۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۲۱۵۱۹
فرهنگ فاطمی(1)

رفتار حضرت زهرا با امام علی در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با اشاره به این که همسرداری حضرت زهرای مرضیه(س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است، گفت: رفتار حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود.
مراسم شهادت حضرت زهرا در حرم رضوي برگزار مي شود

خانم زهرا عباس زاده، استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به ویژگی ها و نکات تربیتی همسرداری حضرت زهرا(س) پرداخت.

 

وی گفت: زن در دین اسلام از جایگاه ویژه و قابل احترامی برخوردار است و نقش های کلیدی و مهم در خانواده بر عهده مادر گذاشته شده؛ زیرا که زن بنا به ساختار وجودی خود می تواند مایه آرامش همسر و فرزندانش باشد.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد افزود: همسرداری بانوان در نگاه اسلام با جهاد در راه خدا هم رتبه قرار داده شده و زنی که مهارت حسن التبعل؛ خوب شوهر داری دارد همانند مجاهد فی سبیل الله است.

 

تمام اصول و مهارت های روانشناسی در همسرداری حضرت زهرا(س) دیده می شود

عباس زاده با بیان این که حضرت زهرا(س) تمام مهارت های همسرداری را در زندگی خود رعایت می کردند، اظهار داشت: همسرداری خانم فاطمه زهرا(س) برای زنان ما الگویی بدون نقص است که تمام اصول و مهارت های روانشناسی روز در آن دیده می شود.

 

وی با اشاره به این که حضرت زهرا(س) در رفتار و گفتار با همسرشان صادق بودند، افزود: ایشان صداقت و وفاداری خود را در همه زندگیشان به نمایش گذاشتند. این بانوی بزرگوار هیچ گاه از حضرت علی(ع9 تقاضایی نکردند که باعث شرمساری ایشان شود و می فرمودند من حیا می کنم از شما درخواستی داشته باشم که در توانتان نیست.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد با خاطر نشان کردن این که در زندگی مشترک حضرت فاطمه(س)  با حضرت علی(ع) عبارات و کلمات محبت‌آمیز بسیار است. افزود: نکته قابل توجه در زندگی فاطمه زهرا(س) محبت بین این زن و شوهر است .

 

وی با بیان این که یکی از عوامل مهم در تحقق عشق و محبت میان همسران بیان و اظهار آن است، گفت: حضرت فاطمه(س) با الهام از دستورهای الهی و با دارا بودن درک صحیح از روابط زن و شوهر، همواره به همسر بزرگوارشان عشق می‌ورزیدند و ایشان را مورد محبت قرار می‌دادند و در کلام خود علاقه و احترام را توأماً در نظر داشتند؛ گاهی ایشان را با کنیه «اباالحسن» صدا می‌کردند و گاه حضرت را پسرعمو خطاب می‌کردند و در مقام اظهار محبت می‌فرمودند: علی جان، روحی فداک، بنفسی انت.

 

حضرت زهرا(س) با روحیات حضرت علی(ع) آشنا بودند

عباس زاده با تأکید بر این که شناخت روحیات همسر و عمل بر اساس آن یکی از عوامل پایداری و موفقیت زندگی است، افزود: حضرت فاطمه(س) در مدت کوتاه زندگی خود با حضرت علی(ع)، حقیقت وجودی و روحیات امام علی(ع)  را می‌شناختند و متوجه بودند که حالات عارض بر ایشان نتیجه کدام خصوصیت ایشان است.

 

وی اظهار داشت: در روایتی آمده است که یکی از اصحاب حضرت علی(ع) ، ایشان را در نخلستان در حالت راز و نیاز با معبود دید. ناگهان مشاهده کرد که امیرالمؤمنین(ع) مانند چوب خشکی بر زمین افتاد، پس یقین کرد که حضرت علی(ع)  از دنیا رفته است. فوراً به در منزل حضرت فاطمه(س) آمد تا ایشان را با خبر کند.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد افزود: حضرت فاطمه(س)  با شناختی که از روحیات امام علی(ع) داشتند، فرمودند: «این حالتی است که به واسطه خوف و خشیت الهی بر او عارض شده است.» و این درسی است برای بانوان مسلمان که آن ها نیز با روحیات همسرشان آشنا باشند.

 

عباس زاده افزود: در روایتی نقل شده که رسول خدا (ص) از حضرت علی (ع) می پرسند زهرا چگونه همسری برای تو است؟ و ایشان پاسخ می دهند:« نعم العون الی طاعة الله، یعنی بهترین همراه و یاری دهنده در مسیر اطاعت پروردگار.». از این فرمایش در می یابیم که مهم ترین مسأله در امر همسرداری اطاعت خود خانم از پروردگار و همچنین یاری رساندن به همسر برای انجام تکالیف الهی است که حضرت زهرا (س) به خوبی از عهده آن بر آمدند.

 

حضرت زهرا(س) هیچ گاه حضرت علی(ع) را نرنجاندند

وی ابراز داشت: شوهرداری حضرت زهرای مرضیه(س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است. رفتار حضرت زهرا(س) با شوهر در عالی ترین مرحله صفا و مهربانی بود. ایشان نه تنها، خاطر حضرت علی(ع) را نرنجاندند؛ بلکه یاوری مهربان برای ایشان بودند.

 

این استاد مدرسه علمیه حضرت زینب(س) مشهد گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «سوگند به خدا، من زهرا(س) را تا آن زمان که خداوند او را به سوی خود برد، خشمگین نساختم و در هیچ کاری سبب ناخشنودی او نشدم. او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سرنزد تا سبب ناخشنودی من شود.».

 

عباس زاده با اشاره به این که بانوان جامعه اسلامی، باید یاور و غمخوار همسر باشند، افزود: نقل است که امام علی(ع) فرمودند: «هرگاه به چهره حضرت زهرا(س) نگاه می‌کردم هرگونه غم واندوه از من برطرف می‌شد.»./1309/302/ب3

ارسال نظرات