۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۳۲۱۴۳۲
آیت الله زنجانی:

کسانی که خود را فراتر از قانون بدانند در بند شیطان هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: خودخواهی سد کمال انسان است و تا زمانی که انسان خود را فراتر از قانون و جامعه بداند در بند شیطان قرار می گیرد.
آيت الله زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه سلسله جلسات «وعظ و تذکر» که در مدرسه عالی برادران جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار می شود، ابراز کرد: اهل بیت (ع) صفات و حالاتی که شیطان می تواند بر انسان تسلط یابد را بیان کرده اند.

 

 

وی در ادامه به آیه صد سوره نحل اشاره و بیان کرد: «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ» تنها تسلط او بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده‏اند و آنها که نسبت به او شرک می‏ورزند و فرمانش را به جای فرمان خدا لازم الاجرا می‏دانند.

 

 

آیت الله زنجانی اضافه کرد: چیزی که اهل سنت به آن توجه نکرده اند این است که پیامبر(ص) افزون بر این که قرآن را آورد یکی از وظایف اساسی شان شرح، توضیح، تبیین و تفسیر قرآن است زیرا قرآن متشابهات و مجمل زیاد دارد یعنی برخی عبارات بارها استفاده شده، در آیات مختلف معانی مختلفی دارد و مقام تبیین و تفسیر قرآن بعد از پیامبر اکرم (ص) به عترت واگذار شده تا آیات، متشابهات و مجملات را برای ما معنا کنند.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه افزود: سلطنت و سیطره شیطان بر آن فردی قرار خواهد گرفت که ولایت شیطان یعنی فرمانروایی شیطان را بپذیرد؛ آنهایی که مشرک هستند در عهد ولایت شیطان قرار می گیرند.

 

 

آن چه که خدا اذن نداده باشد شرک است

وی تصریح کرد: شرک هم شرک جلی بوده یعنی بتها را به جای خدای واحد بپرستیم، هم شرکی که انبیا و اوصیا دنبال کردند تا انسان ها مبتلا نشوند و در واقع چیزی که خدا اذن نداده باشد، شرک است.

 

 

آیت الله زنجانی با اشاره به آنهایی که شیعه را متهم به شرک می کنند، تأکید کرد: از آنها می پرسیم که آیا شما خلیفه را به اذن خدا تعیین کردید؟ معترفید که اذن خدایی نیست پس ما تابع سنت پیامبریم.

 

 

وی با بیان این که اگر پیامبر وظیفه تبیین آیات را داشته و انجام نداده در رسالتش نقصان است، خاطر نشان کرد: در سوره مائده خدا با تهدید با پیامبرش صحبت می کند؛ اگر حضرت علی (ع) را معرفی نکنی رسالتت را ناقص گذاشتی معنایش این است که اگر کسی به حرف پیامبر گوش نکند به حرف خدا گوش نکرده و برای خدا شریک قرار داده است.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: آیا باید خدا معصوم (ع) را تعیین کند؟ به این معنا دموکراسی معنا پیدا نمی کند؛ اگر میزان، افکار جامعه باشد انسان را از راه خدا دور می کند.

 

 

وی میزان را در مکتب توحید فقط خدا دانست و تأکید کرد: حق مطلق فقط خداست پس هر چیزی که به حق نزدیک شود باید از طرف خدا باشد؛ امامت هم یکی از آن مسائل است.

 

 

آیت الله زنجانی با بیان اینکه ما امامت را مقام الهی می دانیم، افزود: هیچ کسی نمی تواند بدون اذن خدا ادعای امامت کند، پس قرآن می گوید آنهایی که مشرکند ولایت شیطان را می پذیرند و تحت فرماندهی شیطان هستند.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به فرمایش امام صادق (ع) اشاره و ابراز کرد: پنج صفت است که شیطان به آنها نفوذ ندارد و نمی تواند در آنها حیله و چاره جویی داشته باشد؛ مردمی که این خصائل را ندارند در چنگ شیطانند.

