غدیر روز تعیین سرنوشت جامعه اسلامی است، گفت: غدیر امتداد رسالت و جهت دادن دین خدا در تمام بخش‌های زندگی است دین به تعبیری مضمون رسالت الهی است که در سیاست مدنی و بین‌المللی باید جهت‌ده باشد.

 

وی افزود: دین صراط زندگی است که مسائل فردی و اجتماعی را جهت می‌دهد، تهدیدات دین بی‌مبالاتی، تحجر و فراموش کردن نقش عقل است، امروز عقل داعش و القاعده کجاست که غده و آفت دین‌دینداری شدند.

 

حجت‌الاسلام دانش بیان داشت: از آفات دین محدود شدن آن در مسائل شخصی است که انسان صرفا سرش در لاک خود باشد و از محیط پیرامون امت اسلامی و بشری اطلاع نداشته باشد زیرا ما مسلمانان بر اساس دستورات دین اسلام نسبت به هر جایی که زندگی می‌کنیم مسؤولیت داریم.

 

استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم، افزود: حتی عبادت مسلمان باید در روابط اجتماعی آنها تاثیر داشته باشد، در روایتی از پیامبر(ص) آمده که ذکر و عبادتی که بر بهبود رفتار و اعمال ما اثر نداشته باشد ارزشی ندارد.

 

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در خصوص ویژگی‌های سیاستمدار جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: از آفات سیاستمدار جامعه اسلامی فاصله گرفتن از اخلاق و معنویت و غلبه هوای نفس بر او است.

 

استاد دانشگاه جامعه‌المصطفی قم، در ادامه فرمایشان رهبر معظم انقلاب، افزود: باید اداره جامعه اسلامی از سوی انسان‌های دیندار باشد که تحجر نداشته و دین را ملعبه دست خود قرار ندهد بلکه باید انسان‌های با کفایت، باتدبر، شجاع باشند که سیاست را از اخلاق و فضیلت جدا نکند./807/202/ب1

ارسال نظرات