۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۲۱۸۴۴

دورخیز غرب برای شکستن آتش‌بس سوریه

خبرگزاری رسا ـ با اینکه امریکا و ارتجاع منطقه برای حفظ تروریست‌های رنگارنگ در سوریه نیازمند توقف درگیری و آتش‌بس هستند ولی اظهارات آنها، نشان می‌دهد بیانیه مشترک روسیه و آمریکا در مورد آتش‌بس را برای پروژه براندازی چندان مفید نمی‌‌دانند.
سوريه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، با اینکه امریکا و ارتجاع منطقه برای حفظ تروریست‌های رنگارنگ در سوریه نیازمند توقف درگیری و آتش‌بس هستند ولی اظهارات آنها، نشان می‌دهد بیانیه مشترک روسیه و امریکا در مورد آتش‌بس را برای پروژه براندازی چندان مفید نمی‌‌دانند.

 

همه تلاش آنها این بود که تروریست‌های سوریه به طور کامل در یک دوره زمانی قابل قبول در امان بمانند و ساماندهی و تقویت شوند و با حفظ اهرم فشار تروریست‌ها به مطالبات سیاسی بپردازند ولی باقی ماندن داعش و النصره و همپیمانان القاعده در لیست تروریست‌ها و استثنا شدن آنها از آتش‌بس، بی‌میلی آنها را به حفظ توقف جنگ تشدید کرده است.

 

امریکایی‌ها از کوتاه بودن عمر آتش‌بس و طرح جایگزین مداخله نظامی سخن می‌گویند و ترکیه خود را از تعهد به آتش‌بس جدا کرده و تیم ریاض شرط و شروط گذاشته و عربستان حمایت از اسد و استمرار مبارزه با تروریسم را به نفع روسیه نمی‌داند و امارات مقدمه مبارزه با داعش را نابودی حزب‌الله و حشدالشعبی می‌داند!

 

ترکیه از دو هفته قبل همه تروریست‌های شمال سوریه و با نام اتاق جنگ حلب را در استانبول جمع کرده تا نحوه هماهنگی بین آنها در دوره آتش‌بس را ابلاغ کند و ارسال موشک‌های گراد از مرزهای استان‌ هاتای یالاذقیه سوریه را به شکل فعال دنبال می‌کند و مستشاران نظامی و نیروی ویژه خود را همراه با 2هزار تروریست به مناطق شمال حلب وارد کرده تا شرایط میدانی را در دوره آتش‌بس مدیریت کند. چون روس‌ها بر تروریست بودن جیش‌الاسلام اصرار دارند، سعودی‌ها فشار به روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند و وزیر خارجه‌شان را به نشست عربی مسکو اعزام نکرده‌اند.

 

هماهنگی بین النصره با دیگر تروریست‌های اتاق جنگ حلب و به ویژه ارتش آزاد در ادلب و جسرالشغور شروع شده تا مناطق و دفاتر و مراکز خود را تبادل کنند و از حملات هوایی روسیه در امان بمانند و در صورت وقوع جنگ روسیه را متهم کنند که آتش‌بس را نقض کرده است، یعنی اینکه از هم‌اکنون به موازات اقدامات اجرایی برای ارسال تسلیحات و تقویت تروریست‌ها و حفظ آنان برنامه‌ای برای متهم کردن روسیه و متحدان سوریه آماده است تا ابتکار عمل روسیه به شکست رسیده و مقدمه توجیه‌شده‌ای برای حضور محدود نظامی در شمال سوریه مهیا شود و با تغییر معادله میدانی به معادله ‌سیاسی وارد شده و با دست برتر، مذاکرات را آغاز کنند.

 

این حیله‌گری هدفمند برای عبور از این مرحله و مدیریت متغیرهاست تا هم صحنه میدانی و هم شاخص‌های سیاسی مطلوب را سامان دهند. قطعنامه جمعه بعدازظهر شورای امنیت هم که با بی‌میلی امریکایی‌ها به پیش رفت، الزامی در کنار گذاشتن حیله‌گری و پذیرش توقف جنگ و ورود به روند سیاسی نخواهد داشت، چراکه مدیریت هوشمند عمر آتش‌بس و ضربات گسترده و عمیق به تروریست‌ها و جلوگیری از بهانه‌سازی آنها برای اجرای Plan B امریکایی، راه حیله‌گری آنها را خواهد بست./998/102/ب2

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات