۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۳۲۰۸۸۹
استاد حوزه و دانشگاه:

حرکت در صراط مستقیم وظیفه همه مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: امرو زجلو افتادن از رهبری نظام و زودتر قضاوت کردن و فرمایشات ایشان را به نفع مطامع خود تفسیر کردن انحراف است و عقب ماندن و در اطاعت از رهبری کوتاهی کردن نیز انحراف است و از این نوع انحرافات می توان به عنوان انحراف طولی نام برد.
حجت الاسلام حبيب يوسفي

حجت الاسلام حبیب الله یوسفی استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، توجه به سبک زندگی مهم قلمداد کرد و  با اشاره به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب در پنجم اسفند امسال، مبنی بر تندرو و میانه رو استفاده نکردن از ادبیات دشمن است، گفت: کسانی که در داخل این تعابیر را به کار می برند باید معارف اسلامی را به دقت مطالعه کنند،  زیرا در اسلام چنین تقسیم بندی ای وجود ندارد و میانه و وسط به معنای راه مستقیم است، بنابراین در مقابل راه میانه، تندروی قرار ندارد بلکه منحرفین از صراط مستقیم قرار دارند.

 

وی با بیان این که برای شناخت منحرفین از صراط مستقیم باید به آیات و روایات و معارف اسلامی مراجعه کرد گفت: خداوند درآیه 153 سوره انعام می فرماید، این است راه مستقیم من، پس از این راه پیروی کنید و از راه های دیگر که شما را از راه خدا پراکنده می کند پیروی نکنید.

 

حجت الاسلام یوسفی یادآور شد: در قرآن 23 مورد واژه «صراط مستقیم» آمده که اکثرا راه خدا و پیغمبر خدا را صراط مستقیم می داند و می فرماید، خدا هر کس را بخواهد به صراط مستقیم هدایت می کند، ضمن این که کارهای خدا بی حکمت نیست واین هدایت جبری وبی دلیل نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از این آیات اینگونه استفاده می شود که راه مستقیم و بی خطر که هر روز حداقل ده مرتبه از خدا می خواهیم مارا به آن راه هدایت فرماید « اهدناا لصراط المستقیم » همان راه خدا و رسول خدا است که در زمان ما پرچمدار و پیشتاز این راه ولی فقیه است که این بزرگوار راه مستقیم را در امور مختلف مشخص می فرماید و خود نیز در این راه با قدرت و سرعت حرکت می کند و ما نیز وظیفه داریم به دنبال معظم له در این راه مستقیم با سرعت حرکت کنیم، چرا که خداوند در آیه 133 آل عمران می فرماید، وسارعوا الی مغفره من ربکم به سوی مغفرت وبهشت پروردگارتان سرعت بگیرید.  

 

وی یادآور شد: خداوند در آیه 148 سوره بقره و آیه 48 سوره مائده نیز در این باره می فرماید، در خیر وخوبی از یکدیگر پیشی بگیرید، اما در پیمودن این راه از رهبر جلو افتادن یا عقب ماندن درست نیست.

 

حجت الاسلام یوسفی اظهار داشت: امروزجلو افتادن از رهبری نظام و زودتر قضاوت کردن و فرمایشات ایشان را به نفع مطامع خود تفسیرکردن انحراف است و عقب ماندن و در اطاعت او کوتاهی کردن نیز انحراف به حساب می آید در واقع این نوع انحرافات را می شود انحراف طولی به حساب آورد.

 

وی افزود: از سوی دیگر انحراف عرضی نیز صحیح نیست زیرا امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه می فرماید، چپ و راست گمراهی است و راه میانه جاده مستقیم الهی است که قرآن وآثار نبوت آن را سفارش می کنند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: وقتی رهبر جامعه در خط مستقیم الهی حرکت می کند انحراف به چپ و راست گمراهی و دورشدن از هدف  باعث اختلاف است و اختلاف مقدمه ضعف و شکست در برابر دشمن است.

 

وی یادآور شد: خداوند در آیه 46 سوره مبارکه انفال می فرماید، و اطیعو الله و الرسوله ولا تنازعو فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبرو ان الله مع الصابرین،  از خدا و پیامبرش اطاعت کنید و با یکدیگر منازعه نکنید که سست می شوید و هیبت و آبروی شما می رود و صبر کنید که خدا با صابران است.

 

حجت الاسلام یوسفی در نتیجه گیری بحث خود با اشاره به این که نه انحراف طولی درست است و نه انحراف عرضی، بلکه صراط مستقیم الهی و راه خدا و پیامبرخدا و راه وسط است گفت: امروز نیز راه ما همان راهی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان اسلام شناس و پرچمدار اسلام بیان می کند.

 

وی توجه به سبک زندگی را امروز را مهم قلمداد کرد و گفت: همه ما چه در جمع اصلاح طلبان و چه در جمع اصولگرایان دلسوز نظام و اسلام هستیم و باید برای پیشرفت نظام و اسلام و منکوب کردن دشمنان پا به پای رهبر معظم انقلاب در صراط مستقیم الهی حرکت کنیم و در این راه  نه از رهبری جلوتر و نه عقب تر و نه به راست و نه به چپ انحراف پیدا کنیم تا به عنوان امت وسط، الگوی دیگران باشیم.

 

حجت الاسلام یوسفی گفت: من از اصولگرایان و اصلاح طلبان می خواهم علی رغم اختلاف سلیقه هایی که در راه رسیدن به هدف واحد دارند، به مانند دو لبه قیچی باشند که باهم مخالفند اما وقتی به هم فشرده می شوند کمر هر چیزی را قطع می کنند، شما نیز باهم شوید و کمر دشمنان اسلام و مشکلات جامعه را قطع کنید./1307/302/ب3

ارسال نظرات