 

 

وی نخستین خصلتی که سبب می شود شیطان نتواند بر فرد تسلط یابد را توکل حقیقی عنوان و تصریح کرد: کسی که با نیت پاک خدا را به خدایی بشناسد نه خدایی که از دیدگاه منافع خودش ببیند و بداند که خدا حقیقت مطلق است چه حاجت مرا بدهد چه ندهد، مالک حقیقی بوده بر همه چیز احاطه دارد؛ اگر این گونه خدا را باور کنیم صفت توکل در ما ایجاد می شود.

 

 

آیت الله زنجانی ذکر «لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم» را ذکر دائم فرد توکل کننده به خدا دانست و گفت: متوکل در هر شرایطی خدا را ناظر به خود می داند.

 

 

وی در ادامه افزود: اساسی ترین راهی که انسان می تواند از نفوذ شیطان در درونش بکاهد توحید است هر چه به خدا نزدیک شویم سلطنت شیطان بر ما کم خواهد شد.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان خصلت دوم را تسبیح شبانه روزی خدا خواند و خاطرنشان کرد: کسی که خدا را شبانه روز تسبیح کند شیطان نمی تواند به او راه یابد.

 

 

خود پسندی راه نفوذ شیطان است

وی با بیان این که مراد از تسبیح، تقدیس و تنزیه خداست بیان کرد: نباید اشتباهاتمان را به گردن خدا بیندازیم چون ما موجود مختار بوده و مسؤولیت کار به دست خود ماست خدا فقط وظیفه راهنمایی دارد که به وسیله پیامبران انجام داده است.

 

 

آیت الله زنجانی روز قیامت را حجت بالغه دانست و تشریح کرد: روز قیامت نمی توانید در مقابل خدا منطقی داشته باشید، خدا به عالم می گوید چرا عمل نکردی و آن که عالم نیست می گوید چرا نیاموختی.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: خدا را تنزیه کنیم یعنی خدایا تو منزهی از این که کار خلافی انجام بدهی؛ انسان همیشه در حال غفلت است و خودخواهی انسان سبب می شود به خدا بد و بیراه بگوید و همه چیز را به گردن خدا بیندازد.

 

 

وی خود پسندی را سبب نفوذ شیطان عنوان و خاطرنشان کرد: خصلتی که سبب می شود شیطان در انسان نفوذ نکند «آن چیزی که به خودت نپسندی بر دیگران نپسند».

 

 

رضایت به رزق الهی مانع از نفوذ شیطان می‌شود

آیت الله زنجانی مراعات قانون را وظیفه همه دانست و گفت: چون دنیا را فقط برای خودمان می خواهیم قانون را رعایت نمی کنیم و این نتیجه خودخواهی بوده، خودخواهی سد کمال انسان است، مادامی که انسان خود را فراتر از قانون و جامعه بداند در بند شیطان قرار می گیرد.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در توضیح خصلت سوم، افزود: انسان خداباور در شدائد و حوادث خودش را نمی بازد، کسی که خودش را باخت ایمانش ضعیف است، هر چقدر ایمان بیشتر، امتحان سنگین تر است.

 

 

وی با اشاره به این که شدائد انسان را پخته و سبب آزادگی روح می شود، تأکید کرد: جزع و فزع کردن و خود باختن یکی از خصلت هایی است که نفوذ شیطان را در انسان زیاد می کند؛ از عدل خدا به دور است که کسی را مبتلا کند و به او اجر ندهد، کسانی که بیماری های سخت می گیرند پیش خدا مقام و مرتبت دارند.

 

 

آیت الله زنجانی رضا به رزق الهی را مانع از نفوذ شیطان به انسان عنوان و تبیین کرد: اگر خدا را رزاق می دانید و او را قبول دارید نباید حرص بخورید، انسان در حرص و طمع خود دفن است.

 

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که میزان در مکتب اهل بیت (ع) کفاف است، اظهار کرد: انسان به اندازه ای که نیاز دارد جمع کند، مابقی برای دیگران می ماند؛ از این رو توحید در انسان رضا به رزق الهی که بالاترین مرتبه است و این فرد به هر چه خدا می دهد راضی می شود.

 

 

وی در پایان تأکید کرد: سلطنت شیطان در غالب خصالی در وجود ما تجلی می یابد که فقط با توحید می توان آن را مهار کرد./861/201/ب1

ارسال نظرات