۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۳۲۱۲۲۵
مدیر کل اوقاف استان خبر داد؛

برگزاری سوگواره یاس نبوی در 218 بقعه مازندران

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران گفت: سوگواره یاس نبوی در 218 بقعه متبرکه مازندران با هدف ترویج فضائل و سیره فاطمی برگزار می‌شود.
مدير کل اوقاف و امور خيريه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، جت‌الاسلام ستار علیزاده، مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران عصر امروز در جلسه هماهنگی طرح سوگواره یاس نبوی، گفت: در راستای سیاست‌ها و برنامه ابلاغی سازمان اوقاف طرح سوگواره یاس نبوی برای ششمین سال متوالی در سطح امام‌زادگان و بقاع متبرکه استان مازندران اجرا می‌شود.

 

وی هدف برگزاری سوگواره یاس نبوی را ترویج مبانی و مفاهیم خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) به‌عنوان منشور بصیرت در دفاع از ولایت دانست و افزود: ترویج فضائل و سیره فاطمی، معرفی شخصیت حضرت زهرا (س) و اقامه عزای آن حضرت از دیگر اهداف برگزاری سوگواره یاس نبوی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که هیأت ها و دسته‌های عزاداری در ایام اجرای سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه تجمع می‌کنند و به برپایی عزاداری می‌پردازند، ادامه داد: طرح سوگواره یاس نبوی در نخستین شب با حضور دو شهید خوش‌نام دفاع مقدس در جوار امام‌زاده عباس (ع) ساری برگزار می‌شود.

 

این مسؤول با بیان این که طرح سوگواره یاس نبوی در 218 امام‌زاده و بقعه متبرکه مازندران اجرا می‌شود، اضافه کرد: در این مراسم‌ افزون بر مرثیه‌سرایی، سخنرانی و عزاداری خطبه فدکیه و زیارتنامه حضرت زهرا (س) قرائت می‌شود.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که همایش رهروان یاس نبوی در سطح امام‌زادگان شاخص مجری طرح سوگواره یاس نبوی برگزار می‌شود، تصریح کرد: این همایش عصر روز شهادت آن حضرت با هدف تبیین فضائل و مناقب حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود.

 

وی گفت: برپایی خیمه‌های معرفت، قرائت خطبه فدکیه و برگزاری مراسم شام غریبان از دیگر برنامه‌های سوگواره یاس نبوی در امام‌زادگان و بقاع متبرکه مازندران است.

 

مدیر کل اوقاف وامور خیریه مازندران بیان داشت: ولایت‌مداری حضرت فاطمه(س) و دفاع از حضرت علی(ع) به عنوان امری شخصی و خانوادگی نبود بلکه مسأله امت و اصل اسلام بوده و به همین دلیل حرکت حضرت فاطمه در این عرصه، حرکتی در راستای حمایت از امت اسلامی و انجام رسالتی مکتبی به شمار می‌رود.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به این که رفتار و منش حضرت فاطمه(س) می تواند الگویی بارز برای همگان باشد، افزود: این بانوی نمونه اسلام همچون شمعی بود که خود را فدای پدر و مادرش می کرد و این ویژگی ها باید مورد توجه نسل جوان جامعه ما قرار گیرد. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که شیعه فرهنگ خود را مدیون حضرت زهرا(س) هست، افزود: اگر ما شعیه هستیم مدیون مبارزات و سخنرانی های شیوا بلیغ و مستدل حضرت در در دفاع از اسلام ناب محمدی  است.

 

حجت الاسلام علیزاده با بیان این که فرهنگ فاطمی باید در متن زندگی مردم نهادینه شود، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ جامعه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فاطمی شود.   

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اشاره به این که زندگی حضرت فاطمه(س) در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی حماسه است، ادامه داد: خطبه فدکیه آن بانوی بزرگ اسلام بهترین منشور برای دفاع از حریم ولایت در جامعه است. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه امروز توجه بیش از اندازه به زندگی مادی، خلأ معنوی را در زندگی به ارمغان آورده است، افزود: تا زمانی که این خلأ معنوی در زندگی حاکم باشد، جاذبه‌های دنیایی معنا پیدا نخواهد کرد.

 

حجت الاسلام علیزاده افزود: بصیرت و ولایت‌مداری تنها در داشتن یک تحلیل درست نیست؛ بلکه مبارزه و مجاهده در این راه حد اعلای بصیرت و ولایتی بودن است و حضرت زهرا(س) حائز این مقام بودند.

 

وی با تاکید بر درس‌آموزی زنان جامعه اسلامی از حضرت فاطمه(س) اظهار داشت: زنان امروز جامعه اسلامی با پیروی از سیره عملی آن حضرت می‌توانند در جامعه موثر باشند و اقدامات سرنوشت‌ساز و تاریخی رقم بزنند و جنسیت آنان هرگز مانع از این موضوع نخواهد شد.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به نقش اجتماعی حضرت زهرا(س) گفت: ایشان در دوران حیات رسول خدا(ص) و در جنگ‌ها به عنوان پرستار مجروحان و کمک به پیامبر اکرم (ص) و در فعالیت‌های اجتماعی در محدوده ضوابط شرعی حضور داشتند./1317/202/ب1

ارسال نظرات