۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۳۲۱۲۶۹
حجت الاسلام عالی:

لقب مبارکة برای حضرت زهرا بقای عترت را ضمانت کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با استناد به روایات معصومین(ع)، گفت: اسامی اهل بیت(ع) همانند اسامی خداوند دارای چندین بطن است و لقب «مبارکة» برای حضرت زهرا(س) بقای عترت را ضمانت کرد.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه امشب در خیمه فاطمی واقع در خیابان جی گفت: اسامی اهل بیت(ع) همانند اسامی خداوند دارای چندین بطن است.

 

وی محوریت بحث خود را روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «لِفاطمة عِندَ اللهِ تِسعِةُ الاَسماء یعنی حضرت فاطمه(س) نزد خداوند نُه اسم دارند»، قرار داد و افزود: وجه تسمیه انسان های عادی فقط برای شناسایی و تفکیک افراد از یکدیگر است ولی اسامی معصومین(ع) نشانه واقعیات وجودی آن ها بوده و هر کدام تداعی کننده کمالی در وجود آن ها است، این تفاوت به سبب الهی بودن نام گذاری معصومین(ع) و غیر الهی بودن نام گذاری افراد عادی است.

 

حجت الاسلام عالی افراد جلسه را به خواندن کتاب نَجمُ الثّاقِب تشویق کرد و گفت: اسامی اهل بیت(ع) همانند اسامی خداوند دارای چندین بطن بوده و تفکر و تدبر در این اسامی عامل بسیار مؤثری در شناخت معصومین(ع) است.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا بیان کرد: یکی از اسامی پیامبر(ص) ابوالقاسم است که با استناد به روایات مختلف وجه تسمیه پیامبر(ص) به این نام، سه دلیل دارد، دلیل اول این که پیامبر(ع) فرزندی به نام قاسم داشته‌اند که البته در کودکی فوت کرده است، دلیل دوم این که امیرالمؤمنین(ع) به عنوان تقسیم کننده بهشت و جهنم در دامن پربرکت پیامبر(ص) پرورش یافته اند و دلیل سوم این که پیامبر(ص) تقسیم کننده رحمت خداوند در میان بندگان هستند.

 

حجت الاسلام عالی ابراز کرد: واژه برکت به معنای خیر زیادی است که ماندگاری آن نسبتاً طولانی باشد و طبق نظر علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان زیاد بودنش با حساب های مادی و عادی قابل محاسبه نیست، البته باید متذکر شویم که برکت، یکی از مفاهیمی اختصاصی است و فقط در قرآن و علوم اهل بیت(ع) یافت می شود و در علوم روز و مدرنیته چنین واژه ای کاملاً بی مفهوم است.

 

وی افزود: عوامل زیادی می تواند سبب بارش برکات الهی در زندگی انسان شود ولی دو عامل اصلی که تأثیر بسزایی در متنعم شدن انسان از برکات الهی را دارد، جلب توجه خداوند در زندگی و انجام عمل صالح در لحظاتی است که از قبل برای انسان قابل پیش بینی نبوده است.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: از مصادیق بارز برکت در زندگی، وجود طی الارض یعنی طی کردن مسافت زیاد در زمان بسیار کوتاه و طی‌الزمان یعنی انجام کارهای وقت‌گیر در زمان های بسیار کوتاه است که در زندگی برخی از علمای عصر حاضر نیز وجود داشته است.

 

حجت الاسلام عالی در تشریح نام «مبارکة» که خداوند برای حضرت فاطمه(س) تعیین کرده است، تصریح کرد: برکات بسیار زیادی از جانب حضرت زهرا(س) متوجه عالم وجود شده است، ولی بقای عترت پیامبر(ص)، مهم ترین دلیلی است که می تواند نام «مبارکة» را برای ایشان به ارمغان بیاورد./867/202/ب2

ارسال نظرات