۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۳۲۱۴۸۵
عرافچی:

توانمندی دفاعی برجام را به فرجام رساند

خبرگزاری رسا ـ معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سه توانمندی در کشور موجب شد این کشورها پای مذاکره با ایران بنشینند، گفت: توانمندی دفاعی، مقاومت مردم و قدرت علمی ایران برجام را به فرجام رساند.
سيد عباس عراقچي

به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، سیدعباس عراقچی، صبح امروز در همایش پرسش مهر رئیس جمهور که با حضور دانش آموزان و فرهنگیان تبریز همراه بود، اظهار داشت: وقتی ما پشت میز مذاکره می‌نشینیم، هیچ قدرتی نداریم مگر توانمندی کشورهای خود که ما اگر هنری داشتیم این بود که قدرت و توانمندی مردم ایران را ترجمه کنیم به دیپلماسی و حق خود را بگیریم.


عراقچی با بیان این‌که سه توانمندی در کشور موجب شد این کشورها پای مذاکره با ایران بنشینند، ادامه داد: اولین مورد توانمندی دفاعی کشور بود و کشورهای بزرگ وقتی پای میز مذاکره آمدند که از تهدید کردن ایران ناامید شدند و اگر می‌توانستند تاسیسات هسته‌ای را با حمله نظامی از بین ببرند مذاکره نمی‌کردند.


وی تصریح کرد کشورهای نظامی به خاطر موشک‌های ما نتوانستند حمله نظامی برای از بین بردن تأسیسات هسته‌ای کشورمان داشته باشند، موشک‌هایی که چندین مورد آنها در مانور آزمایشی قدرت خود را نشان دادند و ما این را مدیون سردارانی مثل باکری هستیم.


عراقچی تصریح کرد: مدیون توانمندی مقاومت مردم در مقابل تحریم‌های اقتصادی هستیم که خیلی مردم را آزار داد اما آنها را به زانو درنیاورد و مردم تحمل کردند و با مقاومت خود اجازه ندادند، دشمنان از تحریم‌ها نتیجه بگیرند و طرف‌های مقابل مطمئن شدند هر قدر تحریم‌ها را بالا ببرند مردم ما تسلیم نخواهد شد.


معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: توانمندی سوم توانمندی علمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه مذاکرات هسته‌ای بود که در این زمینه مدیون دانشمندان هسته‌ای هستیم و وقتی دیدند این توانمندی علمی قابل کنترل نیست پای میز مذاکره آمدند تا مطمئن شوند این توانمندی سراغ تولید سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.


وی با اشاره به بخشی از بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری گفت: ایشان در فضایی که برای بعد از برجام ترسیم کردند اول اقتصاد مقاومتی، دوم علم و فناوری و سوم مصونیت فرهنگی را مهم و ضروری بر شمردند، باید دانست که برجام و برداشته شدن تحریم‌ها موجب رفع موانع شده ولی معجره نمی‌کند بلکه همت خود ما منجر به معجزه می‌شود.


عراقچی افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که می‌تواند در برابر هر فشاری مقاومت کند و منظور آن انزوا و مضیقه نیست، بلکه این است که هیچ کسی جرأت نکند اقتصاد ما را تهدید کند. آنچه که در مذاکرات به دست آمد نتیجه پایداری مردم در همه دوران تاریخ انقلاب و به‌ویژه در 12 سال اخیر که فشار تحریم‌ها به اوج خود رسید، بوده است.


وی ادامه داد: برجام نمایانگر پیروزی مردم ایران در چند عرصه مهم بوده که اولین عرصه مهم عرصه اراده‌ها است و ملت ایران اراده خود را بر 6 قدرت بزرگ ثابت کردند که این بی‌سابقه بود، این کشورها تعطیلی غنی‌سازی و انرژی هسته‌ای را می‌خواستند و ملت می‌گفت انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست.


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به این‌که مردم ایران هفت قطعنامه شورای امنیت که برای کشورهای شورای امنیت الزام‌آور بود را تحمل کردند، گفت: کشورهای قدرتمند قبول کردند غنی‌سازی ادامه یابد، به گونه‌ای که حتی یک روز هم تعطیل نشد و حتی قطعنامه‌های فصل هفت شورای امنیت یکجا لغو شد، بدون اینکه حتی یک روز هم اجرا شود.


عراقچی ادامه داد: برنامه هسته‌ای موضوعی بود بین اراده مردم ایران مقابل کشورهای بزرگ که در نهایت اراده ملت ایران بر تمام فشارها و تهدیدها تحمیل فائق آمد تا ما زیر بار تعطیلی راکتور آب سنگین اراک نرویم و راکتور بسیار سنگین‌تر و پیشرفته‌تر جایگزین آن می‌شود.


وی با بیاناین‌که امروز شورای امینت به کشورها توصیه می‌کند در برنامه هسته‌ای با ایران همکاری کنند، تصریح کرد: ما در مقابل این امتیازاتی که اخذ کردیم به طرف‌های مقابل اعتماد دادیم سراغ سلاح هسته‌ای نخواهیم رفت و این تنها امتیاز آنها بود که قبلاً هم ما به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نبود و به فتوای رهبری سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم./935/پ202/ج

ارسال نظرات