۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۳۲۱۸۳۶

گذری بر زندگی مرحوم آیت الله اعتمادی تبریزی

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی تبریزی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم پس از سال‌ها مجاهدت در سنگر علم و فقاهت دار فانی را وداع گفت.
مرحوم  آيت الله حاج شيخ مصطفي اعتمادي تبريزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی تبریزی در سال 1304 در روستای خواجه از توابع شهر تبریز متولد شد. وی پس از گذراندن دروس فارسی، ادبیات عرب و منطق و تبصره در زادگاهش نزد پدر ماجدش حاج میرزا علی خواجه ای به تحصیل دیگر علوم مقدماتی پرداخت.


وی از روستای خواجه به تبریز آمد و در آنجا سطوح عالی را تا مکاسب از محضر استادان و مدرسان تبریز استفاده کرد و در سال 1325 به قم مهاجرت کرد و کفایه را از محضر آیت الله العظمی نجفی مرعشی فرا گرفت و بعد از آن در درس خارج فقه مرحوم آیت الله حجت کوه کمره ای و اصول مرحوم آیت الله بروجردی شرکت کرد و از حضرات آیات حاضر نیز بی بهره نبود.
وی همچنین به تدریس سطوح عالی پرداخت و بسیاری از محصلان حوزه از محضرش بهره مند شدند.


«شرح معالم الاصول»، «شتات الفوائد» که در حواشی معالم چاپ شد، «موضع القوانین»، «شرح رسائل»، «شرح مکاسب» شیخ انصاری، «شرح کفایه» آخوند خراسانی و سلسله دروس صوتی برخی از آثار ماندگار استاد اعتمادی تبریزی است.

 

بنابر این گزارش، اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی روز یکشنبه به مناسبت درگذشت عالم ربانی آیت الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی تبریزی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم پیام تسلیت صادر کرد.

 

در این پیام آمده است: رحلت جانگداز علم ربانی، فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و استاد برجسته حوزه مبارکه علمیه قم، مرحوم آیت الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی تبریزی (قدس سره الشریف) که سراسر عمر بابرکت خود را مصروف تربیت هزاران شاگرد مکتب حضرت امام جعفر صادق (ع) نموده است، به پیشگاه باعظمت حضرت بقیت الله الاعظم (عج) و نایب برحقش مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، روحانیت معظم، طلاب عزیز و عموم ارادتمندان آن فقید سعید به ویژه به بیت مکرم و فرزندان فاضل و گرانقدر آن عزیز سفرکرده تسلیت و تعزیت عرض می کنم.


در مورد جایگاه رفیع علمی آن استاد محقق و فرزانه همین بس که اکثر محصلان حوزه علمیه از خرمن علم و دانش و فضایل اخلاقی آن بزرگوار بهره مند هستند. افزون بر آن ده ها شرح و تعلیق بر کتب درسی سطوح مختلف حوزه از آثار ارزشمند علمی ایشان می باشد. از خداوند متعال مسالت دارم که روح بلند و ملکوتی ایشان را در اعلی علیین با حضرات معصومین (ع) محشور فرماید.

 

گفتنی است، پیکر مطهر آیت الله حاج شیخ مصطفی اعتمادی‌تبریزی، از استادان مبرز حوزه علمیه قم پیش از ظهر 22 اسفند با حضور علما، فضلا، طلاب حوزه علمیه و عموم مردم قم تشییع و در جوار حرم کریمه اهل بیت(ع) به خاک سپرده شد./935/203/ب1

ارسال نظرات